origineel, maar niet revolutionair

De boom van de monovolumes die de jaren '90 kenmerkte, is over het hoogtepunt heen en maakte plaats voor een realistischer fenomeen. Een groot deel van het autokopend publiek lijkt zich te realiseren dat zo'n monovolume net iets te groot uitvalt, dat 7 stoelen toch weinig worden gebruikt en bovendien beknibbelen op de kofferruimte. De komst van de Renault Scenic, die de moduleerbaarheid van een monovolume in een compacter geheel aanbood, kon daarom als een keerpunt worden gezien. De praktische Scenic geniet een verdiend succes, en een paar constructeurs speelden in op het thema: Fiat met de gedurfde 6-zitter Multipla volgens het principe '3 op een rij', Opel met de 7-zits Zafira en in de vloer wegklappende achterzitjes. En nu komt Citroën eraan met de opvallend ogende Picasso, waarvan alleen al de naam hoge verwachtingen schept. De doorlopende lijn van de voorsteven is opvallend maar niet echt functioneel - die staat een goede uitkijk in de weg en veroorzaakt reflecties van het dashboard.

De vernieuwende rol die Citroën lange tijd speelde, beperkt zich in de Picasso tot een bescheiden inbreng: onder een opvallend kleedje werden vooral veel detailaanpassingen doorgevoerd, die meer comfort en een groter gebruiksgemak beogen. De Picasso (met 1,6- en 1,8-liter-benzinemotor, of met de zeer moderne 2-liter HDI, die we voor de kennismaking aan de tand voelden) werd een oefening in doordenken. De instrumenten staan in het midden van het dashboard gegroepeerd, de versnellingspook kreeg een plaats op de uitstulping van dat dashboard - zoals dat eerder bij de Evasion het geval was. Een zeer praktische oplossing, die de ruimte tussen de voorstoelen vrijmaakt.

De lange wielbasis past in een oude Citroën-traditie die wat teloorging en komt vooral de binnenruimte ten goede. Volgens de constructeur stemt die zelfs overeen met die van de monovolume, al is de zit wat minder hoog. De inzittenden beschikken over 5 individuele stoelen die allemaal kunnen worden neergeklapt. Achterin zitten de passagiers iets hoger, maar alleen de middelste stoel kan in de lengterichting worden verplaatst. Die stoelen kunnen worden uitgenomen of in een handomdraai naar voren geklapt, waardoor een handige vloerlengte van 1,45 meter ontstaat. Als de middelste achterstoel er wordt uitgetild, ontstaat zelfs een smalle laadruimte die van het dashboard tot aan de achterklep reikt en 2,35 meter lang is.

De Picasso is ruim van opbergvakken voorzien: in elk van de portieren is plaats voor een 1,5-literfles en een blikjeshouder. Achterin bevinden zich zelfs twee opbergvakjes in de vloer, en de lade onder de chauffeursstoel is groot genoeg voor een atlas. Aan de achterzijde van de stoelen voorin zijn opbergzakken aangebracht, in één zijkant van de koffer zit nog een opbergruimte, in de andere staat een opvouwbaar karretje, de zogenaamde Modobox die 18 kilogram kan vervoeren. Opengevouwen ziet hij eruit als een plastic doos met hoge wanden.

De 2-liter-turbodiesel met directe inspuiting en common rail is een zeer moderne en erg bruikbare motor met een hoog koppel van 205 Nm, dat al bij 1900 toeren/minuut wordt bereikt. In de stad en op de weg is dat een voelbare hulp, maar op de snelweg gaat die trekkracht door de lange hoogste versnellingen een beetje verloren. Jammer is dat de zeer volledige uitrusting van de Picasso het zonder toerenteller moet stellen.

Dankzij de halfhoge zit, de variabele stuurbekrachtiging en de flinke trekkracht is de Picasso een prettige kompaan. Alleen valt de draaicirkel wat groot uit, maar de nieuwste Citroën scoort hoog met een meer dan voorbeeldige veiligheidsuitrusting. Standaard hebben alle Picasso's twee frontale en twee zijdelingse airbags, ABS en het ISOFIX-systeem om een kinderstoel vast te houden op 3 van de 4 passagiersstoelen. En wie niet als een gek rijdt, komt met 7 liter diesel zo'n 100 km ver. De Picasso is een erg handige en comfortabele wagen, maar revolutionair is anders.

Citroën Xsara Picasso HDI

Motor: voorin gemonteerde viercilinderturbodiesel met common rail en een cilinderinhoud van 1997 cm3, die via een handgeschakelde vijfbak de voorwielen aandrijft.

Potentieel: max. vermogen van 90 pk/66 kW bij 4000 toeren/minuut en max. koppel van 205 Nm bij 1900 toeren/minuut.

Afmetingen: 427,6 cm (l), 175,1 cm (br), 163,7 cm (h) en 276 cm (wielbasis).

Koffervolume: 550 liter.

Verbruik in liter/100 km: 7,0 (stad), 4,6 (buiten stad), 5,5 (mix).

Uitstoot CO2: 148 gr/km.

Prijs, incl. BTW: 675.000 fr., vermeerderd met 20.000 fr. BIV.

Jaarlijkse motorrijtuigenbelasting: 17.090 fr.

Andere versies: 1.6 benzine (625.000 fr.), 1.8 (746.000 fr.).

foto 1:

foto 2:

PIERRE DARGE