Mean Machine

Rebel De mannenmode waaiert alle richtingen uit : ontwerpers samplen uit de rockscene, de jaren zestig en zeventig, sportswear, uniformen en de straat. Kiezen en rebels mengen volgens eigen opstandig vermogen is de boodschap. Voor u er het noorden bij verliest : denk aan Matt Dillon in Rumble Fish, of het debuutalbum van The Ramones, en u kent min of meer de geest van de mannenmode winter 2003. Eigenzinnigheid gedijt nergens zo goed als in een jeans, leder en gympen. Perfecto Marlon Brando ging er haast in slapen, James Dean was er een Rebel Without A Cause mee en nu heeft een dozijn mannencollecties er een : een lederen motorjack met schuine rits. Toeval of niet, de perfecto viert momenteel zijn 75ste verjaardag. Het originele model werd in 1928 op de markt gebracht door Jack en Irving Schott, twee New Yorkse lederbewerkers uit de Lower East Side. Het echte succes volgde midden jaren vijftig, toen Brando hun jekker droeg in The Wild One. Mede dankzij een banvloek op Amerikaanse scholen werd de perfecto een symbool van de rebelse jeugd en een tijdloze klassieker. Hij dankt zijn naam aan de hobby van de Schott-broers, namelijk perfectos : sigaren van standaardlengte, dik in het midden en dunner aan de uiteinden. Biker De motorjas van Hermès is uitgevoerd in reptiel- of lams- leder, die van Xavier Delcour heeft lange franjes op de armen. Ook bij Louis Vuitton, Dirk Schönberger, Jil Sander, Own en Giorgio Armani verschijnen variaties op motoruitrusting. Martin Margiela maakt mouwloze vesten van vintage-perfecto's (de restanten naait hij aan een jasje in corduroy) en bij het Antwerpse duo Les Hommes zijn zelfs de smokingjasjes geïnspireerd op motorjacks. Omdat één geniale inval soms volstaat, maakt Veronique Branquinho deze winter een klassieke perfecto in wol.
...

Rebel De mannenmode waaiert alle richtingen uit : ontwerpers samplen uit de rockscene, de jaren zestig en zeventig, sportswear, uniformen en de straat. Kiezen en rebels mengen volgens eigen opstandig vermogen is de boodschap. Voor u er het noorden bij verliest : denk aan Matt Dillon in Rumble Fish, of het debuutalbum van The Ramones, en u kent min of meer de geest van de mannenmode winter 2003. Eigenzinnigheid gedijt nergens zo goed als in een jeans, leder en gympen. Perfecto Marlon Brando ging er haast in slapen, James Dean was er een Rebel Without A Cause mee en nu heeft een dozijn mannencollecties er een : een lederen motorjack met schuine rits. Toeval of niet, de perfecto viert momenteel zijn 75ste verjaardag. Het originele model werd in 1928 op de markt gebracht door Jack en Irving Schott, twee New Yorkse lederbewerkers uit de Lower East Side. Het echte succes volgde midden jaren vijftig, toen Brando hun jekker droeg in The Wild One. Mede dankzij een banvloek op Amerikaanse scholen werd de perfecto een symbool van de rebelse jeugd en een tijdloze klassieker. Hij dankt zijn naam aan de hobby van de Schott-broers, namelijk perfectos : sigaren van standaardlengte, dik in het midden en dunner aan de uiteinden. Biker De motorjas van Hermès is uitgevoerd in reptiel- of lams- leder, die van Xavier Delcour heeft lange franjes op de armen. Ook bij Louis Vuitton, Dirk Schönberger, Jil Sander, Own en Giorgio Armani verschijnen variaties op motoruitrusting. Martin Margiela maakt mouwloze vesten van vintage-perfecto's (de restanten naait hij aan een jasje in corduroy) en bij het Antwerpse duo Les Hommes zijn zelfs de smokingjasjes geïnspireerd