EASY
...

EASYEr is ook ander nieuws van het auto-front. Nu lijkt vast te staan dat het overheidsbeleid met betrekking tot de mobiliteit alweer tekort zal schieten, mogen we ons immers aan een toekomst verwachten waarin autorijden tot stilstaan en slenteren zal verworden. Uitgerekend op dat moment gaan sommige autokonstrukteurs ertoe over om een zesde versnelling op hun wagens te monteren alsof accelereren en gas geven de doodgewoonste zaak van de wereld is gebleven. Een intelligenter en realistischer stap werd door Renault gezet dat zijn Twingo van een half-automatische versnellingsbak voorzag, die eigenlijk een automatische koppeling is. De techniek is afgeleid van het systeem dat op de Formule 1-wagens wordt gemonteerd waar schakelen gebeurt via twee drukknoppen op het stuurwiel. Het werd voor Renault ontworpen door Autoproducts/Borg & Beck en bestaat uit een intelligente versnellingspook, die voelt wanneer de chauffeur de hand erop legt om te schakelen en op dat moment het ontkoppelen in zijn plaats doet. Het schakelen zelf gebeurt net als vroeger door de chauffeur. De wagen ziet er dus uit als eender welke andere Twingo maar dan zonder ontkoppelingspedaal. In de praktijk kan alleen worden gestart als de versnellingspook in "vrij" staat. Is de motor gestart, dan schakelt de rijder in eerste en geeft vervolgens gas waarna de wagen zich in beweging zet. Interessant is dat hij de Easy bij de verkeerslichten of in de file gewoon in zijn eerste versnelling kan laten staan en alleen een weinig gas geeft als hij vooruit wil komen. Staat de versnelling in de verkeerde stand, dan wordt de chauffeur via een geluidssignaal gewaarschuwd dat er betere oplossingen voor handen zijn. In de praktijk laat de Twingo Easy zich biezonder vlot rijden. Omdat de kombinatie tussen voet en arm niet meer noodzakelijk is en omdat men in de file alleen het gas hoeft aan te toetsen, zit men meer ontspannen achter het stuur. Dit geldt natuurlijk ook voor een klassieke automaat, maar bij de Easy wordt het ontspannen rijden niet met extra verbruik gestraft. Terwijl het vage karakter van het schakelpatroon zoals dat bij een klassieke automaat bestaat, afwezig blijft : men schakelt zelf en wanneer men de tijd daartoe rijp acht. STADSMUSMeegenomen is ook het feit dat men zelfs in zeer langzaam verkeer de Easy gewoon in tweede versnelling kan laten staan, de kleine motor bezit genoeg koppel om vlot weer met de verkeersstroom aan te knopen. Toch verloopt niet alles vlekkeloos. Bij parkeermaneuvers die enige behendigheid vergen, bezit de Twingo Easy niet de finesse om met hele kleine stukjes vooruit of achteruit te komen. Wanneer men het gaspedaal te licht aanraakt, gebeurt er niks. Probeert men wat harder, dan is de reaktie te hevig. Een geoefend chauffeur kan dat met een klassieke versnellingsbak nauwkeuriger en vooral minder bruusk laten gebeuren. Maar dat is dan eigenlijk ook de enige situatie waarin het nieuwe systeem moet onderdoen voor de traditionele techniek, zodat men kan verwachten dat de jongste Twingo in de toekomst vooral bij stadsrijders toch wel het sukses mag oogsten dat ervan verwacht wordt. Het half-automatische systeem kost wel zo'n dertigduizend frank meer dan de basisversie en zestienduizend frank meer dan de Pack-versie, een wat aangeklede Twingo met o.m. elektrisch bediende ruiten, elektrisch verstelbare buitenspiegels en elektrische deur- en koffervergrendeling. Met een prijs van 365.313 frank zit de Twingo Easy nog altijd op rozen. Fans van geheel automatisch rijden, vinden wel een Fiat Panda Selecta (1108 cm3/50 pk) vanaf 319.900 frank, en een toch wel erg kleine Subaru Vivio ECVT (658 cm3/44 pk) vanaf 324.900 frank, maar moeten bijvoorbeeld voor een Lancia Y10 LX Ville automaat (1108 cm3/52 pk) al op 372.900 frank rekenen. Een Subaru Justy (1189 cm3/74 pk) kost 384.900 frank, een Rover 100 (1396 cm3/74 pk) 425.000 frank. Voor een Ford Fiesta met traploze automaat (1299 cm3/60 pk) wordt dat in de basisversie 444.000 frank. PIERRE DARGERenault Twingo Easy : zonder linkervoet doorheen het stadsverkeer.