GEMENGDE GEVOELENS
...

GEMENGDE GEVOELENSChrysler is zonder twijfel de meest Europees gerichte van de Amerikaanse konstrukteurs, die bovendien een deel van zijn produktie (nl. deze van de Voyager) in het Oostenrijkse Graz realizeert. Twee jaar geleden werd hier de behoorlijk lange Vision geïntroduceerd, dit keer is de kompakte Neon aan de beurt die met een lengte van 4,36 meter de Citroën Xantia, de Ford Mondeo en de Opel Vectra als voornaamste konkurrenten krijgt. In de Verenigde Staten maakte de Neon furore omwille van zijn lage instapprijs van 10.000 dollar (ongeveer 320.000 frank !), maar in Europa wordt duidelijk niet dezelfde politiek gevolgd : de basisversie kost hier 598.500 frank bijna het dubbele, zodat we ervan uit kunnen gaan dat Chrysler Europe vooral in hoge winsten geïnteresseerd is. Onder de kap werd wel een 2 liter met zestien kleppen en een vermogen van 133 pk gemonteerd, een voor Europa ongewone kombinatie in de basisversie van een kompakte berline die een krappe benzinetank van slechts 43 liter meekreeg. Ook de binnenruimte van de behoorlijk afgeronde Neon is minder ruim dan men gezien zijn buitenafmetingen zou verwachten, en de rond aflopende achterruit zit de passagiers achterin wat in de weg. Terwijl de zijruiten achterin maar ongeveer voor 1/3de kunnen worden omlaag gehaald. Het gebrek aan binnenruimte komt deels voort uit de relatief korte wielbasis (2,64 meter, d.w.z. 6 centimeter minder dan de Ford Mondeo of de BMW 3-reeks) en de eigenzinnige buitenvorm. Het geheel leidt tot verwarrende en gemengde gevoelens bij de Europeanen die tevergeefs proberen om de kleine Chrysler in één of ander segment in te passen. Binnenin krijgt men een opvallende hoeveelheid licht en overheerst het gevoel dat er wat al te kwistig met kunststof werd omgesprongen. Opvallend is het ontbreken van opbergruimte in de portieren, al staat tussen de voorstoelen wel een klein opbergvakje. De LE limited die we voor de test meekregen, werd met twee airbags uitgerust (ook aanwezig in de basisversie) en een ABS (niet verkrijgbaar in de basisversie, een optie van 40.500 frank op de LE). Door een uitsnijding in de rugleuning van de achterbank is deze asymmetrisch neerklapbaar, zodat het vrijkomende gedeelte niet zo ruim is als bij een volledig neerklapbare leuning. PITTIGAchter het stuur zit men behoorlijk goed en ondersteund. De bedieningsknoppen voor de cruise control die op het stuurwiel zijn bevestigd, zitten binnen duimbereik. De handgeschakelde Neon komt vlot uit de startblokken, maar de vierde en vijfde versnellingen zijn wat lang en duidelijk op een zuinig verbruik berekend. Bovendien wordt het maximum koppel slechts bij... 4950 toeren per minuut bereikt en dat gaat tegen de trend in. Daardoor moet men telkens hoog in de toeren klimmen om de nodige trekkracht te halen : dan treedt een vervelend geluid op, wat men in een wagen uit deze klasse niet meer verwacht. Anderzijds schakelt de Neon nauwkeurig en vlot, en bleek het verbruik (o.m. dank zij het lage gewicht van 1169 kg) opvallend mild : wie niet zeer gehaast is, kan met minder dan 8 liter per 100 km rondkomen en dat is voor een 2 liter toch wel het vermelden waard. Op papier wordt de Neon alleen in de stadscyclus wat dorstig. Na drie dagen rijden, bleven de gemengde gevoelens rond de Neon bestaan. De komfortabele en behoorlijk snedige Amerikaan liet ons wat op onze honger in vergelijking met de Japanse en Europese konkurrentie terwijl de ruimtelijke efficiëntie ook al niet echt perfekt bleek. De kofferruimte blijft met een inhoud van 364 liter aan de krappe kant, vooral als men bedenkt dat het vijfde wiel een thuiskomertje is dat onder de vloer van de koffer werd weggemoffeld. Het probleem is eigenlijk dat de Neon een motor meekreeg uit een hoger segment, terwijl de rest van de wagen niet in dat segment thuishoort. Wie een beetje een uitgeruste versie van de Neon wil, moet voor de dure LE Ltd kiezen, die met zijn 751.650 frank toch geenszins partij kan bieden aan konkurrenten als de Ford Mondeo 2.0 (745.000 frank) en de Toyota Carina 2.0 GLi (687.000 frank). Al krijgt de Neon wél een fabrieksgarantie van drie jaar mee. PIERRE DARGEChrysler Neon : verwarrende indrukken.