op motorjacks. Omdat één geniale inval soms volstaat, maakt Veronique Branquinho deze winter een klassieke perfecto in wol. Extravagant Een wild leven en een vroege dood hielpen Jim Morrison en Kurt Cobain aan een cultstatus, maar ook nog in leven zijnde rocksterren doen het goed in de mode. Bij Xavier Delcour is de knipoog naar Billy Idol en Duran Duran tegelijk stoer en kitscherig, terwijl Fendi en Roberto Cavalli overduidelijk naar David Bowie kijken. Hun glitterpakken en goud- of zilverkleurige glanshemden dwepen met Ziggy Stardust. Ook leder mag extravagant deze winter : trenchcoats en andere jassen worden bij Fendi of Costume National pekzwart gewaxt, opgeblonken met een plasticlaag of van paisley voorzien, terwijl fijne metalen draden ook wollen truien doen glanzen. Dior op speed Het staat goed om Hedi Slimane te bejubelen om zijn laserscherpe snit of de manier waarop hij formele mannenkleding en militaire uniformen com-bineert. Als eenvoudige stijlfetisjisten zijn we al blij dat zijn tengere Dior-knapen eindelijk opgroeien. Met hun glans- en glitterpakken en oliezwarte lederen broeken en trenchcoats zijn ze nu in een acute David Bowie-fase beland. Kijk uit voor de gespijkerde polsbanden en heupriemen : deze rockers rollen niet, ze marcheren zo over je heen. Seattle Kurt Cobain zou de goudglanzende colberts en broeken van Dsquared2 verfoeien, maar in hun met bont gevoerde winterjassen in ribfluweel, tanktops met Harley-Davidson-logo's, Delfts blauw-achtige jeans en baseballcaps ben je een rockster op tournee. De grunge-collectie van Versace doet het rustiger aan, met oversized of lederen parka's, duffels, gewassen ribfluweel en cargobroeken in traditionele mannenkleuren. Sneakers vervangen geklede schoenen, en net als bij Jil Sander en Moschino zijn er veel ritsen en metalen details. Gangsta chic Hiphop is dan een relatief jonge subcultuur, zijn stijlcodes vinden snel hun weg naar de mannenmode. De ruime, sportieve kleding spreekt niet alleen veel jongeren aan, controversiële standpunten en schietpartijen hebben lui als Public Enemy, Ice-T en Eminem naar de rebellenhemel gekatapulteerd. Yohji Yamamoto zit deze winter dan ook op twee sporen : bij Y-3 brengt hij volumineuze sportswear, in zijn eigen collectie zitten lange lederen mantels, petten en boksbeugels de pooiers als gegoten. Respect Voor jongere ontwerpers als Bernhard Willhelm en Raf Simons is de band met de straat niet nieuw. Willhelm geeft zijn eigen draai aan bekende hiphopitems als oversized sweaters, tanktops, joggings en elastiekbroeken : hij brengt kleur in de silhouetten, zet USA-logo's op hun kop en relativeert de stoere pose met prints van koalabeertjes. Raf Simons heeft sweaters en parka's met platenhoezen van grafisch ontwerper Peter Saville en vermengt een geklede Britse jaren-zestiglook (knappe mantels en pakken) naadloos met sweaters met een capuchon, gevoerde winterjassen met Raf Simons-logo en lederen hoedjes. Graffiti Donatella Versace gaat deze winter bewust low profile, zelfs met de Versus-collectie. Nappajassen, gevoerde vesten, sweatshirts, cargobroeken, gekleurde sneakers, daar kun je op straat niet veel verkeerd mee doen. Een ander verhaal is de jongerenlijn van Dolce & Gabbana. Het tweetal recycleert schaamteloos de hiphopcultuur en het resultaat is carnavalesk. Graffiti in ontwerpershanden ? Suck my dick. The Who Tegenwoordig veroorzaken krappe pakken, smalle dasjes, parka's, hoedjes en puntige schoenen weinig