Comme des Garçons koppelt zich dit najaar aan twee diametraal tegenovergestelde merken, H&M en Louis Vuitton. Rei Kawakubo, de belangrijkste ontwerpster van haar generatie, legt uit waarom één plus één minstens drie is.

De ene partij heeft geflirt met onder meer het zwembroekenmerk Speedo, het Britse sportlabel Fred Perry, de graffitikunstenaar Kaws, de legendarische ontwerper Azzedine Alaïa en het iconische sixtiesmodel Peggy Moffitt.

De andere partij heeft zich verloofd, zij het telkens kortstondig, met een klein bataljon voorname ontwerpers : Stella McCartney, Viktor & Rolf, Roberto Cavalli en Karl Lagerfeld.

Dat de twee partijen elkaar ooit zouden tegenkomen, stond – zoals dat dan heet – in de sterren geschreven.

Toch werd de samenwerking tussen winkelstraatgigant H&M en de avant-gardistische groep Comme des Garçons onthaald als een verrassing. Misschien omdat Comme bijna op hetzelfde moment ook nog eens een project aankondigde met Louis Vuitton. Het Japanse merk koppelde zich als het ware terzelfder tijd aan twee zware locomotieven van de textielindustrie. Daar moesten scheuren van komen. Of niet. Het project met Vuitton is veeleer kleinschalig, maar kreeg wel ruim aandacht. Rei Kawakubo, de ontwerpster aan het hoofd van Comme, herinterpreteerde op haar manier zes handtassen uit het erfgoed van Vuitton. De tassen zijn sinds begin september verkrijgbaar in een voor de gelegenheid vertimmerde Dover Street Market in Tokio (eigendom van Comme). Ze worden nergens anders verkocht. De actie duurt tot in december. Het partnership met H&M is grootschaliger, en uiteindelijk wellicht belangrijker. De retailgigant stopt straks talloze jonge consumenten in de eigenzinnige plunjes van Comme des Garçons, een operatie die het toch wel prijzige merk nooit op eigen houtje zou aankunnen. Rei Kawakubo hoopt, in onderstaand interview, dat de mode in de toekomst minder conformistisch wordt. Een dergelijke samenwerking draagt daar in elk geval toe bij.

Het project met Louis Vuitton kadert in de dertigste verjaardag van de aanwezigheid van het merk op Japanse bodem. De samenwerking met H&M valt samen met het langverwachte Japanse debuut van de Zweedse winkelketen, met glanzende flagship stores in trendy Harajuku en de exclusievere Ginza. De Japanse klanten van H&M krijgen de collecties van Comme overigens in primeur. De rest van de wereld moet enkele dagen langer wachten.

Comme des Garçons werkt al jaren geregeld samen met andere merken en ontwerpers. Welk belang hecht u aan dergelijke projecten ? Hoe kiest u uw partners ?

Rei Kawakubo : We hebben collecties gemaakt met Fred Perry en Speedo en we hebben evenementen georganiseerd met veel andere mensen. In feite beschouwen we elke zogeheten samenwerking als een evenement waarbij we de geest van Comme des Garçons kunnen geven aan een nieuw product of een nieuwe ruimte, op een vernieuwende manier. Het idee achter elke samenwerking is dat één plus één gelijk is aan drie. Met andere woorden, er moet een creatieve synergie ontstaan. Het resultaat van de samenwerking moet groter en sterker zijn dan de individuele entiteiten. De botsing van die entiteiten creëert doorgaans onverwachte incidenten en nieuwe energie.

Wat is er specifiek aan de samenwerking met H&M ?

De collectie voor H&M drukt op een essentiële, tijdloze manier de stijl en de smaak van Comme des Garçons uit. We hebben onze visie bewaard. We hebben voor dit project op geen enkel moment toegevingen gedaan.

Wat is uw visie op ‘fast fashion’ ?

Er is plaats voor redelijk geprijsde kleren, net zoals er plaats is voor dure kleren.

Is het überhaupt mogelijk om de filosofie van Comme des Garçons te combineren met de commerciële imperatieven van een winkelstraatmerk ?

Zoals gezegd, we hebben geen toegevingen gedaan in onze aanpak voor dit project en H&M heeft voortdurend onze visie gerespecteerd. Daarom hebben ze ons ook uitgenodigd ! Daarom : ja, het is mogelijk. En het wordt interessant om te observeren hoe de Comme des Garçonsstijl zal worden verkocht op plekken waar we onbekend zijn, aan mensen aan wie we nooit verkocht hebben.

U hebt dit najaar ook een project met Louis Vuitton in Japan. Is het gemakkelijker werken met een luxemerk, of is het juist moeilijker ?

