De Grand Vitara van Suzuki is een vertrouwd gezicht. Met de jaren heeft de eenvoudige 4x4 meer rijpheid vergaard en met zijn nieuwe interieur en een tweeliter turbodiesel van de PSA-groep doet hij nu een nieuwe stap. De basis blijft die van een echte 4x4 : een stevig ladderchassis, een starre achteras en een inschakelbare mechanische vierwielaandrijving met transferbak. Dat betekent dat de rijder zelf de keuze maakt tussen achterwiel- of vierw...

De Grand Vitara van Suzuki is een vertrouwd gezicht. Met de jaren heeft de eenvoudige 4x4 meer rijpheid vergaard en met zijn nieuwe interieur en een tweeliter turbodiesel van de PSA-groep doet hij nu een nieuwe stap. De basis blijft die van een echte 4x4 : een stevig ladderchassis, een starre achteras en een inschakelbare mechanische vierwielaandrijving met transferbak. Dat betekent dat de rijder zelf de keuze maakt tussen achterwiel- of vierwielaandrijving, en vervolgens tussen korte of lange versnellingen. Het overschakelen van twee- naar vierwielaandrijving kan rijdend gebeuren (toch tot 100 km/uur), maar het inschakelen van de korte versnellingen, voor het aanpakken van zwaar terrein, gebeurt alleen stilstaand. Lekker ouderwets dus, wat voor ons geen probleem is, want het comfort is dankzij de schroefveren best te harden. Binnenin oogt de Grand Vitara een stuk degelijker dan vroeger, ook al zit er veel kunststof in verwerkt. Dat schaadt de positieve indruk niet. De instrumenten zijn bijzonder overzichtelijk en leesbaar, in de middenconsole steken twee bekerhouders en een 12-voltscontact. Vervelend vinden we wel dat de rugleuning van de voorzitjes na terugklappen niet automatisch in haar oorspronkelijke stand terugkeert. Ook naar de achterbank klauteren is niet zo vanzelfsprekend. De achterzitjes zelf kunnen in twee bewegingen dichtklappen, maar helaas niet worden weggehaald. De nieuwe turbodiesel met zestien kleppen zorgt voor extra koppel en die soepelheid is natuurlijk meegenomen. Zelfs in de stad voelt de kleine zich helemaal niet in de hoek gedrumd. Ook de topsnelheid is geëvolueerd (160 km/uur), maar in de praktijk voelt de Suzuki zich op zijn best rond 110 km/uur. Dan is hij een redelijk stevig afgeveerde, comfortabele kompaan met een goede geluidsafdichting. Op snelwegen van beton wil de combinatie van dwarsnaden en de korte wielbasis wel eens voor een vervelend gedreun zorgen. Op papier verbruikt hij bij gemengd gebruik 7,3 liter per 100 kilometer, wat zeer aannemelijk klinkt, maar in de praktijk mag je daar rustig twee liter bijtellen. Kortom, de Grand Vitara behoudt het hart van een échte terreinwagen, al zullen de meeste eigenaars hem niet vaak als dusdanig gebruiken. In ieder geval biedt hij een voortreffelijk compromis tussen het comfort op de weg en de mogelijkheden in het veld. En dat voor een prijs die veel redelijker is dan de meeste SUV's.Pierre DargeMet zijn nieuwe interieur en tweeliter turbodiesel blijft de Grand Vitara een echte 4x4.