Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

BARCHETTA

De Fiat-groep heeft zich de jongste maanden opgeworpen als één van de meest dynamische op de Europese markt. Na de lancering van de Fiat Punto die tot auto van het jaar werd uitgeroepen, de Coupé, de Lancia Kappa, de Alfa 145/146 en straks de Spider en GTV, komt nu de Barchetta eraan. Deze kleine spider met zijn eigenzinnige, speelse vorm en voorzien van een nieuwe 1.8-litermotor wordt een rechtstreekse konkurrent van de Mazda MX-5, die een paar jaar geleden bij zijn lancering furore maakte. Alhoewel de Fiat Barchetta er op het eerste gezicht uitziet als een aantrekkelijk stuk speelgoed dat op de basis van de Punto werd ontwikkeld, zorgen zijn onderhuidse kwaliteiten voor een veel genuanceerder beeld.

De 1.8-motor voorzien van 16 kleppen werd afgeleid van de vijfcilinder die we in de Lancia Kappa terugvinden. Hij is niet alleen helemaal nieuw, het is bovendien de eerste Fiat-motor met een faze-regelaar, een elektronisch gestuurd elektrohydraulisch systeem dat de opening van de inlaatkleppen regelt en zorgt voor een beter kompromis tussen vermogen, koppel en emissie. In de lage toerentallen wordt de inlaatfaze vervroegd om het koppel te verbeteren, in de hoge toerentallen wordt de inlaatfaze verlaat om tot betere prestaties te komen. Een en ander heeft ertoe geleid dat 90 procent van het maximum koppel tussen 2000 en 6000 toeren beschikbaar is. Het maximale vermogen van 130 pk, gekoppeld aan het betrekkelijk lage gewicht van 1060 kg, zorgt voor een uitstekende verhouding van 8,15 kg/pk. Daarmee sprint de Barchetta in 8,9 sekonden naar de 100 km/uur en haalt hij een opmerkelijke topsnelheid van 200 km/uur. Voor een wagen die als een extraatje bedoeld lijkt, zijn dat alvast sterke cijfers en ze maken de Barchetta tot méér dan een kabrio-om-mee-te-cruisen.

PIT EN PLEZIER

De buitenstaander zal zich aanvankelijk vergapen aan de zeer persoonlijke styling van deze strikte tweezitter met zijn in het koetswerk verzonken retro deurklinken en zijn zeer originele achtersteven met vier vierkante lichten. Achter het stuur valt een al even originele en zeer goed afgewerkte boordplank op met een centraal gemonteerde, maar wat klein uitgevallen toerenteller. Het in de hoogte verstelbare stuur bevat van huize uit een airbag, het korte pookje is met leder bekleed. In de middenconsole vonden we een mini-asbakje (kapaciteit : drie of vier peukjes) en géén sigaretteaansteker. Ook al ongewoon is de in het interieur doorlopende gedeeltelijk beklede staalplaat, uiteraard in dezelfde kleur als de buitenkant een aanpak die we kennen van de Fiat Coupé waaruit overigens ook de vorm van het stuurwiel werd overgenomen. De radio-installatie wordt standaard meegeleverd, terwijl de voorruit in een extra versterkt raam is gevat, wat in het weinig waarschijnlijke geval van een koprol bescherming moet bieden in deze kabrio-zonder-beugel. De chauffeur moet het zonder armsteun doen, en de opbergruimte in het portier werd beperkt tot een klein zakje. Aan de passagierskant werd wel een armsteun voorzien, maar geen opbergvak. Dat is jammer, want in een wagen waar de plaats achter de voorstoelen door het opgeplooide dak wordt ingenomen, is nagenoeg geen opbergruimte voorhanden. Dat dak wordt op een eenvoudige manier met de hand bediend op voorwaarde dat men de juiste volgorde van de ingrepen in acht neemt. Prettig is dat de elektrisch bediende zijruiten vooraan in serie worden bijgeleverd, evenals de gekodeerde veiligheidskontaktsleutel, iets minder is de kleine kofferruimte met een volume van slechts 165 dm3.

Onderweg bleek de Barchetta een opwindende kleine auto met forse acceleraties en een behoorlijk direkt servostuur. Opvallend was de versnellingsbak met zijn korte verhoudingen, die precies en heel soepel schakelt en dat konden we in het verleden niet vaak zeggen bij Fiat. Ondanks de vernoemde faze-regelaar vonden we de auto in de lage toerentallen wat aan koppel ontbreken : wie behoorlijk wat pit onder de voet wil, moet dus driftig schakelen. Het sukses van deze pittige kleine lijkt voorspelbaar, al kan de prijs (ongeveer 790.000 frank) een bezwaar zijn.

PIERRE DARGE

Fiat Barchetta : een pittige konkurrent voor de Mazda MX5.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content