Renault heeft een originele manier om designers te stimuleren. Elk jaar roept designhoofd Patrick Le Quément zijn troepen samen rond een concept car. "De maatschappij evolueert almaar sneller en we moeten die evolutie van nabij volgen. Dat betekent inhaken op behoeften en trends, maar ook het product voortdurend ter discussie stellen, zonder evenwel de Renault-stijl te verloochenen. We begonnen met de concept cars in 1988 en hebben intussen een aardige collectie bijeen ontworpen, al begrijpen velen nog niet dat een concept car niet per definitie in productie hoeft te komen. Omdat hij een signature haute couture is. In de mode is dat begrip heel gewoon, haute couture staat tegenover pret-à-porter."
...

Renault heeft een originele manier om designers te stimuleren. Elk jaar roept designhoofd Patrick Le Quément zijn troepen samen rond een concept car. "De maatschappij evolueert almaar sneller en we moeten die evolutie van nabij volgen. Dat betekent inhaken op behoeften en trends, maar ook het product voortdurend ter discussie stellen, zonder evenwel de Renault-stijl te verloochenen. We begonnen met de concept cars in 1988 en hebben intussen een aardige collectie bijeen ontworpen, al begrijpen velen nog niet dat een concept car niet per definitie in productie hoeft te komen. Omdat hij een signature haute couture is. In de mode is dat begrip heel gewoon, haute couture staat tegenover pret-à-porter." "Zo hebben we in 1995 met de Initiale de haut de gamma à la française gelanceerd en drie jaar later met de Vel Satis onze nieuwe visuele identiteit geaffirmeerd. Met de Argos wuifden we het biodesign uit." "Zo'n concept car stelt ons in staat te putten uit ons ideeënreservoir. Met de Z12/Talisman hebben we de kaart getrokken van de emotionele auto, geïnspireerd op de grote maîtres carrossiers. Toch blijft het interieur het belangrijkste aspect, omdat we daarin een aantal toekomstideeën hebben uitgewerkt, zoals plaatswinst. Naarmate auto's luxueuzer worden, nemen de stoelen in omvang toe, wat zijn weerslag heeft op de vrije ruimte. Ons antwoord resulteert in een nieuw type autostoel: een zeer dun laagje koolstofstructuur dat de vorm van het lichaam aanneemt, overtrokken met een laagje rood leder." Bij de Z12 zijn de contouren van het lichaam doorgetrokken tot in de portieren, daarom zijn die concaaf. Maar opdat een lichaam perfect zou aansluiten met die vorm, is het van belang dat de stoelen op hun plaats blijven. Dat is de reden waarom ze niet verstelbaar zijn in de lenterichting, de pedalen en de afstand tot het dashboard zijn dat dan weer wel. Door de stoelen aan de middenconsole op te hangen, krijgen ze 'zwevende' elegantie. "Noem het l'éloge du vide et de la légèreté", zegt Le Quément. Bovendien werd onder het leder van de stoel een luchtzak gemonteerd die opgespannen kan worden en op die manier de klassieke verticale verstelling vervangt. Hetzelfde zwevende effect treffen we bij de vier transparante wijzerplaten rond de stuurkolom, die bestaan uit boven elkaar geplaatste glazen schijfjes. De klassieke bedieningsarmen werden vervangen door een soort spatels. Daardoor blijft een indruk van gaafheid over, met een dashboard dat ontdaan is van alle franje en de vorm heeft van een vliegtuigvleugel met slechts één opvallend accent: een centraal gemonteerd klokje van TAG Heuer. "De aandacht voor het interieur zal blijven groeien", beweert Le Quément, omdat we door het dichtslibbende verkeer almaar meer tijd in de auto doorbrengen. Daarom maken we van die tijd un moment privilégié. Met de invoering van het touch design, waarbij de tactiele aantrekkingskracht uitnodigt tot gebruik, beogen we een eenvoudiger bediening en een ergonomische sensualiteit. Graag wil ik hier even Walter Gropius citeren: le designer doit insuffler une âme au produit, né de la machine." Dat touch design betekent dat drukknoppen in de Talisman werden gereduceerd tot een lichte welving in het leder, waarop een minuskuul symbooltje de functie aanduidt. "Samen met het touch design hebben we het begrip simplexité ingevoerd, het samengaan van complexiteit en simpliciteit. De technische evolutie en mogelijkheden van moderne wagens maken de bediening ervan steeds ingewikkelder, terwijl we eigenlijk het tegenovergestelde beogen. De eenvoudige bediening die we in de Talisman inbouwen, wordt ook gesuggereerd door het vrijgemaakte dashboard." De triomf van lichtheid en elegantie zit ingebouwd in een behoorlijk gespierd geheel, de lange motorkap straalt kracht uit en verbergt dan ook de V8-motor van Nissan-origine. De motor werd aan een automatische vijfbak gekoppeld. Het derde pedaal is alleen maar een voetsteuntje. Zeer opvallend zijn de vleugeldeuren, met een lengte van 245 cm ogen ze bepaald indrukwekkend. In die deuren zitten smalle, boogvormige ruiten gemonteerd. Doordat de B-stijl ontbreekt, zorgen ze toch voor een panoramisch uitzicht. In de korte achterruimte is net voldoende plaats voor twee metalen koffers van Renault-makelij. PIERRE DARGE