ophef, maar midden jaren zestig bestreden de mods onder de gefrustreerde Britse arbeiders-jeugd de commercie en de gangbare normen. Een mod was graag een nepsnob en maakte een karikatuur van de middenklasse. De meisjes gedroegen zich als kwajongens, met donkere ooglijntjes en kort haar. Terwijl de halve wereld naar The Beatles luisterde, kochten de mods obscure jazz-, soul- en skaplaten en reden ze op een Vespa GS 160 of een Lambretta GT 200. De ironie wil dat hun look sindsdien nooit meer uit de mode was. Mod-a-go-go De wintermode is een kwestie van stijlcombinaties : hoe persoonlijker, hoe beter. Zo giet Burberry sportswear en blinkende technostoffen in een Brits potloodsilhouet en sampelt Raf Simons parka's en wollen en tweedmantels zonder er heel Carnaby Street bij te nemen. Prada en Miu Miu daarentegen houden strak vast aan de modstijl, opgefrist met excentrieke prints of kleurrijke ruiten. Dan liever Louis Vuitton, waar het donkere modsilhouet romantische trekjes krijgt met (roze) kasjmieren sweaters en daim veterschoenen. Aan de buitenkant zijn de stijlen en materialen gevarieerd : van gevoerde parka's, omkeerbare wollen mantels en werkmansjassen met schouders in kalfsleder tot een windjack in alligatorleder en een motorjack in vinyl. Koud Een goede winterse jas is onontbeerlijk. Dikke wol, tweed en plaid genieten de voorkeur, en in een seizoen dat niet vies is van retro zijn duffels en autocoats populaire modellen. Cerruti heeft lange overmantels, double-breasted pakken in prince de Galles en een autocoat met een Schotse ruit, terwijl ook Prada verscheidene autocoats maakt. De eenvoudige vaalgrijze uitvoering, zoals minder gegoede burgers in de jaren vijftig droegen, is een designklassieker en basisuitrusting voor een weekendje op het platteland. Voor het haardvuur kiest u een pak met een jerseycardigan van Giorgio Armani, want de man geniet een decontracté moment. Ook soepele bruin- of zwartlederen handschoenen, het genre waar Hermès in uitblinkt, mogen deze winter niet ontbreken. Plichtsbewust De wereld van generaals met sterke karakters, plichtsbewuste soldaten en avontuurlijke vliegeniers spreekt tot de mannelijke verbeelding, maar ook tot die van de ontwerpers. Zowel Gucci, Giorgio Armani, Ralph Lauren als Xavier Delcour maken lange mantels of militaire jasjes met strakke knopenrijen en stevige schouders, terwijl Dolce & Gabbana kakikleurige jassen en bombers versieren met parachuteriemen en andere legeruitrusting. Laag op de heupen hangende legerbroeken, T-shirts met rangstrepen en combatlaarzen zijn andere favorieten van de vrijetijdssoldaat. Een pilotenjas, al dan niet in leder en met bontkraag, gaat er ook nooit uit. Dit seizoen onder meer bij Versace, Emporio Armani en Gianfranco Ferré. Army Light Gelukkig kan het ook subtiel : zo verknipt Martin Margiela militaire cardigans en legerbroeken tot ze onherkenbaar worden. Helmut Lang geeft zijn scherp gesneden pakken een stoere aanblik met slanke bomberjasjes, holsters en linten over de broeknaden en met metaal afgewerkte schoenen. Tot slot goochelt Dries Van Noten eigenzinnig met zowat álle mannelijke uniformen : officiers- en pandjesjassen met zwaluwstaarten, rugbyshirts, collegekleding en sport- en kuitbroeken vormen samen een jonge, kleurrijke collectie. Variaties Met een capuchon of een T-shirt is een traditioneel pak zo gepersonaliseerd. Dit seizoen bevestigen krijtstreeppakken die trend : Giorgio Armani maakt er jumpsuits mee, Gucci giet ze