RACEN MET DE KLOK

Zenith sponsort Peter Auro, de Tour Auto rally en Dakarpiloot Stéphane Peterhansel. © JIM BIADETTI / PHOTOCLASSICRACING

Tijd regeert in de motorsport. Tijdens de kwalificaties en de race zelf. Fracties van een seconde beslissen over winst of verlies. Maar de link tussen auto- en horlogewereld is nog hechter. Ze treffen elkaar in techniciteit.

1/OLDTIMERRACES

Sinds 2002 is Chopard partner van de Monaco Historic Grand Prix, de rally die elke twee jaar de meest gegeerde racewagens laat racen op de bochtige wegen van het vorstendom. Een langere samenwerking heeft het merk met de legendarische Mille Miglia, ooit een uithoudingsrace van Brescia naar Rome en terug, nu de uniekste oldtimerrally ter wereld. Sinds 1988 creëert Chopard voor elke editie een Mille Miglia-horloge in beperkte oplage. De nieuwe Superfast Chrono Porsche 919 Edition kadert in nog een andere samenwerking, namelijk met Porsche Motorsport waarbij Chopard fungeert als official timing partner. De chronograaf krijgt een oplage van – hoe kan het ook anders – 919 stuks. De horloges uit de Superfast collectie – een van de iconen van Chopard – ademen steevast de codes van motorracing en worden geregeld aangewend om innovatieve materialen of technieken te introduceren. De Superfast Chrono Porsche 919 Edition is een imposante flyback-chronograaf (45 mm). De oscillerende massa kan door de saffieren achterkant bewonderd worden en is gedecoreerd met de inscriptie ‘Official Timing Partner Porsche Motorsport’. Richtprijs 10.750 euro.

www.chopard.com

2/POSTUUM EERBETOON

TAG Heuer is onlosmakelijk verbonden met de autosport, onder meer dankzij Steve McQueen die in 1970 tijdens de film Le Mans zijn karakter een Monaco-chronograaf aanmat. Die chronograaf was het jaar voordien gepresenteerd als een ode aan de Grand Prix van Monaco, het was het allereerste horloge met rechthoekige horlogekast. TAG Heuer is ook bekend voor een andere chronograaf : de Carrera Panamericana, ontworpen door Jack Heuer, achterkleinzoon van oprichter Edouard. In 1963 kreeg Jack de kans om een sportieve chronograaf voor de autosportwereld te ontwerpen. Als raceliefhebber wist hij precies wat zo’n horloge nodig had : een grote, makkelijk afleesbare wijzerplaat en een schokbestendige, waterdichte horlogekast. De naam voor het horloge was snel gekozen. “Ik heb de Carrera Panamericana, een race van ruim drieduizend kilometer dwars door Mexico nooit bijgewoond”, zo vertelt Heuer. “Maar ik hield van het woord Carrera en kende ook de moeder van een jonge racer die tijdens de wedstrijd was omgekomen. Ik koos de naam als een soort hommage.” Een halve eeuw later, blijft de Carrera het vlaggenschip van TAG Heuers horlogegamma. De nieuwe Carrera (43 mm) Chronographe Racing Cal. 1887 is een automatische chronograaf in titanium met datumaanduiding op drie uur en tachymeterschaal. Richtprijs 4900 euro.

www.tagheuer.com

3/RENSTAL UIT HINWIL

Certina, al sinds 2005 partner van het BMW Sauber F1 Team, heeft zich de afgelopen tien jaar sterk geprofileerd op het formule 1-circuit. De motorsportfans kunnen hun hart nu ophalen bij de nieuwe DS-2 Chronograph : een roestvrijstalen kast met zwarte PVD-coating die contrasterende details in rood of groen meekreeg op de kroon en de lunet met tachymeterschaal. De chronograaf met kwartsgangwerk beschikt verder over een datumvenster op 6 uur binnen een kleine secondeteller. Richtprijs 770 euro.

