TOPLESS
...

TOPLESSVorige week stelden we in dit blad de nieuwe, elegante kabrio's voorgesteld. Die kregen een pak kwaliteiten mee, maar dragen een prijskaartje dat nooit echt goedkoop uitvalt. Voor de minder dure open wagens moeten we een trapje lager, naar de berlines waar het dak vanaf werd gehaald en die vervolgens in een kabrio-kleedje werden gegoten. Vroeger stond de Volkswagen Golf kabrio een beetje model voor de betaalbare topless, tegenwoordig kost die in zijn basisversie ook al 761.600 frank. Een pittig, kompakt alternatief is de Fiat Punto kabrio waarvan de gesloten versie momenteel Europa's best verkochte auto is. Twee versies worden aangeboden : de "S", voorzien van een 1.2-litermotor die 58 pk op de voorwielen overzet, en de "ELX", die uit een krachtbron met een slagvolume van 1.6 liter al zo'n 88 pk haalt. We kozen voor die laatste versie, die in serie bovendien een elektrisch bediend dak meekrijgt. De rijder hoeft alleen twee hendels boven de voorruit over te halen en duwt vervolgens op de knop, waarna het dak zichzelf automatisch samenvouwt achter de passagiersruimte. Het hele maneuver moet wel in stilstand gebeuren, met de handrem aangetrokken. Het open rijplezier kan dus in een handomdraai beginnen, al staat het natuurlijk keuriger als het halfzachte afdekzeil dat in de koffer meereist (manueel) bovenop de samengevouwde kap wordt gemonteerd. De kap bestaat uit drie lagen en ziet er behoorlijk stevig uit, met een plastic achterruit die kan vervangen worden. De styling van de Punto is van de hand van Giugiaro en ziet er bepaald eigenzinnig uit. Bij de kabrio is dat des te opvallender. De vier plaatsen werden in grote mate gevrijwaard en ook het volume van de koffer (200 liter) werd min of meer gewaarborgd doordat de kap "op" de wagen wordt samengevouwen. Verrassend is het Bertone-naambordje dat op de flanken prijkt : Giugiaro mag dan de man achter het design zijn, de kabrio wordt in het bedrijf van zijn kollega Bertone in Grugliasco geassembleerd. PITTIG PLEZIERVoorzien van de 1.6-litermotor is de Punto kabrio ELX een erg pittige metgezel waarvan de motor bovendien zeer soepel én geruisloos loopt : minstens 90 % van het maximum koppel staat onafgebroken ter beschikking tussen 1900 en 4850 toeren. De versnellingsbak bleek feilloos te funktioneren en dat mag even worden vermeld. Het weggedrag werd door het afhalen van het dak nauwelijks beïnvloed zodat zelfs een sportieve rijstijl tot de mogelijkheden hoort. Voor een kabrio van dit kompakte formaat alvast uitzondering. Is er voorin plaats zat, dan kan dat niet gezegd worden op de achterbank waar de inzittenden wat krap zitten. Ook de opbergvakjes zijn klein. Het nadeel van de beperkte kofferruimte wordt gedeeltelijk goed gemaakt doordat de achterbank in twee gelijke delen neerklapbaar is. Op het gebied van de veiligheid springt vooral de stevigheid in het oog : de omkadering van de voorruit werd dermate versterkt dat hij zo ongeveer dienst kan doen als rollbar. Fiat-technici beweren dat de wagen als enige kompakte kabrio aan de strenge, maar niet verplichte koproltest USA 216 voldoet. De veiligheid wordt verder gediend door gordelspanners en een energieabsorberend stuurwiel. Daartegenover staat dan weer dat de ABS zowel op de basisversie als op de ELX een optie blijft die 40.500 frank extra kost. Airbag kunnen zowel voor de rijder als voor de passagier worden gemonteerd, maar zijn eveneens een optie (samen kosten ze 18.000 frank) zodat we de stellige indruk kregen dat het komfort voorrang kreeg op de veiligheid. Onderweg viel de ELX op door zijn grote vinnigheid en soepelheid, en door zijn zeer aanvaardbare verbruik. Volgens de konstrukteur verbruikt de kabrio gemiddeld 8,4 liter/100 km, zelf bleven we daar nipt onder. De ELX-versie kost 699.900 frank, inclusief elektrisch bediende ruiten en kap evenals een centraal slot en een in de hoogte regelbaar servostuur. Wie een echte kabrio wil, vindt bij Fiat nog de nieuwe Barchetta, een strikte tweezitter die we onlangs voorstelden en die 781.900 frank kost. Wil men wat minder besteden, dan is de Punto kabrio S met een prijs van 599.900 frank een goedkoper alternatief. PIERRE DARGEFiat Punto kabrio ELX : een prima alternatief.