De nieuwe Volvo S40 heeft een merkwaardige voorgeschiedenis. Hij wordt exclusief in het Nederlandse Born geproduceerd waar hij van dezelfde montageband loopt als de Mitsubishi Carisma. Een interessant project dat wil bewijzen dat twee wagens met eenzelfde vloer toch heel verschillend kunnen zijn. Beide fabrikanten willen in Born, waar ze samen met de Nederlandse staat elk één derde van een investering van 63 miljard frank inbrachten, jaarlijks 100.000 auto's monteren. Dat de Vo...

De nieuwe Volvo S40 heeft een merkwaardige voorgeschiedenis. Hij wordt exclusief in het Nederlandse Born geproduceerd waar hij van dezelfde montageband loopt als de Mitsubishi Carisma. Een interessant project dat wil bewijzen dat twee wagens met eenzelfde vloer toch heel verschillend kunnen zijn. Beide fabrikanten willen in Born, waar ze samen met de Nederlandse staat elk één derde van een investering van 63 miljard frank inbrachten, jaarlijks 100.000 auto's monteren. Dat de Volvo niet gelijktijdig met de Mitsubishi werd gelanceerd, lag helemaal aan het lastenboek van de Zweden dat omwille van de besliste nadruk op veiligheid een flink stuk dikker uitviel. De Volvo S40 die 17 cm korter is dan de 850 en zich in het segment van de betere middenklassers met de Audi A4, de BMW 3-reeks en de Rover 600 wil meten, werd vanaf de ontwerpfase volgens het IRS (Integrated Restraint System) uitgedacht. Dit systeem wil alle veiligheidselementen zoals de structuur, de veiligheidsgordels en de airbags optimaal op elkaar afstemmen. Het resultaat is een kist waarvan de portieren stevig genoeg zijn om een aanrijding tegen een snelheid van 64 km/uur onder een hoek te weerstaan ; die het SIPS (side impact system) van de 850 erft en die van gebogen onderste draagbalken werd voorzien zodat de wielen bij een botsing niet in de passagiersruimte zouden binnendringen. Als eerste middenklasser krijgt de S40 standaard SIPS-bags mee, die zich in de flank van de stoelrug bevinden en het risico op kwetsuren bij zijdelingse aanrijdingen met 35 % verminderen. De stoplichten van het LED-type met vloeibare kristallen bereiken hun maximale lichtsterkte na slechts 1 milliseconde (i.p.v. de traditionele 250 milliseconden), waardoor de achterop komende chauffeur met dit vroege signaal bij een noodstop èn een snelheid van 130 km/uur maar liefst 8,7 meter wint. En tenslotte : de S40 is de eerste Volvo die het nieuwe DSA (dynamic stability assistance) tractiecontrolesysteem meekrijgt dat in combinatie met de sensoren van de ABS en het motormanagementsysteem doorslippende wielen voorkomt, en hij is de eerste wagen in Europa met sidemarkers, standlichten op de flanken. Persoonlijk appreciëren we vooral het SIPS, dat de energie die bij een aanrijding vrijkomt over een zo groot mogelijk aantal onderdelen van het koetswerk spreidt zodat de gevolgen tot een minimum worden beperkt. Een systeem dat gerust wat meer navolging mocht krijgen. Volvo S40 : massale veiligheidsuitrusting tegen aantrekkelijke prijs.