Het is een heel ander evenement dan dat met H&M ; we spreken liever van evenementen dan van samenwerkingen. Ik kan niet echt oordelen over de moeilijkheidswaarde van de evenementen, ze zijn gewoon heel erg verschillend.

Voor het project met Vuitton is in Tokio een efemere shop gebouwd. Hebt u de karakteristieken van beide merken samengesmolten ?

Ja, de winkel is een fiftyfifty mix van Louis Vuitton en Comme des Garçons. In een pure, ruwe, betonnen Comme des Garçonsruimte zijn elementen ondergebracht van het luxe-universum van Louis Vuitton. Op die manier hebben we een harmonieuze, maar toch botsende ruimte gecreëerd met een nieuw gevoel.

Comme des Garçons heeft altijd veel aandacht gehad voor winkelinrichting. U hebt gewerkt met invloedrijke architecten en kunstenaars zoals Future Systems en Jan De Cock. Maar daarnaast hebt u ook verschillende innovatieve retailconcepten gelanceerd : de ‘guerrilla stores’, de multimerkenwinkel Dover Street Market in Londen, een partnership in Tokio en Seoel met 10 Corso Como uit Milaan. Wat is uw visie op retail ?

Onze visie op retail is dezelfde als onze visie op alles waar ons bedrijf voor staat. Alles is een onderdeel van het hele waardesysteem. Kleding, drukwerk, de omgeving, verkoopstrategieën, grafisch design : het volgt allemaal op een strikte manier het missionstatement van Comme des Garçons, dat gebaseerd is op één pijler : creatie. We zoeken altijd naar iets nieuws, houden geen rekening met gevestigde principes en negeren voorgekauwde ideeën. De tijdelijke shop van Louis Vuitton bij Comme des Garçons is niet meer dan een ander aspect van onze aanpak.

De structuur van Comme des Garçons is tot op zekere hoogte verwant aan die van luxegroepen als LVMH, de groep die onder meer Louis Vuitton en Christian Dior controleert. CDG overkoepelt verscheidene merken en ontwerpers, u hebt een parfumbusiness, accessoires, een wereldwijd netwerk van boetieks.

Wij vinden dat we toch wel behoorlijk anders zijn. We zijn onafhankelijk. Onze eerste bekommernis is creatie. Zakendoen komt pas daarna. Het is onze tweede bekommernis, niet onze prioriteit. De multinationals zijn schatplichtig aan hun aandeelhouders. Daardoor hebben ze misschien minder vrijheid.

Maakt Comme des Garçons volgens u deel uit van de luxebusiness ?

Neen, onze business is die van creatie.

Hoe definieert u luxe ?

Zeldzaamheid, kwaliteit.

Wat betekent avant-garde voor u in 2008 ?

Niet naar links of rechts kijken, maar gewoon uitvoeren, op een eigenzinnige, doelbewuste manier, waarin we geloven.

Comme des Garçons lijkt minder radicaal, lichtvoetiger dan in het verleden. Is dat een indruk of is er meer aan de hand ?

In de wereld verandert alles elke dag. Maar er is niets veranderd aan de zaken waarin wij geloven, in wat wij doen.

Hoe is de mode geëvolueerd ?

De mode lijkt minder gedurfd en banger dan bijvoorbeeld in de jaren tachtig. Toen leken de mensen meer open te staan voor nieuwe ideeën, ze hadden meer moed om zichzelf vrij uit te drukken, ze waren individualistischer. De wereld van de mode is iets aardser geworden.

Waar gaat het naartoe met de mode ? Bent u optimistisch ?

Ik denk dat er altijd hoop is. Alles is cyclisch. Misschien komt er een backlash tegen conformisme. Ik weet het niet.

In de vroege jaren tachtig hebt u met Jenny Meirens een spectaculaire modeshow in Brussel georganiseerd. Voelt u een zekere verwantschap tussen Comme des Garçons en de Belgische mode ? Herkent u zich in iemand als Martin Margiela ? Volgt u de Belgische mode ?

Ik houd van alle ontwerpers en kunstenaars die werken met hun hart en ziel, of ze nu beroemd zijn of volstrekt onbekend. Ik heb altijd veel bewondering gehad voor de sterke visie die veel Belgische ontwerpers hebben uitgedrukt in hun werk.

Op 8 november wordt de nieuwe collectie getoond in Tokio, vanaf 13 november is ze wereldwijd verkrijgbaar in 200 vestigingen van H&M. In België in Gent, Brugge, Luik, Antwerpen, Wijnegem, Woluwe en Brussel.

De concrete adressen staan begin oktober op www.hm.com. Info : 02 219 98 70.

Door Jesse Brouns

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content