Europeanen kijken vaak een beetje misprijzend op Amerikaanse auto's neer. Want : te comfortabel, te weinig sportieve ophanging en voorzien van een automatische versnellingsbak. En toch moeten ze hier toegeven dat de Amerikaanse mode inspirerend werkt. De trend van de People Mover (bij ons monovolume genoemd) kwam uit de Verenigde Staten overgewaaid, net zoals die van de off road (bij ons 4x4 genoemd). Die laatst...

Europeanen kijken vaak een beetje misprijzend op Amerikaanse auto's neer. Want : te comfortabel, te weinig sportieve ophanging en voorzien van een automatische versnellingsbak. En toch moeten ze hier toegeven dat de Amerikaanse mode inspirerend werkt. De trend van de People Mover (bij ons monovolume genoemd) kwam uit de Verenigde Staten overgewaaid, net zoals die van de off road (bij ons 4x4 genoemd). Die laatste categorie wordt over de plas gerangschikt onder de noemer trucks terwijl men zich daar bij ons dan weer een vrachtwagen bij voorstelt. De nieuwste rage in de Verenigde Staten is de pick-up, de lichte vrachtwagen met open laadruimte. Eigenlijk is het al meer dan een rage : de meest verkochte auto vorig jaar was immers geen berline of stationcar, maar de Ford F-serie, een pick-up waarvan men er dit jaar zo'n 700.000 stuks hoopt te slijten. Dat is meer dan het dubbele van de jaarverkoop van alle personenwagens samen in ons land. De ChevroletC/K-series en de S-series, de twee meest populaire pick-ups van Chevrolet, zitten daar trouwens niet eens zo ver onder. Het verschijnsel op zich is niet nieuw, al aan het begin van de jaren zeventig werd een pick-up niet alleen door mensen gekocht die er beroepshalve voordeel uithaalden, maar ook door vrijetijdsfreaks. De trend veroverde de Verenigde Staten van west naar oost en al in 1972 lanceerde Chevrolet een lichte versie, een LUV (Light Utility Vehicle), die het midden hield tussen een limousine en een lichte vrachtwagen en waarin men duidelijk zichtbaar een deel van zijn bezittingen placht te vervoeren. Met de toenemende vrije tijd en de daarbij horende ingrediënten werd de pick-up het ideale vervoermiddel voor ski's, snowmobiles en terreinmotoren. Ontwerpers wierpen zich met man en macht op het comfort en de veiligheid van de pick-up zodat die al snel een zeer aanvaardbaar niveau van rijcomfort bood. Dat verhoogde comfort resulteerde in een snelle mentaliteitsverandering : steeds meer Amerikanen wisselden hun estate (bij ons : stationcar of break) in voor een pick-up of een sports utility vehicle (een terreinwagen). De tijd van toen : de pick-up in zijn beginjaren.Nog altijd een buitenbeentje : de Chevrolet S-10 Extended Cab.Macho's droom : de Hummer in pick-upversie.