FLUISTERDIESEL
...

FLUISTERDIESELDe Engelse autokonstrukteur Rover vond dank zij de jarenlange hulp van Honda een tweede jeugd en kwam onlangs in de handen van BMW. Niettemin verbazen de Engelsen het publiek nu al met een geheel eigen ontwikkeling. Op het salon van Genève toonden ze de MGF, een sportieve tweezitter met centraal geplaatste motor, het nec plus ultra voor snel en efficiënt rijden. Een paar dagen eerder stelden ze de 620-reeks voor, nu voorzien van een turbodieselmotor uit eigen huis (noch Honda en noch BMW dus). Die 620 was met een lengte van 4,64 meter al de meest homogene Rover op de markt : hij bezat niet die enge binnenruimte van sommige kompakte auto's, terwijl hij tegelijkertijd niet lang genoeg was om een probleem te vormen in het stadsverkeer. Daarnaast onderstreepte de aanpak waar het Rover om te doen was : een wagen waarvan zelfs de basisuitrusting verre van kaal was. Het sukses van de 620 benzine lag niet voor de hand omdat de Engelse autoindustrie de afgelopen decennia geen toonbeeld van kwaliteit had weten te bewaren. Daarom kwam de inbreng van Honda precies op tijd en wist Rover zich binnen de kortste keren als snelst klimmende konstrukteur op te werpen. In het D-segment, waarin de 620 thuishoort, worden ook veel diesels verkocht en daarom zetten de Engelsen zich drie en een half jaar geleden aan het ontwerpen van een tweeliter-turbodiesel die ze tegelijkertijd proper, zuinig en temperamentvol wilden. Geheel in de zin dus van de wonderlijke TDI van de VAG-groep die zowel in de Volkswagens als in de Audi's een plaats vindt. Er werd voor de zuinige, maar in beginsel door een hoog geluidsniveau en veel trillingen geplaagde direkte injektietechniek geopteerd waarmee Rover al zo'n tien jaar ervaring heeft. Het resultaat mag zonder meer als geslaagd worden omschreven : wie onder de 4000 toeren blijft, merkt nauwelijks het verschil met een benzinemotor en ook in vrijloop blijft een warme motor voorbeeldig stil en trillingsvrij. Boven de 4000 toeren ligt dat even anders. DYNAMISCHEen en ander is het gevolg van een degelijk gietijzeren blok met daarop een aluminium cilinderkop, een uitgekiende elektronische sturing en de gesofistikeerde Bosch VP37-pomp. De nieuwe Garrett GT 15 turbokompressor is 16 % lichter en heeft 28 % minder inertie dan zijn voorganger. Daardoor reageert hij prompt en kan hij met een toerental van 160.000 toeren/minuut prestaties garanderen die niet moeten onderdoen voor een benzinemotor. Daarnaast is de nieuwe motor biezonder milieuvriendelijk en dank zij het monteren van een driewegs-oxydatiekatalysator kon het gehalte aan koolwaterstoffen, koolstofmonoxyde en roetdeeltjes met respektievelijk 55, 53 en 8 procent naar omlaag worden gebracht, waardoor de Europese antiluchtvervuilingsnorm voorzien vanaf 1997 met gemak wordt gehaald. Onderweg apprecieerden we de andere kwaliteiten van de 620 die in 11,6 sekonden optrekt naar de 100 km/uur en een top van 185 km/uur haalt, maar die vooral soepel, stil en sober bleef. Op papier verbruikt hij bij 90 km/uur slechts 4,0 liter, op de snelweg 5,5 liter en in de stad amper 5,8 liter zodat hij op een gemiddelde van 5,1 liter uitkomt. Onze eigen ervaring leerde dat bij een zeer vlot tempo (pieken tot 160 km/uur) met behoorlijk wat snelweg een gemiddelde van 7,92 liter/100 km mocht worden genoteerd. Een verbruik tussen 6 en 7 liter/100 km moet dus makkelijk te halen zijn. Een bijkomende troef van de 620 Di is zijn sober onderhoud : de eerste onderhoudsbeurt komt er slechts na 10.000 km, daarna om de 20.000 km zodat hij na 80.000 km amper 5,5 uren in onderhoud is geweest. Maar boven alles wordt de basisuitrusting vervolledigd met elektrisch bediende zijruiten vooraan, centrale vergrendeling met afstandsbediening, anti-diefstal, airbag voor de rijder, een instrumentenbord met inlegwerk van walnotehout en een met leder bekleed stuur. Tot 1 juni voor 699.000 frank, daarna vanaf 770.000 fr. PIERRE DARGERover 620 Di : de nieuwe norm voor turbodiesels uit de middenklasse.