"Tussen droom en daad staan wetten en praktische bezwaren", weten we van Willem Elsschot. In een overbevolkte maatschappij is compromisloos leven voorbehouden voor artiesten, daklozen en Italiaanse motorconstructeurs. Het is telkens weer even opgelucht ademhalen als een bedrijf erin slaagt om, wars van opgelegde normen, toch een geslaagd product op de markt te brengen. Vaak gaat dat gepaard met astronomische prijzen. Maar de beperkte uitgave van de Ducati Paul Smart Special geeft de eigenaar exclusiv...

"Tussen droom en daad staan wetten en praktische bezwaren", weten we van Willem Elsschot. In een overbevolkte maatschappij is compromisloos leven voorbehouden voor artiesten, daklozen en Italiaanse motorconstructeurs. Het is telkens weer even opgelucht ademhalen als een bedrijf erin slaagt om, wars van opgelegde normen, toch een geslaagd product op de markt te brengen. Vaak gaat dat gepaard met astronomische prijzen. Maar de beperkte uitgave van de Ducati Paul Smart Special geeft de eigenaar exclusiviteit met prestaties, in een subliem seventieskleedje, voor een gunstige prijs. Het was Paul Smarts echtgenote die aan de telefoon meteen toehapte toen de Bolognesen voorstelden om voor hen te racen. Met lichte tegenzin ging Smart aan de slag op het circuit van Imola. Waar hij meteen zijn Ducati Desmo 750 als eerste over de streep joeg. Een legende was geboren. Ducati's designbrein Pierre Terblanche heeft de racelegende van 1972 weten te actualiseren met hedendaagse technologie. Op een racemotor is alles gericht op prestatie en worden de franjes beperkt tot de parelende champagne na de overwinning. Het is bij deze Ducati niet anders. Geen overtolligheden. Maar wat er is, heeft niveau : de fameuze tweecilinder met grote koelvinnen en beruchte desmodromische klepbediening als krachtbron in een heel retro aandoend groen buizenframe. Alles wordt deskundig afgeveerd - een zeer exclusieve, goudkleurige Öhlinophanging - indien écht nodig, afgeremd door een stel Bremboremklauwen en -schijven. Maar bovenal is de Paul Smartreplica een mooie fiets. Een kuipje met de stroomlijn van een torpedo verbergt het klassiek verchroomde instrumentenpaneel. Twee fijn uitgewerkte wijzerplaten met middenin een stel lampjes, geven je snel alle nodige informatie. De banden zijn exclusief voor deze bike ontworpen door Pirelli. Dan is er nog die typische Ducatimotor in zijn ongewone houding : één ruige cilinder horizontaal naar voren wijzend, de andere naar het kruis van de piloot. Van hieruit vertrekken twee slanke trompetten van uitlaten die de ademhaling van elk van de twee ruime cilinders amper dempen tot een gebrul, de koning van de urban jungle waardig. Als zevende hoogtepunt in deze motorreeks vormt deze melancholische racer meteen het punt in deze zomerreeks. Tot snel en blijf voorzichtig. Prijs, inclusief btw : vanaf 14.000 euro Zadelhoogte : 82cm. Gewicht : 181kg. Twee cilinders, inhoud : 992cc. Maximumvermogen :92pk bij 8000 toeren/minuut. Maximaal koppel :95Nm bij 8250 toeren/minuut. Michel Vaerewijck