www.certina.com

4/DE WOESTIJN TEMMEN

Edox, opgericht in 1884, is vooral bekend van zijn jarenlange relatie met Class 1 Powerboat Racing. Maar daar maakte het merk een tijdje geleden een einde aan. Actueel is het Zwitserse horlogemerk de officiële tijdopnemer van de Extreme Sailing Series, van de World Curling Federation (WCF) én sinds 2012 van de Dakar Rally. Voor die rally wordt elk jaar een passend horloge gecreëerd. De Edox Chronodakar III Limited Edition is vervaardigd uit titanium en beschikbaar op duizend exemplaren. Richtprijs 1710 euro.

www.edox.ch

5/KAMPIOENENKLEUREN

Jean-Pierre Lutgen, ceo van Ice-Watch, en Pierre Leclercq, designer van de BMW X5 en X6, delen meer dan hun geboorteplaats Bastenaken. Hun passie voor horloges bijvoorbeeld. Het was trouwens Leclercq die met het idee van de veelkleurige polsbandjes in silicone naar Ice-Watch stapte en het merk ook bij BMW introduceerde. Sinds 2013 werken ze samen. De drie kleuren marineblauw, rood en wit, de wijzerplaat, de typografie, de driekleurige polsbandjes, de wijzers en zelfs de tellers van de eerste BMW Motorsport collectie refereren aan die van het dashboard van BMW. Intussen schrijft het succesverhaal zichzelf. Zo won de Duitse coureur Marco Wittmann in zijn door Ice-Watch gesponsorde BMW M4 DTM afgelopen september het DTM-kampioenschap. DTM (Deutsche Tourenwagen-Masters) kan samen met WTCC gezien worden als de formule 1 van de touring cars. Hoewel onlangs twee nieuwe kleuren (rood en lichtblauw) in de klassieke uniseksgrootte (43 mm) en het grote chrono formaat (48 mm) werden toegevoegd, zal op Baselworld een tweede lijn met horlogekast in staal en lederen polsband worden voorgesteld. Richtprijzen van 89 tot 149 euro.

www.ice-watch.com

6/RAIDILLONBOCHT

Met een naam als Raidillon, een verwijzing naar de befaamde bocht op het circuit van Spa-Francorchamps, hoeft het niet te verbazen dat het Belgische horlogemerk al sinds zijn oorsprong in 2001 gelinkt is aan de autowereld. Elk horlogemodel is trouwens beschikbaar in precies 55 exemplaren (van 0 tot 55), een verwijzing naar 1955, het jaar dat het nationale Belgische raceteam het daglicht zag, én naar de 55 wagens die op Spa-Francorchamps mogen deelnemen aan internationale wedstrijden (FIA World Cup). Het nummer is steevast op de linkerzijde van de horlogekast gegraveerd en net als in de racerij is er geen nummer 13. Dit jaar liet Raidillon zich inspireren door Carroll Shelby, de Texaanse boer die de vedette van het circuit werd dankzij imposante zeges (onder meer de 24 uur van Le Mans in 1959 en die van de USAC Championship Car Series in 1960). Aan het einde van zijn carrière als piloot besloot Shelby zelf een wagen te bouwen die het hoofd kon bieden aan de gesofisticeerde Ferrari’s. In 1962 zag de mythische Shelby Cobra 262, een krachtige wagen waarvan hij nadien verschillende modellen zou afleiden, het levenslicht. Het meest typische exemplaar was een blauwwitte uitvoering, geïnspireerd op de lijnen van de overall die Carroll Shelby als boer droeg. 1650 euro voor de driewijzeruitvoering.

