Verrassing bij BMW, dat met de Active Tourer een kleine revolutie beleeft. Het is de eerste voorwielaandrijver van het merk, ook al wordt hij in de praktijk vaak op de vier wielen aangedreven. Tenminste als de elektrische synchroonmotor ook de achterwielen bedient. De voorwielen ontvangen hun energie van een dwars gemonteerde driecilinderbenzinemotor, beide motoren leveren samen een slordige 190 pk. De cross-over is een hybride die een top van 200 km/uur haalt en volgens de Euronorm toch maar 2,5 liter/100 km verbruikt. Daardoor wordt de CO2-uitstoot beperkt tot 60 gram/km.
...

Verrassing bij BMW, dat met de Active Tourer een kleine revolutie beleeft. Het is de eerste voorwielaandrijver van het merk, ook al wordt hij in de praktijk vaak op de vier wielen aangedreven. Tenminste als de elektrische synchroonmotor ook de achterwielen bedient. De voorwielen ontvangen hun energie van een dwars gemonteerde driecilinderbenzinemotor, beide motoren leveren samen een slordige 190 pk. De cross-over is een hybride die een top van 200 km/uur haalt en volgens de Euronorm toch maar 2,5 liter/100 km verbruikt. Daardoor wordt de CO2-uitstoot beperkt tot 60 gram/km. De aantrekkelijk ogende Crosslane Coupé van Audi, die de toekomstige design-lijnen van het merk uitzet, slaat dezelfde weg in. Onder de kap steekt een 1.5-liter-driecilinder-TFSI-benzinemotor, die bijgestaan wordt door twee elektrische motoren. Dat trio moet een gemiddeld verbruik van 1,1 liter/100 km mogelijk maken en wordt over twee jaar in de A3 hybride gemonteerd. Bij Lexus trok de LF-CC, een premium coupé en de zoveelste variant van de L-Finesse designtaal, de meeste aandacht. Deze elegante verschijning kondigt met een eigenzinnige grille de toekomstige vormentaal van het merk aan. De full hybrid wordt aangedreven door een 2.5-liter-benzinemotor, bijgestaan door een compacte elektrische motor. Het geheel wil onder de grens van 100 gram CO2/km blijven. Peugeot demonstreerde zijn durf met de Onyx concept car. De sportieve hybride met centraal ingebouwde motor (diesel en elektriciteit) ontwikkelt liefst 600 pk. Het koetswerk combineert koper met matzwarte koolstof, terwijl de bekleding van dashboard en middenconsole uit newspaper wood bestaat, vervaardigd van... gebruikte kranten ! Ook Nissan schuwt de originaliteit niet. De Terra laat een uitgesproken styling zien, met gespierde voor- en achtersteven. De inzittenden zitten kruiselings zodat de rijder een ongehinderd uitzicht heeft. De portieren krijgen inlegwerk waarin hout en kunststof gecombineerd werden. Een uitneembare tablet functioneert als instrumentenbord. Maar de echte doorbraak heeft met de aandrijving te maken : de 4x4 kreeg drie elektrische motoren mee die aangedreven worden door Nissans eigen brandstofcel waardoor men elke uitstoot van CO2 vermijdt. Er was ook goed nieuws voor bescheiden beurzen. De lowcostauto's van Dacia kenden we al, maar met de restyling van zowel de Logan als de Sandero zien ze er nu ook nog aantrekkelijk uit. Ze sluiten aan bij de niet onaardige trekken van de succesvolle Dacia Duster. Wie aan bescheiden afmetingen genoeg heeft, kon zich in Parijs vergapen aan de speels uitziende Smart Forstar die een voorbode wil zijn van de nieuwe modellen die samen met Renault ontwikkeld worden. Deze elektrisch aangedreven tweezitter met zijn indrukwekkende laadvolume wordt als een Sports Utility Coupé voorgesteld. Zijn naam is een knipoog naar de glazen koepel waardoor de inzittenden 's nachts de sterren kunnen bewonderen. Het meest originele onderdeel is evenwel de videoprojector die in de neus werd gemonteerd en het mogelijk maakt films te projecteren. Opel verbaasde dan weer vriend en vijand met de Adam, een trendy stads- autootje dat een concurrent wil zijn voor de Mini, de Fiat 500, de Audi A1 en de Citroën DS3. De pittige vierzitter wordt voorlopig alleen met benzinemotoren geleverd, maar dan wel in drie uitrustingsniveaus. De vele combinaties van enkele elementen laten toe om de wagen nog meer te personaliseren en die speelse aanpak moet een van zijn troeven worden. Met de nieuwe, wat voorspelbare Clio wil Renault het zijn concurrenten knap lastig maken en zijn technische kennis onderstrepen. De zuinigste versie moet rondkomen met een verbruik van amper 3,2 liter/100 km. Of dat in de praktijk haalbaar is, leest u hier volgende week. DOOR PIERRE DARGE