OVER VEILIGHEID...
...

OVER VEILIGHEID...Vandaag schrijven we over rijplezier en misverstanden, èn over een nieuwe auto die alleen nog op de tweedehandsmarkt te koop is. Het misverstand betreft de banvloek die ten onrechte rust op wagens die met gemak de grens van de 200 kilometer per uur halen, omdat snelheid altijd weer geassocieerd wordt met onveiligheid. Er bestaat niet zoiets als overdreven snelheid : elk ongeval is in essentie terug te brengen tot het verkeerd inschatten van de rijsituatie. Hoe sneller men rijdt, hoe groter de remafstand wordt, hoe kleiner de reaktietijd. In de praktijk betekent zoiets dat er meer moet worden geanticipeerd, verder vooruit gekeken. De grenzen van het veilig rijden worden bepaald door de zichtbaarheid, de konditie van de chauffeur en zijn ervaring. In het dagelijkse verkeer wordt daar zwaar tegen gezondigd op snelwegen waar auto's veel te dicht op elkaar rijden, een kapitale fout die onbestraft blijft want moeilijk meetbaar. In Duitsland bestaat de klassieke twee-sekonden-regel, die wil dat tussen twee rijdende wagens twee sekonden afstand moet behouden blijven eenvoudig, efficiënt en strafbaar. Uiteraard heeft een verkeerde inschatting van de situatie ook te maken met een 'klare kop' (geen drank, geen drugs), een goed gezichtsvermogen en een akkuraat reaktievermogen. Waarom worden chauffeurs dan niet op hun gezichtsvermogen en hun reaktietijd gekontroleerd ? En waarom is er niet meer geld om dokter Beaucourt te steunen in zijn strijd tegen drank en drugs achter het stuur ? ... EN SNELHEIDDat alles ter inleiding. Om duidelijk te stellen dat snelheid geen boeman hoeft te zijn en konstrukteurs die buiten verdenking staan wat veiligheid betreft daarmee geen moeite hebben. We denken aan Volvo met zijn zijdelingse airbags en zijn SIPS-technologie, die de krachten van een zijdelingse impact over de hele wagen verdeelt. Dat de Zweden niet vies zijn van snel rijden, doet niets af van hun zorg voor veiligheid. Vorig jaar zetten ze zelfs een heuse 850 break in bij het Engels toerwagenkampioenschap, en brak Luc Bracke, de Belgische Volvo-direkteur Italië, met zeven kompanen het wereldrekord waarbij ze op de testpiste van Nardo in Zuid-Italië in 24 uren 5209 km aflegden, een gemiddelde van 217 km per uur. Een en ander resulteerde voor de klant in de produktie van de 850 T-5R, die in een oplage van slechts 2500 eksemplaren werd gebouwd. Voor België werden minder dan vijftig eksemplaren voorbehouden, inmiddels alle verkocht, zodat de 850 T-5R nu zowat de meest gezochte nieuwe wagen op de okkaziemarkt moet zijn. De knalgele super Volvo kreeg de klassieke reeks veiligheidskwaliteiten mee : het SIPS mét SIPS-bag, een geïntegreerd kinderzitje achterin én een elektronisch gestuurde airconditioning, die door de Zweden als een belangrijk onderdeel van het veiligheidspakket wordt beschouwd omdat het vermoeidheid en irritatie tegengaat. Elektrisch verstelbare en verwarmde voorstoelen, een lederen stuurwiel, een met hout bekleed dashboard en tunnel, een radio met acht luidsprekers en een elektrische antenne, een elektrisch bediend schuif- en kanteldak vervolledigen het komfort. Lichtmetalen vijfspaaks velgen met laagprofielbanden, elektrisch verwarmde en bediende buitenspiegels, een verlaagde ophanging, een spoiler voor en achter, èn het TRACS (traktiekontrolesysteem om ervoor te zorgen dat die 240 pk keurig op de voorwielen worden overgebracht) ondersteunen de buitengewone mogelijkheden van die merkwaardige Zweed, die zijn maximum koppel van 300 Nm over een zeer breed toerental ter beschikking stelt. Zelf kozen we voor de automatische versie met vier verhoudingen die we zo uitstekend vonden passen bij het Zweedse ideaal van snel, komfortabel en veilig rijden. Aan onze beroemde Engelse kollega L.J.K. Setright vroegen we ooit wat de ideale wagen behoort te doen. "Snel, akkuraat en met zo weinig mogelijk inspanning van mijn kant mijn bevelen uitvoeren", zei de Brit lakoniek. Onderweg vonden we Setrights definitie het mooiste kompliment dat we de 850 T-5R konden maken, al vonden we dat weinig diskrete vanille-geel moeilijk te harden. Voor de rijders die meer op rust en zuinigheid gesteld zijn, komt de 850 met een bij Audi geleende 2,5 liter/turbodiesel met direkte inspuiting eraan zowat het beste dat op dat vlak op de markt te vinden is. PIERRE DARGEVolvo 850 T-5R : grand cru, alleen op de tweedehandsmarkt.