:: Restauarant 66, 241 Church Street at Leonard Street, New York 10013, +1 212 925 0202. 66 bevindt zich in de wijk Tribeca, niet ver van het beroemde
...

:: Restauarant 66, 241 Church Street at Leonard Street, New York 10013, +1 212 925 0202. 66 bevindt zich in de wijk Tribeca, niet ver van het beroemde Japanse restaurant Nobu (van de gelijknamige chef en Robert de Niro). Voor de andere restaurants van Jean-Georges Vongerichten surft u op www.jean-georges.comJ ean-Georges Vongerichten had zijn zinnen gezet op een Chinees restaurant. In februari jongstleden opende het zijn deuren en de hype is intussen nog niet geluwd. De van oorsprong Elzassische topchef is hiermee aan zijn twaalfde restau- rant in twaalf jaar toe - zijn zesde in Manhattan - en dit najaar staan nog enkele openingen op stapel. Zijn bekendste restaurants zijn het Jean Georges in de Trump Tower en MercerKitchen in het gelijknamige hotel in Soho. Drie Thaise restaurants met de naam Vong horen ook in het lijstje thuis, maar culinair gesproken breekt het Chinese restaurant dat 66 werd genoemd, met alle bestaande modellen. Niet op het gebied van kooktechnieken, maar wel wat het gebruik van bepaalde ingrediënten en het combineren van smaken betreft. De keuken is het tegenovergestelde van de bedompte hokjes die we ons in een doorsnee Chinees restaurant voorstellen. Wit en roestvrij staal voeren hier de boventoon en de inrichting bevat alle infrastructuur voor alle modieuze bereidingswijzen : stomen, wokken, frituren en barbecuen op z'n Chinees. Maar 66 heeft nog een extra troef. Hier realiseerde de vermaarde architect Richard Meier (zie reportage in Weekend Knack van 24 september 2003) zijn eerste volledige restaurantinterieur. Het bevindt zich gelijkvloers in de Textile Building (ontworpen in 1901 door H.J. Hardenberg) en werd opgevat als een open ruimte. Niets mocht het uitzicht belemmeren, hoewel dat gefilterd wordt door een gebogen muur in mat glas die de vestibule afbakent. Die vestibule geeft toegang tot de eetzaal en tot de aperitieflounge. Mat glas vormt ook een scheiding tussen de eetzaal en de bar. De flessen worden aan de achterzijde verlicht en lijken zo op een Chinees schimmenspel. De keuken bevindt zich achter drie aquariums, waarin op ooghoogte van de gasten de mooiste vissen zwemmen. Twee aquariums met fauna uit de zee en één met zoetwatervissen. Voor de intimiteit werd het restaurant ingedeeld in drie kamers door middel van glazen wanden en schermen in roestvrijstalen lamellen. Wit, Meiers signatuur, is terug te vinden in de tafels van hars, ook in de lange collectieve tafel omringd door hoge zitkrukken van Bertoia ( Knoll). De stoelen zijn van Eames ( Herman Miller). In de lounge staan tafeltjes van Eero Saarinen, omringd door fauteuils van Cassina. Er zijn twee duidelijke verwijzingen naar China : de ronde tafels met draaiplateaus en de aanwezigheid van rood in een reeks vlaggetjes met ideogrammen die symbool staan voor woorden als schoonheid, moed, eer, geluk, maan, vrede, liefde, wijsheid... Elk detail kreeg evenveel aandacht. Bestek en serviesgoed zijn made in France ( Guy De-grenne en de collectie Ji Qing van Bernardaud). De zaal- uniformen werden ontworpen door de New Yorkse styliste Vivienne Tam, geboren in Kanton en afgestudeerd in Hongkong. n