RECHTTOE, RECHTAAN
...

RECHTTOE, RECHTAANDe Zuidkoreaanse konstrukteur Hyundai heeft in het verleden altijd een duidelijke filozofie gevolgd : veel auto voor weinig geld. Om het gebrek aan ervaring op te vangen, waren de Koreanen in de beginjaren noodgedwongen aangewezen op de Japanse technologie van Mitsubishi, waardoor ze niet altijd de allernieuwste technische snufjes in hun wagens konden inbouwen. Gaandeweg verwierven ze echter een eigen gezicht en techniek. De nieuwe Hyundai Excel, die eind vorig jaar werd voorgesteld, is de eerste Hyundai die voor 100 % van Koreaanse makelij is en daarom des te interessanter. De koper heeft de keuze tussen een 1.3 liter en een 1.5 liter alpha-motor (uiteraard van Koreaanse makelij), en tussen drie, vier of vijf portieren. Opvallend is wel dat de Pony Excel een fors stuk kleiner werd dan zijn voorganger, allicht om het onderscheid met de Lantra wat duidelijker aan het licht te brengen : de lengte van de vierdeurs kromp liefst met 16,5 cm, terwijl de wielbasis toch 1,7 cm langer werd. Een krachttoer die onderstreept hoezeer de technici de binnenruimte beter wisten te benutten, of hoe onfunktioneel de voorganger wel was. Zelf kozen we voor de driedeurs met de 1.5 liter motor, die eerder al in de SCoupe gemonteerd werd en 88 pk op de voorwielen moet overzetten, slechts 4 pk meer dan de 1.3 liter. Deze viercilinder is voorzien van twaalf kleppen (twee inlaat-, en één uitlaatklep per cilinder) en geeft de Excel een prettige optrek mee. Wie snel vooruit wil komen, wordt in zijn geestdrift wel enigszins gehinderd door de versnellingsbak die zeer licht en daardoor minder nauwkeurig schakelt dan men zou verwachten. Wie dat euvel wil omzeilen, staat bij de 1.5-versie ook een viertrapsautomaat ter beschikking. Het stuur is bij de 1.5 standaard bekrachtigd, zij het naar ons gevoelen wat al te veel, waardoor het wat aan nauwkeurigheid inboet. KOMPAKTBinnenin vallen de rondingen op van het dashboard, dat uit één stuk werd gemaakt om piepen en kraken te voorkomen. De opvallend grote beglazing, de kleine opbergvakken en de stoelen met goede zijdelingse steun en een grotere verstellingsmogelijkheid staan centraal. Daarnaast werd opvallend veel kunststof in het interieur verwerkt, maar dat is de tol die konstrukteurs betalen als ze een goed geprijsd produkt op de markt willen brengen. Ondanks de kompakte afmetingen valt niet te klagen over de interieurruimte en daar is de toegenomen wielbasis (de afstand tussen de twee assen) natuurlijk verantwoordelijk voor. De grotere spoorbreedte (14,2 cm vooraan, 14,1 cm achteraan) maakt de wagen niet alleen breder dan zijn voorganger, maar zorgt ook voor extra ruimte binnenin zonder het kompakte karakter ervan te schaden. Onderweg bleek de nieuwste Hyundai een vinnige partner met een motor die bij normaal gebruik behoorlijk stil funktioneert. Alleen bij hoog in de toeren jagen, wordt het motorgeluid wat storend, net als bij snelwegsnelheden boven het toegelaten maximum. Wegligging en ophanging bleken voortreffelijk, terwijl ook op het rijkomfort weinig aan te merken valt. Ronduit positief is het verbruik van deze fraaie viercilinder. Op papier heeft de kompakte Excel gemiddeld genoeg aan 6,1 liter/100 km. In de praktijk kan een rijder die niet voortdurend het onderste uit de kan wil, probleemloos onder de 7 liter/100 km blijven. Ook de uitrusting mag er zijn : de 1.5 GLSi krijgt van huis uit elektrisch bediende zijruiten vooraan mee, plus twee elektrisch bediende buitenspiegels, een 6/4-neerklapbare achterbank, een in de hoogte verstelbaar servostuur, een toerenteller en een radiocassettespeler met vier luidsprekers. En dat alles voor de toch wel uitzonderlijk lage prijs van 439.900 frank, inclusief drie jaar totale garantie (zonder kilometerbeperking), zes jaar garantie tegen doorroesten en drie jaar bijstandsverzekering in heel Europa. In optie kunnen daar een airbag (23.900 frank) of een speciaal pakket (ABS + airbag + zonnedak, samen 65.990 frank) bijkomen. ABS alléén kan vreemd genoeg niet worden besteld. Maar wie ogen heeft, had het al lang gezien : de Excel is een no nonsense car, met veel auto voor weinig geld. PIERRE DARGEHyundai Excel : prima kwaliteit voor een zeer korrekte prijs.