Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

ZESPITTER

Echte Saab-liefhebbers zweren nog altijd bij de 900-serie, die bovendien vorig jaar werd uitgerust met de eerste V6-motor die ooit door de Zweden in één van hun produkten werd gemonteerd. Dat zette een beetje kwaad bloed bij de eigenaars van de 9000 die het verder uitsluitend met gesofistikeerde viercilindermotoren moesten doen. Daar is nu verandering in gekomen met een nieuwe, hoogwaardige V6-motor (3 liter) die voorzien van 24 kleppen voor een fraaie 210 pk zorgt. Al moet voor de duidelijkheid worden gezegd dat deze motor eigenlijk van GM-origine is en eerder al in de Omega MV6 werd ingebouwd. Nieuw zijn zowel de volledige inlaatkollektor als het motormanagement én de uitlaatlijn. Dat laatste is logisch omdat in tegenstelling tot de Omega, de motor bij de Saab dwars gemonteerd staat en de voorwielen aandrijft. De zorg van de ingenieurs ging echter niet in de eerste plaats naar spitse prestaties want daar zijn de turbomodellen voor. Dankzij een geavanceerd systeem dat het inlaattrajekt in drie trappen aanpast aan de behoeften van de rijder, werd een maximale efficiëntie bij elk toerental beoogt. Deze VIM (voor Variable Intake Manifold) maakt gebruik van kleppen in de inlaattrajekten waardoor de lengte en het volume in drie fazen wordt aangepast aan het toerental. De werking is simpel gezegd vergelijkbaar met de wijze waarop een trompettist de kleppen van zijn instrument bespeelt om de verschillende toonhoogten te laten weerklinken.

Tot 3200 toeren/minuut wordt de langste weg afgelegd, daarna volgt een korter trajekt en vanaf 4100 toeren/minuut zorgt een tweede klep voor een nog verdere reduktie van de lengte van het inlaattrajekt. Dat resulteert in hoge koppelwaarden ongeacht het toerental. De maximum trekkracht van 270 Nm wordt al bij 3300 toeren/minuut bereikt, maar belangrijker nog is dat tussen 2000 en 6200 toeren/minuut onafgebroken minstens 85 procent van die waarde ter beschikking staat.

Zelf reden we de 9000 in zijn automatische viertrapsversie en dat bleek een heerlijke kombinatie. De wagen reageert vlot op elke druk op het gaspedaal zonder daarom in een luid geroffel te ontaarden. Die handelwijze onderstreept de filozofie achter deze versie van de 9000 : zonder trommels en toeters levert de wagen daar waar nodig voldoende vermogen en dat in het grootste komfort. De wagen werd verder standaard uitgerust met een elektronische traktiekontrole die ervoor zorgt dat de voorwielen bij het accelereren nooit doorspinnen. Voor een auto met een dergelijk potentieel onder de kap, die ook de Skandinavische winters moet trotseren, beslist geen luxe.

DISKRETIE

De uiterlijke diskretie van de 9000 die uiteindelijk al tien jaar geleden werd gelanceerd, heeft ervoor gezorgd dat de wagen nauwelijks verouderd is. Bovendien kreeg hij enkele detailretouches mee. Voorin zullen kenners de kleine verschillen als een duikende motorkap, een bredere en fijnere voorsteven en dito koplampen ontdekken. Achteraan werden de lampen-blokken herdacht zodat de Saab 9000 echt nog wel zijn tijd meekan.

Aan boord vindt men nu een vierspakig stuurwiel met airbag dat axiaal verstelbaar is, een cruise control en in optie een zeer gesofistikeerd beveiligingssysteem en een indrukwekkende audio-installatie. Zelf waren we vooral onder de indruk van het smaakvolle bijna klassieke Saab-interieur, de ‘bedrijfsstilte’ onderweg en het komfort dat dank zij zachtere schokdempers en hardere veren er een stuk op vooruitging. De 9000 kan nu zonder skrupules naast de betere konkurrenten uit het segment waarin Audi, Mercedes en BMW traditioneel met de aandacht gaan lopen, worden geplaatst én hij bezit het voordeel van zijn relatieve exclusiviteit. Deze heerlijke automaat heeft maar één nadeel : in de stad is hij biezonder gulzig en de officiële meting (15,0 liter/100 km) leek ons nog aan de voorzichtige kant. Op de weg kan de wagen die zelfs in zijn automatische versie een piek van 225 km/uur haalt wat verbruik betreft met de besten mee.

Standaard krijgt de 9000 V6 een bestuurdersairbag, ABS en traktiekontrole, vier schijfremmen, verwarmde voorstoelen, elektrisch bediende zijruiten, en een boordcomputer mee. De vierdeurs-CD-versie krijgt daar bovenop een lederen stoelbekleding en dat verklaart natuurlijk zijn prijs.

PIERRE DARGE

Saab 9000 CDE V6 : eindelijk het komfort van een zescilinder.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content