Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

DYNAMISCH

Toen Toyota een jaar geleden de RAV4 lanceerde, zorgde die voor enige verwarring. De permanent op de vier wielen aangedreven driedeurs met het weinig konventionele uiterlijk leek het midden te houden tussen een komfortabele doorsnee auto en een terreinvoertuig. De Japanse ontwerper, Masakatsu Nonaka, sprak toen van een wagen voor de weg met toegevoegde off road-troeven. Hij verwees naar de naam, die als de afkorting van recreational active vehicle moet worden gelezen. De ingenieurs noemden hem een urban 4×4, een terreinvoertuig voor in de stad ; terwijl we zelf van een leuke auto voor snobs gewaagden.

Een jaar later is aan het basiskoncept niets veranderd, maar de vijfdeursversie, die 41 cm langer is dan zijn kleine broertje, lijkt wat dichter bij de realiteit te staan. Hij is voorzien van behoorlijk wat ruimte voor passagiers en bagage, en kan dus bijvoorbeeld als wagen voor alledag gebruikt worden. In tegenstelling tot de meeste terreinvoertuigen kreeg de RAV4 geen oerdegelijk chassis mee, maar een zelfdragend koetswerk dat een stuk lichter uitvalt en binnenin voor extra ruimte zorgt. Ook de dubbele reeksen versnellingen waarmee terreinvoertuigen in staat zijn de allermoeilijkste klussen te klaren, bleven achterwege. Anderzijds wordt standaard een manueel bediende vijfbak gemonteerd, voorzien van een centraal differentieel en een mechanisch differentieelslot. Dat laatste wordt ingeschakeld door een knop op het instrumentenbord in te drukken.

Naast die kwaliteiten genieten de inzittenden van een onafhankelijke ophanging rondom en wie nog meer ontspannen wil rijden, kan zelfs een automatische versie bestellen. Ondanks dat ongebruikelijk goede komfort kwamen we in de Haute Savoie probleemloos door veld- en bergwegen, waar te weinig slijk voorhanden was om het zwaardere werk uit te testen. Nu is dat ook niet nodig, we nemen aan dat voor de koper van zo’n origineel gestylde funcar de vierwielaandrijving in de eerste plaats als extra veiligheidselement op verharde weg kan gelden. Daarnaast blijft het een prettige gedachte dat de mogelijkheid bestaat om okkasioneel even van de weg af te gaan.

KOMFORTABEL

Met de dwars gemonteerde 2 liter die een fraaie 129 pk op de vier wielen overzet, kon een korte overbouw worden gerealizeerd en komt het zwaartepunt zo’n 10 cm lager te liggen dan bij een meer klassieke terreinwagen. Terwijl de wagen toch hoog genoeg op poten staat om door het veld te komen. Onderweg bleek de RAV4 ook op de baan een perfekte compagnon, die zowel behoorlijk fors optrekt (10,4 sekonden naar de 100 km/uur) als een redelijke topsnelheid (170 km/uur) kan voorleggen. Genoeg om de doorsnee automobilist tevreden te stellen en prestaties te leveren die men veeleer met een berline dan met een terreinwagen associeert. Standaard worden een kantelbaar stuurwiel, getinte ruiten en een volledig met tapijt beklede vloer voorzien.

Binnenin kijkt men aan tegen het vertrouwde dashbord van de driedeurs. De achterbank is symmetrisch verdeeld en kan naar voor worden geklapt of volledig plat gelegd, zodat optimaal gebruik kan worden gemaakt van de binnenruimte. Opmerkelijk is de zorg om opbergvakken die men zowel in het instrumentenbord, in de portieren vooraan, in de middenkonsole, in de achterzijde van de voorste stoelen als in de laadvloer vindt.

Van de driedeursversie van de RAV4 die vorige zomer werd gelanceerd werden inmiddels 10.000 stuks verkocht, waarmee hij de populairste onder de Toyota 4×4’s is. Een studie in Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland kwam bovendien tot de verrassende vaststelling dat 30 tot 40 % van de kopers vrouwen zijn en dat de gemiddelde leeftijd van de klanten met 45 jaar aan de hoge kant ligt. Het goede nieuws is dat de goedkoopste versie van de nieuwe vijfdeurs een zeer redelijke 729.000 frank kost, een driedeurs is er al vanaf 669.000 frank.

PIERRE DARGE

Toyota RAV4-5 deurs : snedig op de weg, op zijn gemak in het veld.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content