FAMILIAAL
...

FAMILIAALDe nieuwe Peugeot 406 die de 405 opvolgt (die overigens verder wordt geproduceerd), is een lange verschijning in de zogenaamde M2-klasse (24,8 % van de verkoop in ons land) van de grote gezinswagens. Met een lengte van ruim 4,55 meter is hij niet alleen 14 cm langer dan zijn voorganger, ook in de breedte is er een toename van 7 cm (nu : 1,76 meter). De wielbasis, die in belangrijke mate de binnenruimte bepaalt, groeide met 3 cm tot 2,70 cm. Toch is zijn uiterlijke verschijning niet wereldschokkend : traditiegetrouw heeft Peugeot opnieuw voor een weinig karaktervolle vorm gekozen, elegant maar onpersoonlijk. De technici wijzen daarbij op het familiale karakter van de wagen. Een onderzoek naar het profiel van de klant leert in ieder geval dat de gebruiker in ons land gemiddeld 46 jaar is, in 89 % van de gevallen gehuwd en in 36 % van de gevallen minstens één kind heeft. In een eerste faze heeft de koper de keuze uit vier verschillende motoren en drie afwerkingsniveaus. Voor wie voor de vlotte rijstijl van een benzinemotor kiest, staan een 1,8 liter (112 pk) en een 2,0 liter (135 pk) ter beschikking, beide voorzien van zestien kleppen. Wie op zuinigheid mikt, heeft de keuze tussen twee turbodieselmotoren met een cilinderinhoud van 1905 of 2088 cm3, die respektievelijk 90 en 109 pk op de voorwielen overzetten. Die grootste turbodiesel- en benzinemotoren waren niet eerder in het 405-gamma te zien, wel in de 605-reeks. De 2,1 liter/turbodiesel, voorzien van drie kleppen per cilinder kennen we inmiddels ook uit de Citroën Xantia. De 1,8 liter/benzinemotor is wel nieuw en is meteen ook de instap-motor (bij de 405 was dat een 1,6 liter die 89 pk ontwikkelde), die op de weg aardig uit de voeten bleek te kunnen. Belangrijk is evenwel dat in het motorkompartiment in een later stadium ook een V6-motor zal worden ingebouwd, vermoedelijk de 3 liter uit de 605. REGENDETECTORBinnenin valt vooral de toegenomen ruimte en de ver doorgevoerde perfektie van de afwerking op, al blijven we het materiaal voor de stoel en deurbekleding te zacht vinden. Onder het dashbord vinden we bij de meeste versies een deurtje waarachter een startbeveiliging met kode schuilgaat. Belangrijker nog is de omvormbaarheid van het interieur : de achterste stoelen kunnen naar voor worden geklapt en werden voorzien van een skiluik. Omdat de specificaties voor de Belgische markt nog niet integraal vastliggen, wordt onder voorbehoud gemeld dat alle modellen een airbag voor de chauffeur meekrijgen. Kopers van een 406 van het SL-niveau (basisuitrusting) krijgen in ieder geval een in de lengte en hoogte verstelbaar stuurwiel mee, en geventileerde schijfremmen vooraan, maar allicht niet het antiblokkeersysteem op de remmen. Merkwaardig maar niet uniek, want ook net door Mercedes voorgesteld op haar E-klasse, is de regendetektor die op een aantal uitrustingsniveaus voorzien wordt. Die zorgt ervoor dat van zodra regendruppels op de voorruit terechtkomen, de ruitenwissers in aktie treden. De snelheid waarmee ze hun werk verrichten, hangt af van de hoeveelheid te wissen water. Een gadget dat vooral bij het inhalen van vrachtwagens op nat wegdek en bij steeds wisselende weersomstandigheden nuttig kan zijn. Op de weg bleek de 1,8 liter/benzine, die we de meeste aandacht gaven, een prettige, vinnige en vooral van een goede wegligging voorziene vijfzitter. Die wegligging wordt vooral gediend door de zogenaamde multi-link achteras die ervoor zorgt dat de achterwielen onder alle omstandigheden een maximaal kontakt met de weg onderhouden. Ondanks de zeer aanvaardbare prestaties van deze instapversie (o.a. een topsnelheid van 192 km/uur, en een sprintje uit stilstand naar 100 km/uur in 12,5 sekonden) is de jongste Peugeot in zijn basisversie ook een zuinige wagen : het Euromix-gemiddelde bedraagt 7,4 liter/100 km. Bij de beide turbodieselmotoren was vooral de filtering van geluiden en vibraties een opvallend sukses. PIERRE DARGEPeugeot 406 : een grote en ruime middenklasser.