OPEL RAK e

Wie het autosalon van Frankfurt bezocht, werd onder een lawine van nieuwe concepten bedolven. Diverse constructeurs maakten hun voertuigen kleiner om problemen van mobiliteit en verbruik aan te pakken. Opel hield het met zijn RAK e bij een tweezitter waarbij de inzittenden in tandem plaatsnemen, een architectuur die eerder al bij de Renault Twizzy opdook. De schitterend uitziende studie weegt slechts 380 kg. De elektrische motor, die 65 pk levert, wordt door batterijen gevoed en drijft de achterwielen aan. Dat resulteert in een topsnelheid van 120 km/uur en een autonomie van 100 km.
...

Wie het autosalon van Frankfurt bezocht, werd onder een lawine van nieuwe concepten bedolven. Diverse constructeurs maakten hun voertuigen kleiner om problemen van mobiliteit en verbruik aan te pakken. Opel hield het met zijn RAK e bij een tweezitter waarbij de inzittenden in tandem plaatsnemen, een architectuur die eerder al bij de Renault Twizzy opdook. De schitterend uitziende studie weegt slechts 380 kg. De elektrische motor, die 65 pk levert, wordt door batterijen gevoed en drijft de achterwielen aan. Dat resulteert in een topsnelheid van 120 km/uur en een autonomie van 100 km. BMW zweert ook al bij elektriciteit voor de toekomst en zet met de i3 een min of meer volwassen auto op wielen, compleet met transparante portieren. Qua prestaties moet deze heuse vierzitter niet onderdoen voor wat we van het Beierse huis gewend zijn. Het vermogen van de concept car bedraagt een potente 170 pk, waardoor de 100 km/uur vanuit stilstand in acht seconden wordt gehaald. De 3,84 meter lange i3 weegt zo'n 1250 kg en haalt een top van 150 km/uur. De autonomie zit volgens de constructeur tussen de 130 en 160 km, het opladen van de batterijen neemt zes uur in beslag maar met een snellader kan tot tachtig procent worden 'bijgetankt' in één uur. De VolkswagenNils gaat nog een stapje verder in het streven naar minimalisme in de mobiliteit. De fraaigelijnde eenzitter is slechts 3,04 meter lang, kreeg vleugeldeuren mee en een elektrische motor die amper 19 kg weegt. Voor de voeding wordt een pakket lithium- ionbatterijen gebruikt dat wel 90 kg weegt. De motor drijft de achterwielen aan van het elegante vehikel dat 460 kg weegt en rond een aluminium spaceframe opgebouwd werd. Dit juweeltje haalt een topsnelheid van 130 km/uur maar valt na slechts 65 km al 'plat'. Opladen aan een stekker van 230 volt duurt twee uur. De AudiUrban Concept zet de twee inzittenden kruiselings achter elkaar en combineert de look van een racer, een roadster, een zeepkist en een stadsauto. De stoelen maken deel uit van de zelfdragende carrosserie die van koolstofvezel en aluminium werd gemaakt, waarbij inspiratie werd gehaald uit de wereld van het zweefvliegen. Het resultaat is een 3,22 meter kort geheel dat elektrisch wordt aangedreven door twee motoren die samen 20 pk leveren. Deuren ontbreken zodat men instapt als in een badkuip en het gewicht op 480 kg kon worden gehouden. Toch wordt een topsnelheid van 100 km/uur gehaald, met een beperkte autonomie van 73 km. Het goede nieuws is dat de batterij bij 400 volt in twintig minuten weer wordt opgeladen. Bij 230 volt gebeurt dat in één uur. Wie het meer voor elegantie heeft, komt aan zijn trekken bij Jaguar dat met de C-X16 de langverwachte opvolger toonde van de legendarische E-type die precies een halve eeuw geleden werd gelanceerd. Ian Callum voorzag de tweezitter van een ronduit schitterende lijn en noemde het geheel een compacte sportwagen. Die is van aluminium gemaakt en krijgt een hybride aandrijving mee : naast de 3-liter-V6-benzinemotor, die 380 pk levert, is er een elektrische eenheid die voor een extra 95 pk tekent en gebruikt kan worden bij een snel inhaalmanoeuvre. De maximumcapaciteit wordt met een druk op de knop op het stuur aangesproken en geeft de bestuurder tien seconden lang een boost. Ondanks de schitterende prestaties en een topsnelheid die op 300 km/uur werd begrensd, is er sprake van een zeer redelijke CO2-uitstoot van 165 gram/ kilometer. Voor de echte verrassing zorgde Mercedes met de F125. Die wil de voorloper zijn van de toekomstige S-klasse en krijgt de brandstofceltechnologie mee waarmee de B-klasse al kan worden uitgerust. De waterstoftank werd in de structuur geïntegreerd. De lithium-zwavelbatterijen blijken bijzonder performant en voeden de vier elektrische motoren bij de wielen. Het vermogen ervan bedraagt 231 pk maar pieken tot 313 pk zijn mogelijk. De acceleraties zijn indrukwekkend (4,9 seconden volstaan om de 100 km/uur te halen), net als de autonomie van duizend kilometer en het verbruik van 0,79 kg waterstof/100 km. Dat komt overeen met 2,7 liter diesel/100 km en bewijst dat de techniek razendsnel evolueert naar schonere tijden. Citroën zag het groter met de Tubik, een atypische monovolume. Die is 2,08 meter breed en 2,05 meter hoog waardoor hij bij een lengte van 4,80 meter een massieve indruk maakt. De inspiratie komt van de legendarische HY-type met zijn koetswerk uit golfplaat. Deze opmerkelijke recreatie kreeg een uiterlijk van geborsteld aluminium, voorzien van een indrukwekkend grote vleugeldeur die 150 kg weegt. Opengeklapt laat die een loungeachtig interieur zien met drie rijen stoelen die om hun as draaien en tot een heuse slaapkamer kunnen worden omgevormd. De Tubik gebruikt de HYbrid4-techniek van de PSA-groep. Een turbodiesel, die de voorwielen aandrijft, wordt bijgestaan door een elektrische motor die de achterwielen in beweging zet. Met dit indrukwekkende geheel zet Citroën zijn designcapaciteiten van weleer in de verf. Bij Landrover werd een concept van de nieuwe Defender getoond en wel in twee varianten. De DC-100 lijkt op een speelse Freelander met zeer grote wielen. Designer Gerry McGovern had in de eerste plaats oog voor de terreincapaciteiten van het voertuig en bouwde daar een moderne, speelse structuur rond die naar meer smaakt. Voor jongelui die probleemloos door het leven zeilen pakte hij uit met de open Sportversie die mijlenver afstaat van de look van de terreinwagen die 63 jaar lang de referentie was voor off-road rijden. De uiteindelijke vorm van dit icoon wordt pas tegen 2015 verwacht, maar de eerste concept car belooft alvast veel goeds. DOOR PIERRE DARGE - FOTO'S PPI