STOER RIJPLEZIER
...

STOER RIJPLEZIERPsychologen zullen er wel allerlei redenen voor kunnen bedenken, zeker is dat een groeiend aantal terreinvoertuigen wordt verkocht. Naast de traditionele Japanse, Engelse en Amerikaanse leveranciers verscheen Opel in de herfst van 1991 met een eigen 4x4 op de markt, ten dele geïnspireerd op de know-how van zijn Japanse partner-specialist Isuzu. Het sukses van de Frontera overtrof de verwachtingen. Tussen november 1991 en december 1994 werden liefst 102.500 stuks verkocht. In eigen land waren er dat in dezelfde periode zo'n 3000, waarvan 1100 vorig jaar. Het merendeel (54 procent) daarvan met lange wielbasis. Die nam in zijn dieselversie 83 procent van de verkopen voor zijn rekening, zodat besloten werd nu ook de korte versie met dieselmotoren uit te rusten. Alhoewel de Frontera's uiterlijk weinig veranderingen ondergingen, kregen ze wel nieuwe motoren, een gewijzigde ophanging en meer rijkomfort mee. De nieuwe 2,2 liter Ecotec benzinemotor, waarvan de naam in de eerste plaats verwijst naar het laag verbruik en de lage emissies, wordt door die ekologische ingrepen geenszins in zijn elan gekortwiekt : hij rijdt in 13,6 sekonden vanuit stilstand naar de 100 km/uur en haalt een top van 161 km/uur, respektievelijk drie sekonden minder en 8 kilometer méér dan de 2,4 liter die hij vervangt. Ondanks die fraaie cijfers wil men bij Opel vooral het verbruik onderstrepen dat nu gemiddeld 10,0 liter/100 km bedraagt, i.p.v. 11,2 liter bij de vorige motor. De nieuwe zestienklepsmotor haalt nu een maximaal vermogen van 136 pk en een maximum koppel van 202 Nm bij 2600 toeren/minuut. Benzinerijders kunnen ook voor de 2,0 liter kiezen waarvan het verbruik bij nagenoeg ongewijzigde prestaties tot 10,4 liter/100 km werd teruggebracht. EXTRA KOMFORTToch ging de meeste belangstelling uit naar de nieuwe 2,8-liter turbodiesel met direkte inspuiting, waarvan een beetje weggemoffeld werd dat het eigenlijk om een herziene Isuzu-motor gaat. Voor ons niet gelaten, vermits hij sneller accelereert (16,8 i.p.v. 19,3 sekonden voor het klassieke sprintje) en een beter koppel bezit dan de 2,3-liter die hij vervangt. Biezonder goed nieuws is dat de turbodiesel in de korte Sport-versie van de Frontera genoeg heeft aan gemiddeld 9,0 liter brandstof per 100 km. In de lange versie volstaan 9,4 liter. Bemoedigend is ook dat het niet alleen om een soort stads/terreinvoertuig gaat voor snobs : op een zwaar geaccidenteerd terrein in de buurt van Annecy bleek de nieuwe Frontera turbodiesel meer dan zijn mannetje te kunnen staan. De rijder kan zelfs in de moeilijkste omstandigheden ontspannen achterover zitten en de motor het werk laten doen. Deze terreinwagen werd omwille van het verbruik en het geluidsniveau uitgerust met een inschakelbare vierwielaandrijving (met korte en lange verhoudingen, zoals de terreintraditie dat wil) en krijgt er bovendien een achterdifferentieel met beperkte slip en automatisch vergrendelde wielnaven bij. Toch werd ook niet vergeten dat de meeste terreinwagenrijders zich grotendeels over verharde wegen verplaatsen. De belangrijkste verandering is de vervanging van de ophanging met bladveren van de achteras door een ophanging met schroefveren, waardoor zowel de rijeigenschappen op het terrein als op de weg verbeterd worden. Door het gebruik van progressieve schroefveren met geleidelijk toenemende veerkracht en progressief werkende eindaanslagen is de wagen onbelast zacht afgeveerd, terwijl de vering stijver wordt wanneer de wagen zwaarder geladen wordt. Ook het remsysteem werd verbeterd : achteraan vervangen geventileerde schijfremmen de trommelremmen en in optie kunnen de Frontera's worden uitgerust met een 3-kanaals ABS. Alle modellen krijgen er stuurbekrachtiging en beschermplaten voor carter, transferbak en brandstoftank bij. De vierdeurs krijgt standaard een centrale vergrendeling mee, de achterdeur is horizontaal opgedeeld : de achterruit klapt naar boven op, het onderste deel bestaat uit twee zijdeuren waarop het reservewiel bevestigd werd. Maar de grootste verrrassing betreft de prijs : een korte, tweedeurs Frontera Sport kost slechts... 825.000 frank, de goedkoopste lange Frontera 974.500 frank. PIERRE DARGEOpel Frontera : een echte terreinrijder met stadskomfort.