veiligheid en comfort

Binnen de Fiat-groep staat Fiat in voor de massaproductie, bedient Alfa Romeo de sportieve klant en probeert Lancia de verfijnde koper te verleiden. Vroeger stond Lancia vooral voor innovatie en de nieuwe designverantwoordelijke Robinson heeft beloofd dat de eerste Lancia van zijn hand in die traditie zal passen. In afwachting daarvan wordt de troef van het raffinement uitgespeeld, maar wie de Lybra bekijkt, heeft daar twijfels bij. Het uiterlijk van de wagen die de Rover 75 als voornaamste concurrent heeft is maar gewoontjes, om niet te zeggen banaal, zonder een vleugje persoonlijkheid. En een paar strepen chroom kunnen daar niet veel aan veranderen.

Binnenin is het andere koek. De eerste indruk is er een van rondgestrooide luxe, maar die indruk maakt snel plaats voor andere gevoelens. Het hout bestaat uit kunststof. Wat geborsteld aluminium lijkt, is gewoon plastic. Wie verfijning verwachtte, had het mis. En de goed steunende fluwelen stoelen met centrale armsteun kunnen die teleurstelling niet helemaal wegwerken.

De opvolger van de Dedra lijkt een overgangsmodel dat de brug moet slaan tussen twee generaties, en nog niet goed weet welke richting uit te gaan. De koper heeft de keuze tussen vijf motoren: drie lopen op benzine en hebben een slagvolume van 1,6 (103 pk), 1,8 (131 pk) en 2 liter (154 pk). De turbodiesels met directe injectie, gekoppeld aan een common rail hebben een cilinderinhoud van 1,9 liter voor de viercilinder, en 2,4 liter voor de vijfcilinder waarvoor we opteerden. Twee motoren overigens, die al eerder in de Alfa Romeo werden ingebouwd.

turbodiesel met pit

Onderweg verdedigt die turbodiesel zich aardig, zonder daarom sportieve toppen te scheren. Bij het inhalen zit er genoeg koppel onder de voet om snel en veilig het manoeuvre uit te voeren. En aan het eind van de rit komt men rond met iets minder dan 8 liter/100 km. Zowel met de directie als de wegligging is alles oké. Maar wie met zo'n zelfontbrander onderweg is, bedenkt toch al snel dat pit en comfort toch vooral hand in hand gaan met een benzinemotor. En dan bij voorkeur in een zescilinder - als het even kan. Om kort te gaan: we dachten even met heimwee terug aan de vijfcilinder-Rover van enkele weken geleden.

Over het zitcomfort niets dan goeds, en ook de geluiddemping bleek voorbeeldig. Als men tenminste even de lawaaierige koudstart buiten beschouwing laat. Op het gebied van de veiligheid scoort de Lybra hoog: standaard heeft deze Italiaan ABS en voorin liefst vier airbags (twee frontale en twee laterale). Ook mistlampen en koplampsproeiers zitten standaard op deze motorisatie. Verder krijgt de Lybra standaard vier elektrisch bediende ruiten mee, een centrale armsteun voor en achter, en een stuur dat zowel in de hoogte als in de diepte verstelbaar is. Echt functioneel is de Lybra niet: door haar vorm is de kofferopening niet echt handig, terwijl de asymmetrisch gedeelde en neerklapbare achterbank een optie blijft.

Voor de 2.4 liter-turbodiesel wordt 949.000 fr. gevraagd, maar wie zich tevreden stelt met de 1,6 liter-benzine is er al een Lybra voor 723.000 fr.

Lancia Lybra 2.4 JTD

Motor: voorin gemonteerde vijfcilinder-turbodiesel met directe injectie en common rail en een slagvolume van 2387 cm3, die via een handgeschakelde vijfbak de voorwielen aandrijft.

Potentieel: max. vermogen van 134 pk/98 kW bij 4000 toeren/minuut en max. koppel van 304 Nm bij 2000 toeren/minuut.

Afmetingen: 446,6 cm (l), 174,3 cm (br), 147 cm (h) en 259,3 cm (wielbasis).

Koffervolume: 420 liter.

Verbruik in liter/100 km: 9,2 (stad), 5,5 (weg), 6,9 (mix).

CO2-uitstoot: 182 gr/km.

Prijs incl. BTW: 949.000 fr. plus 35.000 fr. BIV.

Jaarlijkse motorrijtuigenbelasting: 28.634 frank.

Andere versies: 1.6 benzine (723.000 fr.), 1.8 benzine (799.000 fr.), 2.0 benzine (949.000 fr.) en 1.9 turbodiesel (799.000 fr.).

Leuke lectuur

Onze Britse collega en duivel-doet-al Jeremy Clarkson heeft meer dan honderd van zijn stukjes uit de Sunday Times en Top Gear samengebracht in Born te be riled. De voormalige medewerker aan BBC's autoprogramma Top Gear neemt geen blad voor de mond en gaat daarbij de contramine niet uit de weg. De grootste bek in de autojournalistiek hanteert de pen even vlot als hij dat de meest potente auto doet, en dat zorgt voor opwindende lectuur. Zijn (voorlopig) verzameld werk werd uitgegeven bij BBC en kost in hardcover 15,99 pond (1040 fr.).

Pierre Darge