met strakke T-shirts in een sexy discosilhouet en Hermès vult ze aan met zijden patchworkhemden met originele archiefprints of kleur. Sonia Rykiel frist krijtstrepen op met perzik- en muntkleurige T-shirts of gooit ze op een mantel. Of u kunt natuurlijk helemaal gaan dwarsliggen en binnen de lijntjes lopen. Bij Ralph Lauren zijn het immers niet de blazer- en jeanscombinaties die verrassen, wel het handelsmerk van zijn Purple Label : een goeie ouwe power suit, double-breasted of driedelig, met brede schouders en een strakke torso. Alhoewel, dit seizoen is ook een eigentijds pak van Paul Smith of Jean Paul Gaultier een statement. Dandy De jaren zeventig waren hoogdagen voor excentriekelingen die zich ongegeneerd overgaven aan wufte mode, disco en overspel. Hun vaste nummers, zoals fijne rolkraagtruitjes, strak getailleerde broeken met een stevige vouw en wijd uitlopende pijpen, een opzichtige gesp en dito zonnebril, zijn deze winter weer helemaal terug. Bij iemand als John Richmond is disco nooit ver weg, maar het kan ook romantischer. Veronique Branquinho creëert met luxueuze stoffen en sobere kleuren een nostalgische Alain Delon-look, terwijl de pak- en rolkraagcombinaties van Raf Simons ongewoon chic zijn. Stephan Schneider combineert bandplooibroeken met ongedwongen hemden, gestreepte rolkraagtruien onder een blazer en blousons met een stevige kraag. Perfect voor een avondje uit in de winter. Ford Horizontale integratie bij de Gucci-groep ? De huismerken zoeken het wel erg in dezelfde hoek. Ontwerper Tom Ford flirt zowel bij Gucci als Yves Saint Laurent met de jaren zeventig en wel zo letterlijk dat we spontaan naar een lijntje verlangen. Bij Gucci zijn er veilige coltruien en strakke cardigans met een rits, maar die puntige zijden revers op fluwelen blazers schreeuwen om een feestje. Bij Yves Saint Laurent geeft Ford plankgas. Als die strak getailleerde pakken, behangprints, YSL-gespen en zijden sjaaltjes en pochetjes straks de winkel uitvliegen, heeft de make-uplijn voor mannen van Jean Paul Gaultier meteen zijn cliënteel gevonden. Tekst Wim Denolf l Foto's Etienne Tordoir"De enige job die ik nodig heb, is een blowjob."Eminem (°1972), rapper. "Ik zeg wat ik denk en het kan me geen moer schelen als iemand daar een probleem mee heeft." Johnny Rotten (°1956), frontman van The Sex Pistols. "Ik heb veel geld uitgegeven aan drank, meiden en snelle auto's. De rest heb ik verkwanseld."George Best (°1946), voormalig voetballer bij Manchester United. "Misdaad discrimineert niet, iedereen kan er instappen. Je hebt er geen opleiding of huidskleur voor nodig. Het is het beste voorbeeld van gelijke kansen."Ice-T (° 1959), rapper en acteur "Seksuele vrijheid is een conventie, een sociale verplichting, een onderdeel van de levensstijl van de moderne consument. Pier Paolo Pasolini (1922 û 1975), schrijver en filmmaker. "Elke jongeman is een rebel. Mocht hij zich ontwikkelen volgens zijn eigen instinct, dan verandert de samenleving zo drastisch dat revolutionairen in elkaar duiken."Henry Miller (1891 û 1980), auteur. "Een volk dat zijn privileges boven zijn principes stelt, verliest al gauw beide."Dwight D. Eisenhower (1890 û 1969), Amerikaans president. "God is een ordinaire kunstenaar. Hij heeft de giraf uitgevonden, de olifant, de kat. Hij heeft geen eigen stijl, hij probeert maar wat."Pablo Picasso (1881 û 1973), kunstenaar. "Van jezelf houden is het begin van een levenslange romance."Oscar Wilde (1854 û 1900), auteur.