De twaalf ringen uit het hart van de collectie Le Grand Frisson vormen een eerbetoon aan die magische momenten waarop onze gevoelens op hol slaan en ons in zoete verwarring storten. De strakke, rechte lijnen contrasteren met de sensueel geronde steentjes in dartele kleurencombinaties. Fel oranje flirt met turquoise, violet verschijnt aan de zijde van intens groen en rood, oranje en roze verstrengelen zich innig. "Chaumet wil eerst het hart veroveren, dan pas het oog", legt Lionel Giraud uit, artistiek directe...

De twaalf ringen uit het hart van de collectie Le Grand Frisson vormen een eerbetoon aan die magische momenten waarop onze gevoelens op hol slaan en ons in zoete verwarring storten. De strakke, rechte lijnen contrasteren met de sensueel geronde steentjes in dartele kleurencombinaties. Fel oranje flirt met turquoise, violet verschijnt aan de zijde van intens groen en rood, oranje en roze verstrengelen zich innig. "Chaumet wil eerst het hart veroveren, dan pas het oog", legt Lionel Giraud uit, artistiek directeur bij de Franse juwelier. "Onze collectie Lien staat voor genegenheid, Attrape-moi si tu m'aimes symboliseert het spel van de verleiding. Le Grand Frisson biedt dan weer een abstracte uitbeelding van het moment van de ontmoeting, gevolgd door een uitspatting van gevoelens." De introductie van deze prachtige collectie valt samen met de opening van een leerrijke overzichtstentoonstelling met liefdessieraden vanaf de renaissance tot nu. Er zijn zo'n 200 zeldzame en nooit eerder aan het publiek getoonde juwelen te bewonderen, waaronder ook een vijftiental van Chaumet. In de zestiende eeuw waren sieraden vooral staaltjes van figuratieve beeldhouwkunst, met ringen en hangers waarop een cupido, een hartje of een miniatuurportret was te zien. Gevoelens en affectie zetten de toon. In de volgende eeuw waren de technieken, zoals het emailleren, alweer een stap verder en kon er meer met kleuren worden gewerkt. Het accent lag dan ook meer op de steentjes. De liefde werd niet alleen tot uiting gebracht in hartjes maar ook in klavertjes - symbool van hoop - en in zeegroene inkt, symbool van genegenheid. In de eeuw van de verlichting werden sieraden speelse en elegante ontwerpen met een luchtig karakter. Zo werden de soms op ringen gemonteerde horloges voorzien van grappige inscripties als "Zoals dit klokje tikt, slaat mijn hart voor jou" of "Voor eeuwig de jouwe". In de negentiende eeuw deed de opgerolde slang haar intrede als symbool voor de eeuwige liefde. De grote verscheidenheid aan trouw- en verlovingsringen maakt duidelijk hoeveel belang er destijds aan het huwelijk werd gehecht. In de twintigste eeuw, ten slotte, deden de creaties van Chaumet van zich spreken. De liefde werd op een abstractere manier vormgegeven, met ontwerpen als een spinnenweb of dauwdruppels, twee symbolen van de "siddering van het hart". De tentoonstelling Le Grand Frisson, Liefde in juwelen van de renaissance tot nu, loopt van 3 oktober tot 7 november. Open van maandag tot zaterdag van 11 tot 18 uur. Chaumet, 12 place Vendôme, 75001 Parijs.Barbara Witkowska