VERFIJNING
...

VERFIJNINGVrouwelijke agenten die spontaan op hun paarden klimmen om te poseren, jongelui op Ducati-motoren die bij de verkeerslichten naar de technische kenmerken informeren, een politieagent die advizeert om met zo'n bella macchina het eenrichtingsverkeer én het rijverbod op de Piazza Navona maar te negeren. En dat alles omwille van het entoesiasme rondom de nieuwe Lancia Y, waarmee we vorige week Rome verkenden. Als slogan hanteerden de Italianen de slagzin Agli antipodi del solito, zeg maar allesbehalve banaal en dat slaat niet alleen op de eigenzinnige vorm maar vooral op het raffinement. Met zijn lengte van 3,72 meter is de Y 30 centimeter langer en 19 centimeter breder dan zijn voorganger. Daarmee hoort hij thuis in het B-segment dat in Europa goed is voor 29 procent van de autoverkoop. Toch wil hij zich daar, met een op verfijning gerichte uitrusting, onderscheiden van Polo's en Fiesta's en het GT-gevoel introduceren. Kompakt ja, maar niet ten koste van komfort of veiligheid. De koper heeft de keuze uit twee viercilindermotoren van 1,2 liter (60 pk) en 1,4 liter (voorzien van 12 kleppen en goed voor 80 pk) én uit drie transmissiesystemen : handgeschakelde vijf- en zesbakken en een traploze automaat. Die laatste twee kunnen alleen met de 1.2-motor worden gekombineerd en voor onze Romeinse testrit kozen we uiteraard voor de automatische ECVT. De kennismaking is overweldigend, want het uiterlijk oogt zeer origineel en is geïnspireerd op de ovale lijnen die men ook in het logo van het merk terugvindt. Dank zij de vloeiende vorm en de verzonken klinken die in de middenstijl werden ingewerkt, kwamen de technici op een luchtweerstandskoëfficiënt van 0.32 uitzonderlijk voor een kompakte auto. Gekombineerd met de veertien-duimswielen zorgt dat voor een biezonder fraai ogende wagen. 112 KLEURENDe klant kiest uit 112 kleuren, uit drie uitrustingsniveaus, uit 21 opties, uit 134 gepersonalizeerde accessoires, uit vier soorten bekledingen en 14 bijbehorende kleuren, samen goed voor 2,5 miljoen kombinaties. Binnenin kijkt hij uit op een buidelvormige boordplank met een centraal opgesteld instrumentenbord, zoals bij de Mini van vroeger. Die opstelling zorgt voor veel opbergruimte op de boordplank en daar hebben de ontwerpers blijkbaar biezondere aandacht aan besteed. Buiten de koffer vindt men nog 12 opbergvakken, samen goed voor een volume van 21 liter. "Niet eens zo lang geleden dachten we dat we een soort Duitse auto moesten maken, intussen hebben we begrepen dat we gewoon onszelf moeten blijven, " kommentarieert Ferruccio Raspino, direkteur voor Fiat Belgio die we in het Pallazzo Lancellotti ontmoeten. De gedurfde en zeer persoonlijke lijn van de produkten van de Fiat-groep verbaast vriend en vijand, maar de verkoop volgt maar aarzelend. Daar is maar één verklaring voor : het publiek kampt nog met het oude imago dat Italianen maar "zozo" zijn als het om duurzaamheid gaat. En misschien is ook het dealernet aan herziening toe. Met de ECVT blijkt zelfs een Romeinse stadsrit zeer ontspannend en dat versterkt onze overtuiging dat er in kringen van verkeersdeskundigen te weinig op het rustgevend effekt van een automaat wordt gewezen. Toch wat verwonderlijk in tijden van verkeersagressie. Op de Via Appia ging de Y vlot mee met het verkeer, al zou wat meer pit bij het inhalen van pas gekomen zijn. Het rij- en zitkomfort is mede door het monteren van verbeterde verankeringssystemen voor de schokdempers voortreffelijk, maar vooral de geruisloosheid van de mekaniek valt op. Bij 120 km/uur bereikt het lawaai maximaal 73 dBA, een rekord in het segment. En op een verbruik van 6,8 liter/100 km kan niemand nog een automaat afwijzen. De instap achterin gaat vlot, maar de plaatsruimte is er krap voor volwassenen. En de literatuur omtrent veiligheid klinkt wat overtrokken : de basisuitrusting verraadt meer aandacht voor komfort en luxe dan voor veiligheid (zowel ABS als airbag zijn in optie). De Lancia Y-ECVT wordt aangeboden voor 430.000 fr. (inclusief BTW), een toch zeer aantrekkelijke prijs. PIERRE DARGELancia Y : een kleine met de uitrusting van een grote.