Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

PRESTIGIEUS

Toen Volvo een paar jaar geleden de 850 lanceerde, sloeg het Zweedse merk een bladzijde van haar geschiedenis om. De wagen was niet alleen de eerste grote Volvo met voorwielaandrijving, hij maakte vooral brandhout van de wat oubollige en burgerlijke reputatie van het merk. We schreven toen dat de 850 de eerste exciting Volvo was, en dat is sindsdien ten overvloede bewezen.

Die lijn werd doorgetrokken in het nieuwe 960-gamma, het meest prestigieuze onder de Volvo’s. Enerzijds werd de klassieke traditie die wil dat wagens uit het hoogste segment achterwielaandrijving meekrijgen gerespekteerd, anderzijds werd voor een meer dynamisch imago en een zeer aanvaardbare prijspolitiek geopteerd. Aan de buitenzijde werd de 960 niet grondig hertekend : zijn lijnen werden iets afgeronder maar zonder overdrijving, de neuspartij kreeg een wat eleganter profiel en een paar optische retouches zorgden voor een lagere en slankere lijn.

Belangrijker is de komst van een 2,5 liter/zescilinder in lijn, afgeleid van de inmiddels vertrouwde drieliter, die traditioneel alleen met een automatische versnellingsbak (voorzien van drie rijprogramma’s) werd aangeboden. Bovendien kan die kleinere zescilinder naar keuze aan een manuele vijfbak dan wel aan een viertrapsautomaat worden gekoppeld zodat ook diegenen die graag zelf het moment van het schakelen bepalen niet in de kou blijven staan.

Alsof dat nog niet volstond, werd ook de ophanging geperfektioneerd. Vooraan zorgen nieuwe ophangingsdriehoeken voor een betere demping van rijgeluiden en trillingen, terwijl een gekorrigeerde geometrie de duikeffekten bij het remmen en het steigeren bij het optrekken beter in de hand houdt. Beide ingrepen hebben tot gevolg dat de draaicirkel met 20 cm werd verkleind, tot 9,70 meter een mooi cijfer voor een berline met een lengte van 487 cm.

Achteraan werd de al vaak geroemde multilink onafhankelijke wielophanging op een aantal punten verbeterd, werd voor bepaalde komponenten gebruik gemaakt van lichte metaallegeringen, en werden de spiraalveren vervangen door een dwars geplaatst veerblad in komposietmateriaal waardoor het gewicht met 11 kg kon worden gereduceerd. Niet te onderschatten is ook de opname van het SIPS-systeem, dat de krachten bij een zijdelingse aanrijding over de hele struktuur verdeelt, in de toch al zeer stabiele konstruktie.

BETAALBAAR

De nieuwe zescilinder, die voor een fraai maximaal vermogen van 170 pk zorgt, duwt de 960 op meer dan voortreffelijke wijze doorheen het landschap. Daar komt nog bij dat de vlakke koppelcurve van een erg soepele motor getuigt, die ook in het stadsverkeer niet hoeft te blozen en in het algemeen niet eens buitensporig gulzig brandstof slikt. Het gemiddelde van de drie klassieke meetwaarden laat een verbruik van 10,5 liter/100 km zien, een cijfer dat kan tellen voor een zescilinder die in minder dan tien sekonden naar de 100 km/uur snelt en een top van 210 km/uur haalt. Dat bracht ons bij de bedenking dat de 2.5 liter weleens een aantal klanten die aanvankelijk de 3 liter in gedachten hadden, zal weten te verleiden. Die gedachte is reëel omdat de 2.5 liter bovendien zeer aantrekkelijk geprijsd staat. In zijn basisversie kost hij 1.060.000 frank en wie een blik op de konkurrentie werpt, ziet meteen dat hij daarmee biezonder sterk scoort. Voor die prijs krijgt de klant ABS, driepuntsveiligheidsgordels op de vijf zitplaatsen, een asymmetrisch neerklapbare achterbank, elektrisch bediende en verwarmde buitenspiegels, getinte ruiten, centrale deurvergrendeling, elektrisch bediende ramen vooraan, koplampsproeiers en -wissers, verwarmde voorstoelen met hoogte- en lendensteunverstelling, vijf hoofdsteunen en een airbag voor de bestuurder.

Wie daarmee nog niet tevreden is, kan er in optie de “Prestige Line” aan toevoegen (lichtmetalen velgen, elektrische bediende ruiten achteraan, cruise control en automatische airconditioning). Een pakket dat normaal een waarde heeft van 153.400 frank, maar voor 92.000 frank wordt aangeboden. Mag het iets meer zijn, dan is er ook nog de “Ambassador Line” die behalve het voorgaande voorziet in stoelen en stuur met lederen bekleding, een antispin differentieel, een elektrisch bediende bestuurdersstoel met geheugen en een dashbord en deurpanelen afgewerkt in hout. Voor dit superpakket, dat een waarde heeft van 301.300 frank, betaalt u nu 182.000 frank.

PIERRE DARGE

Volvo 960/2.5 : dynamisch imago.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content