PERSOONLIJK
...

PERSOONLIJKDe Nissans uit de middenklasse vielen in het verleden niet op door een gedurfd of zeer persoonlijk uiterlijk. De Nissan Almera, die de Sunny-serie opvolgt, breekt met die soberheid en wil in het C-segment waar Volkswagen Golf, Opel Astra en Ford Escort de lakens uitdelen een grotere rol gaan spelen. De drie- en vijfdeurs kregen zowaar een persoonlijke styling mee en een paar in het oog springende kleuren. De vierdeurs oogt zeer klassiek, om niet te zeggen banaal. Opvallend is wel dat de ontwerpers voor een wielbasis zorgden die 10,5 cm langer uitvalt dan zijn voorganger. De drie- en vijfdeurs zijn nu even lang, de vierdeurs is met zijn 4,32 meter zo'n twintig centimeter langer dan zijn meer in het oog springende broers. Met een wielbasis van 253,5 cm werd duidelijk de basis gelegd voor een ruim interieur dat vooral de inzittenden achterin ten goede komt. Onder de kap zitten dwars gemonteerde benzinemotoren van 1.4 en 1.6 liter, beide voorzien van zestien kleppen. Voor dieselrijders staat een 2.0 liter ter beschikking, terwijl nerveuzere rijders volgend jaar al een 2.0 liter GTI kunnen verwachten. Verder heeft de koper de keuze uit verschillende afwerkingsniveaus. Behalve op het instapmodel (LX) krijgen alle Almera-modellen standaard een bestuurdersairbag mee, terwijl de passagiersairbag in optie leverbaar is. Dat de geavanceerde vierkanaals ABS als standaarduitrusting geen voorkeur kreeg op de airbag en alleen in optie verkrijgbaar is (behalve op het basismodel) betreuren we. Tenslotte kan men beter investeren in aktieve veiligheid (die een ongeval voorkomt) dan in passieve (die de schade bij een ongeval probeert te beperken). We nemen aan dat het aan de kosten ligt dat de airbag boven de ABS werd verkozen. De chauffeur die op veiligheid speelt, moet nu 39.900 frank extra investeren voor de ABS. Voor een passagiersairbag moet 18.000 frank worden opgelegd. De ingenieurs hebben vooral de mond vol over de zogenaamde Multi-Link Beam-achterwielophanging die de stabiliteit en de hanteerbaarheid ten goede komt en vooral plaatsbesparend is. Het gesofistikeerde systeem werd eerder op de veel grote Maxima geïntroduceerd. Het moet het rollen van het koetswerk in de bochten neutralizeren en de wielen optimaal vertikaal op de weg houden, zodat de grip maximaal blijft. In de praktijk en met het steeds trager wordend verkeer zal echter vooral de extra plaatsruimte een argument blijken. RUIMTEVoor onze kennismaking reden we vooral met de 1.4 GX driedeurs, het op één na laagste model, dat met zijn 469.900 frank een publiekstrekker hoopt te zijn. Het dashboard is zeer duidelijk en overzichtelijk, de afwerking haalt een hoge kwaliteitsgraad, maar het geheel aksentueert nogal nadrukkelijk de kunststof. De wagen voelt wel licht aan, een gevoel dat in niets te vergelijken is met de stevige aanpak die bij de Duitse produkten zo nadrukkelijk aanwezig is. Handig is wel dat het model is uitgerust met een pollenfilter, getinte ruiten, een in de hoogte verstelbaar stuurwiel, elektrisch verstelbare buitenspiegels, halogeenkoplampen, een diefstalpreventiesysteem, een toerenteller, een derde remlicht, een bestuurdersairbag en een stuurbekrachtiging die parkeren tot een spelletje maakt. Van die kant dus geen klachten. Onderweg bleek de Almera niet uit te blinken door vinnigheid en het motorgebrom was bijwijlen storend, maar het interieur bleek behoorlijk ruim en in de koffer met lage laaddrempel kan men 340 liter bagage kwijt. De achterbank kan in een verhouding 60/40 worden neergeklapt. Over het zitkomfort konden we in het algemeen tevreden zijn, het was veeleer het karakter van de Almera dat wat tegenviel. Zestien kleppen of niet, de soepelheid bleef beperkt. Op papier is de Almera alvast wel een zuinige kompaan die gemiddeld niet meer dan 6,6 liter/100 km verbruikt. En natuurlijk is er die drie jaar garantie en de grote bedrijfszekerheid, waarvoor Nissan bekendstaat. Of die volstaan om van de Almera een koploper te maken in het C-segment, blijft een open vraag. PIERRE DARGENissan Almera 1.4 : verfrissende look, matige prestaties.