WOESTIJNRAT
...

WOESTIJNRATZoals elders in dit nummer valt te lezen, vond de kennismaking met de Peugeot 306 ST op zéér ongebruikelijk terrein plaats. De Franse konstrukteur zette de proefmodellen van de drie-volumeversie van de 306 immers in op een "onmogelijk" parkoers in Egypte, Jordanië en Israël. Zelf namen we het gedeelte dwars doorheen de Egyptische Western Desert voor onze rekening dat grotendeels over zandpistes liep. Een indrukwekkende ervaring omdat de wagens slechts op minieme punten (ophanging, carterbescherming) waren aangepast, en dan nog enkel met accessoires die gewoon in de handel verkrijgbaar zijn en samen misschien 50.000 frank kosten. Die ingrepen waren eigenlijk geen andere dan degene die in de landen die werden doorkruist, gebruikelijk zijn omwille van de staat van de wegen. Als voornaamste gevolg daarvan werd de ophanging iets stijver (zij het nog altijd meer dan komfortabel) en werd de vrije hoogte met 20 mm vergroot een welgekomen troef omwille van de vele keien en putten op het parkoers. Ondanks die kleine ingrepen bleek de 306 ST perfekt in staat om tegen gezwind tempo de woestijn te dwarsen, terwijl het veerkomfort op geasfalteerde wegen en elders daar niet onder leed. Niet onaardig voor een burgerlijke wagen die achttien maanden na de twee-volumeversie werd gelanceerd en voor onze westerse wegen is bedoeld. De drievolume meet 4,23 meter en is daarmee bij gelijke wielbasis 24 cm langer dan de tweevolume. De koffer werd tot 463 dm3 vergroot (125 dm3 méér dan bij de 306 met achterklep), terwijl de laaddrempel met vier centimeter werd verlaagd. Ondanks de gelijke wielbasis werd het komfort van de inzittenden achterin vergroot : de hoofdruimte nam met 8 mm toe, en dank zij de verder naar achteren opgestelde rugplaat kwam er 30 mm extra knieruimte vrij. Ook de stroomlijn is beter dan bij de tweevolume en de luchtweerstandskoëfficiënt (cx) varieert, afhankelijk van de versie, van 0.31 tot 0.34. De rugleuning kan in alle versies worden neergeklapt, maar bij de SR en de ST-versie gebeurt dat in twee ongelijke delen en werd een centrale armsteun voorzien. DYNAMISCH KOMFORTDe klant heeft de keuze uit drie benzinemotoren (1,4 liter/75 pk, 1,6 liter/90 pk en 2,0 liter/123 pk) en een dieselmotor (1,9 liter), al (92 pk) dan niet (70 pk) aangeblazen door een turbo. Daarnaast werden ook nog eens drie uitrustingsniveaus (SL, SR, ST) voorzien. Zelf kozen we voor de 2,0 liter/ST die met zijn 123 pk voor 1150 kg een mooi kompromis leek voor de dynamische bestuurder van wat in principe als een gezinswagen wordt bestempeld. Alhoewel de versnellingen in vergelijking met de tweevolume iets langer werden (iets mindere prestaties, verbruik en fiskale pk's), blijft er altijd voldoende vermogen en koppel over om biezonder vlot door het verkeer te komen. Zoals we bij Peugeot gewend zijn, bleek de wegligging ook dit keer biezonder indrukwekkend. De 2-literversie is alleen in ST-uitvoering (de meest uitgebreide en dus ook duurste) verkrijgbaar en dat betekent dat de wagen standaard is uitgerust met een servostuur, centrale deurvergendeling met afstandsbediening, elektrisch bediende ruiten op de portieren vooraan, licht metalen velgen, getinte ruiten, een in de hoogte verstelbaar stuurwiel, een verwarmde achterruit, een volledig beklede kofferruimte, ABS en een asymmetrisch neerklapbare achterbank met centrale armsteun. Merkwaardig is wel dat zowel de ABS (49.680 fr.) als de bestuurdersairbag (18.000 fr.) een optie blijven. Anderzijds verdient de drievolume van de 306 ten volle de titel van gezinswagen : zowel de interieurruimte als het volume van de koffer kunnen als referentie dienen in het segment van de lagere middenklasse waarin de 306 thuishoort. De dynamische prestaties van de 306 ST met een topsnelheid van 193 km/uur (!), gekoppeld aan de voortreffelijke ophanging en de grote interieurruimte zorgen voor een zeer evenwichtig én levendig kompromis waar in deze versie wel 660.000 frank wordt voor gevraagd. Wie het zonder de dynamiek en met minder uitrusting kan doen, vindt een 306 SL (1.4 liter) vanaf 487.300 frank. PIERRE DARGEPeugeot 306 ST : een gezinswagen met mogelijkheden.