DISKRETE CHARME
...

DISKRETE CHARMEDe Koreaanse konstrukteur Kia die vorig jaar 780.000 auto's bouwde en dit jaar het miljoen wil halen, brengt na de Sephia met de Sportage een tweede model op onze markt. Opvallend aan de Sportage is zijn inschakelbare vierwielaandrijving die terreinrijden mogelijk maakt. Daarmee sluiten de Koreanen aan bij een trend die ons altijd wat verbaasd heeft, namelijk dat chauffeurs die zo goed als nooit de verharde weg verlaten toch een 4x4 willen. In de meeste gevallen houden de konstrukteurs rekening met enig snobisme en zorgen ze voor een stoer uiterlijk : dan kan iedereen zien hoe avontuurlijk de rijder is aangelegd. Bij Kia gaat men de andere richting uit. De Sportage is een biezonder diskreet uitziende maar elegante wagen, die misschien nog het best als een wat hoog zittende station-wagon met terreinkwaliteiten kan worden omschreven. Om het publiek te bekoren, werd een oude Japanse vuistregel gehanteerd, waarbij de zeer volledige basisuitrusting van de wagen wordt gekoppeld aan een prijs all in. Daarnaast werd voor een feilloze afwerking gezorgd. De bescheidenheid van de Koreanen blijkt ook uit de keuze van de krachtbron : voor de Sportage werd teruggegrepen naar de vertrouwde Mazda-techniek zoals die in de viercilinder/2 liter, met 8 of 16 kleppen, terug te vinden is. Het geheel werd in een kompakte vorm (lengte : 4,25 meter) gegoten zodat men met de Sportage in het Golf-segment terechtkomt. Eén aspekt beantwoordt niet aan die diskrete, veel-waar-voor-weinig-geld-politiek : het opvallend achterop gemonteerde reservewiel dat in een kompakte auto beslist ruimte bespaart, maar het laden wat omslachtig maakt. De houder van dat reservewiel moet eerst van binnenuit worden ontgrendeld en opzij gedraaid, waarna de achterdeur eveneens van binnenuit moet worden ontsloten en omhoog geklapt. Staat de wagen schuin, dan moet ook nog een blokkeringspal worden ingebracht. DUIZENDPOOTRijden met de Sportage, waarin de lekker hoge zit voor extra veiligheid zorgt, gaat vlot, maar de acceleraties en hernemingen zijn niet spectaculair te noemen. De motor die we in zijn zestienklepsversie reden, zorgt voor 128 pk, maar blinkt daarmee niet echt uit. Geholpen door een prima schakelende vijfbak, een korte draaicirkel en een servostuur gaat het rijden anders wel makkelijk : de doorsneerijder (koopt die een 4x4 ?) zal zich daarmee kunnen troosten. De starre achteras en de vering, die uiteraard voorzien is op terreinrijden, zorgen bij traag rijden in de stad voor hard komfort : elk deksel in het wegdek wordt nadrukkelijk gevoeld. Anderzijds werd de Sportage prima toegerust : de achterbank is in twee delen neerklapbaar, het koffervolume (350 liter) is dat van een doorsnee kompakte auto en het stoelkomfort is zeer behoorlijk, al ontbreekt het wat aan zijdelingse steun. Maar vooral de basisuitrusting is indrukwekkend : centrale vergrendeling, elektrisch bediende ruiten en de inschakelbare vierwielaandrijving met zelfsperrend achterdifferentieel zitten in de basisprijs van 695.000 frank. Onze zestienklepper (met ABS) kost reeds 775.000 frank. Via een tweede pookje kan de rijder kiezen tussen de traditionele (lange) achterwielaandrijving, een (lange) vierwielaandrijving of een kortere versie daarvan, uitstekend geschikt op zeer geaccidenteerd terrein. Door zijn morfologie en de geringe veeruitslag hoort de Sportage daar niet echt thuis, hij is meer een vrijetijdsauto die waar nodig even van de weg af kan. Bovendien beschikt hij niet over een tussendifferentieel zodat de vierwielaandrijving eigenlijk alleen probleemloos kan worden gebruikt op modderig, zanderig of glad terrein. Op droog wegdek zouden we het gebruik ervan afraden. Ook al wijst de konstrukteur daar niet op het verschil in afgelegde afstand tussen voor- en achteras op droog wegdek kan immers voor wrijvingsproblemen zorgen en beschadiging veroorzaken. Het in- en uitschakelen van de 4x4 kan onder de 60 km/uur rijdend gebeuren, voor het omgekeerde maneuver moet eerst worden gestopt en na het schakelen ook nog anderhalve meter achteruit gereden om alles in de juiste plooi te leggen. Vermeldenswaard is de garantie van drie jaar, tot 100.000 km, evenals het verbruik dat gemiddeld 11,1 l/100 km bedraagt. PIERRE DARGEKia Sportage : fraai uitgeruste, diskrete terreinwagen.