Brussel leek me een geweldige stad", zegt Christa Reniers. "Ik opende er begin jaren negentig een winkeltje in de Kartuizerstraat en verkocht er juwelen van onder andere Tom Binns en Lee Morris. Ik moest voor reparaties vaak naar edelsmeden en zag daar hoe zij werkten. Ik ben toen gaan experimenteren met het bakelieten freesmachientje en de zachte was van mijn schoonvader, die tandarts was. Al doende heb ik mezelf verschillende technieken aangeleerd en maakte ik een kleine collectie."
...

Brussel leek me een geweldige stad", zegt Christa Reniers. "Ik opende er begin jaren negentig een winkeltje in de Kartuizerstraat en verkocht er juwelen van onder andere Tom Binns en Lee Morris. Ik moest voor reparaties vaak naar edelsmeden en zag daar hoe zij werkten. Ik ben toen gaan experimenteren met het bakelieten freesmachientje en de zachte was van mijn schoonvader, die tandarts was. Al doende heb ik mezelf verschillende technieken aangeleerd en maakte ik een kleine collectie." "Door de hoge importheffingen en de eerste Golfoorlog draaide de zaak niet goed en sloot ik de deuren." Ze trok met haar eigen collectie naar Louis in Antwerpen en Stijl in Brussel. "Zo kon ik stapsgewijs groeien", zegt ze. Twee jaar later opende ze opnieuw een winkel, dit keer op de Oude Graanmarkt, waar enkel eigen creaties werden verkocht. "Dat was het begin van mijn carrière : ik liet de hoge importkosten voor wat ze waren en ging zelf aan de slag. Die winkel heeft het verschil gemaakt." "Ik heb nooit een opleiding gevolgd. Omdat ik de methodes niet kende, moest ik creatieve oplossingen verzinnen om hetzelfde resultaat te bekomen. Ik kon bijvoorbeeld niet solderen, in plaats daarvan maakte ik schakeltjes. Zo onderscheid ik me van de traditionele uitvoering en druk ik er mijn eigen, originele stempel op. Haar werkwijze is intuïtief. Reniers laat alles van het moment afhangen en maakt waar ze zin in heeft. "In het begin was mijn stijl zeer organisch. Als ik al mijn creaties nu naast elkaar leg, zie ik een evolutie. Eerst maakte ik heel eenvoudige stukken, maar naarmate ik meer methodes onder de knie kreeg en materiaalkennis opdeed, werden die steeds ingewikkelder. Architecturaal zelfs. Eigenlijk maak ik wat ik zelf mooi vind. In het begin was dat vooral zilver, omdat het mooi en betaalbaar was. Nu werk ik liever met goud." Voor de expositie The Power Of Object(s) bij ING in Brussel, selecteerde Reniers haar twintig meest sprekende en bestverkochte creaties, waaronder de Duo Ring. "Het is best grappig dat ik die ring er uitkies. Ik heb het ontwerp jaren geleden gemaakt en was niet blij met het resultaat. Ik heb het wassen prototype toen weggelegd. Een hele tijd later heb ik die ring herontdekt en laten gieten. Ik ben nog steeds blij dat ik dat model niet heb laten smelten, wat ik vaak doe met creaties die me niets zeggen." Hoewel ze nu terugblikt op haar carrière, heeft ze haar laatste juweel nog lang niet gesmeed. "Ik vind het nog steeds geweldig om juwelen te maken én om mensen mijn juwelen te zien dragen. Overal waar ik ga, heeft er wel iemand een ontwerp van mij aan. Uiteraard waren er ook momenten dat ik mijn juwelen vervloekte, maar dat hoort er nu eenmaal bij." De afgelopen maanden hebben Reniers en haar team de hele aanpak herbekeken. Er kwamen een nieuwe website, een nieuwe verpakking, en veel nieuwe ideeën voor een collectie. De juweelontwerpster wil het assortiment verder uitbreiden met accessoires en er komt binnenkort ook een on-lineshop. "Noem het gerust een weder- geboorte." Christa Reniers' iconische ontwerpen maken deel uit van The Power Of Object(s) - Design Bestsellers in Belgium, van 4 september tot 11 januari, ING Art Center, Koningsplein 6, 1000 Brussel. De juwelen worden exclusief verkocht in haar winkel : Lebeaustraat 61, 1000 Brussel. Info : www.christareniers.com. DOOR KAROLIEN SELLESLAGS