Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

OFF-ROAD KLASSE

De Range Rover die al sinds zijn lancering in 1970 een geheel aparte plaats binnen de autowereld bekleedt, werd helemaal herdacht. Dat de wagen niet op een revolutionaire manier werd gewijzigd, ligt aan het respekt van de konstrukteur voor zijn klanten bij wie hij vooraf te rade ging. Die gebruikers bleken gehecht aan een aantal stijl- en designkenmerken als de hoge rijpositie, het “zwevende” dak, de lage beglazing, de overlopende motorkap en de karakteristieke E-stijl. Het resultaat dat ingenieurs en designers lanceerden, is niet alleen iets langer, breder en hoger geworden, het werd ook wat minder hoekig en vooral wat onpersoonlijker. De luchtweerstandskoëfficiënt werd tot 0.38 teruggebracht, de laagste in de kategorie vierwiel-aangedreven terreinvoertuigen.

Onder dit “brave” uiterlijk werden echter kompleet nieuwe motoren gemonteerd : naast twee V8-motoren van respektievelijk 4,0 en 4,8 liter is de Range Rover nu verkrijgbaar met een 2,5-liter-turbodiesel van Beierse origine, die we kozen voor onze kennismaking. De zes-in-lijnmotor is in de 325 en 525 tds-modellen van BMW in korte tijd legendarisch geworden en vervangt de weinig briljante turbodiesel die in het vorige model door zijn rauwe karakter haaks stond op het klassegevoel dat de wagen hoort uit te stralen. De motor die enigszins werd aangepast voor dit terreinvoertuig (o.a. omwille van de heel specifieke eisen waarin hij gebruikt kan worden) ontwikkelt iets minder vermogen, maar een stuk meer koppel dan in de berlines. Volgens de konstrukteur staat tussen 1500 en 4400 toeren/minuut minstens 80 % van het maximum koppel (270 Nm) ter beschikking, maar in de praktijk moet toch een stuk boven de 2000 toeren worden gereden om de krachten vlot uit te spelen. De reden zal duidelijk zijn : de turbodieselversie weegt zo’n 2170 kg. Het verschil in karakter met de vorige turbodiesel is in ieder geval uitgesproken en dat maakt deze versie voor het eerst in de Range Rover-geschiedenis ook echt à la hauteur van een luxe “off-roader”.

LUCHTVERING

Naast de mechanische kwaliteiten verwerft de nieuweling meer beenruimte voor de passagiers achterin en vooral een 50 % grotere bagageruimte. Dat komt o.m. doordat het reservewiel nu onder de laadvloer werd gemonteerd. Omdat de achterbank niet langer boven de wielkasten zit, kunnen drie passagiers er nu ook komfortabel zitten. De bank is asymmetrisch opgedeeld en kan gedeeltelijk of volledig worden neergeklapt waardoor een geheel vlakke laadvloer ontstaat. De voorstoelen zijn helemaal nieuw, met meer zijdelingse steun, een langer zitkussen, talrijke verstelmogelijkheden en opklapbare armsteunen.

Het ladderchassis werd niet alleen flink verstevigd, er werd ook een kompleet nieuwe achterophanging ontwikkeld. De elektronisch gestuurde luchtvering die in 1992 voor het eerst op een Range Rover was te zien, werd nu verder ontwikkeld en wordt standaard op alle modellen geleverd. Het systeem beschikt over vijf rijhoogtes en maakt het mogelijk de wagen in alle omstandigheden optimaal te benutten. Daarnaast zijn de HSE-modellen ook nog uitgerust met een elektronische traktiekontrole. Toch betekent dat niet dat de andere modellen karig werden toegerust : de basisuitrusting omvat de klassieke permanente vierwielaandrijving met een viscokoppeling op het tussendifferentieel, een antiblokkeersysteem op de remmen, stuurbekrachtiging, een airbag voor zowel rijder als passagier, een radiocassettespeler, wortelnoten afwerking van dashbord en middenkonsole, een stuurwiel dat zowel in de hoogte als in de lengte verstelbaar is, een in de hoogte verstelbare chauffeursstoel, een gescheiden temperatuurregeling vooraan, elektrisch bediende zijruiten en zijspiegels die bovendien verwarmd zijn. Op de DSE-uitvoering, die we reden, komen daarbij nog een voorruitverwarming, cruise control, airconditioning en lederen stoelen waarvan de voorste verwarmd kunnen worden.

Wie de investering voor deze luxe turbodiesel met opvallende rijkwaliteiten kan opbrengen, kijkt verder aan tegen een gemiddeld verbruik van 9,8 liter/100 km, waardoor ook een autonomie van meer dan 900 km mogelijk wordt.

PIERRE DARGE

Range Rover met BMW turbodiesel : eindelijk een waardige zelfontbrander.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content