www.raidillon-watches.com

7/FORMULE 1-CORYFEEËN

IWC Schaffhausen ontwikkelde in samenwerking met de formule 1-coureurs Nico Rosberg en Lewis Hamilton twee versies van de Ingenieur-horloges, elk op 250 exemplaren. Daarnaast kondigde de Zwitserse horlogefabrikant de verlenging aan van zijn samenwerking met Mercedes AMG Petronas Formula One Team. Tot het einde van het seizoen 2018 blijft IWC de official engineering partner van het team. “We delen met de technici van het F1-team een passie voor uitzonderlijke techniek, ambacht en de kracht van innovatie”, aldus Georges Kern, ceo van IWC. Richtprijs 12.800 euro voor de Ingenieur Nico Rosberg.

www.iwc.com

8/LEVENDE LEGENDE

Zenith, dat dit jaar 150 kaarsjes mag uitblazen, zet zijn partnership voort met Peter Auto (de Franse organisator van autocompetities waaronder de Spa Classic). Daarnaast gaat het horlogemerk dit jaar ook in zee met de Tour Auto Rally en met de Fransman Stéphane Peterhansel, die al elf keer de Dakarrally wist te winnen, zes keer met de motor en vijf keer op vier wielen. Peterhansel draagt nu een El Primero Lightweight om zijn pols. “Een superlicht horloge dat de ideale gezel is onderweg”, aldus Peterhansel. Daarnaast introduceert Zenith in april ook een El Primero Tour Auto, helemaal in teken van de rally op Franse secundaire wegen en circuits. Richtprijs 15.400 euro.

www.zenith-watches.com

9/EEN BUGATTI OM UW POLS

Autobouwer Bugatti laat sinds 2004 de klokjes in zijn wagens verzorgen door het Zwitserse Parmigiani Fleurier, dat op zijn beurt geregeld uurwerken uitbrengt als ode aan de exclusieve wagens. Speciaal voor de tiende verjaardag van de samenwerking introduceerde Parmigiani Fleurier zopas drie limited editions, gebaseerd op het iconische horloge Bugatti Type 370 uit 2004, dat naar analogie van de Bugattimotoren, een transversaal gangwerk en verticale horlogekast meekreeg. Elk van de drie nieuwe horloges, de Mythe, Révelation en de Victoire, belicht een ander aspect van het partnership. Zo is de Mythe geïnspireerd op de art-decogrille van de Bugatti Type 57.

www.parmigiani.ch, www.halloftime.be

10/ENDURANCERACES

In 2011 grepen de SRO Motorsports Group en de RACB (Royal Automobile Club Belgium) met de oprichting van de Blancpain Endurance Series terug naar de oude dagen van de drie-uursraces. Het waren die semi-endurancewedstrijden die de FIA GT groot hadden gemaakt. Vandaag is SRO de promotor van de serie, onder de hoede van de Belgische RACB en uiteraard met het fiat van de FIA. De Blancpain Endurance Series is voorbehouden aan wagens uit de categorieën GT3 en GT4 die steevast drie uur racen op de circuits van Monza, Silverstone, Paul Ricard en de Nürburgring. Eén uitzondering : de hoofdwedstrijd van het seizoen, de 24 Uur van Spa. Het Zwitserse Blancpain is sinds de oprichting in 2011 officiële tijdmeter van deze Series en daar horen natuurlijk sportieve horloges bij, zoals deze automatische L-Evolution R flyback-chronograaf met datumaanduiding en wijzerplaat in carbon. Prijs 16.400 euro.

11/MADE IN FRANCE

Wie Gulf zegt, denkt meteen aan blauw en oranje én aan verzamelaarsobjecten. Sinds 2011 koestert B.R.M. de typische Gulfkleuren. Bernard Richards Manufacture werd opgericht door Bernard Richards, een liefhebber van horlogemechaniek en exclusieve wagens. Hij besliste in 2003 om onder de naam B.R.M. eigen horloges te creëren. Deze uurwerken, vervaardigd in de B.R.M.-manufactuur op een honderdtal kilometers van Parijs, voeren u met hun materialen, kleuren, vormen en wijzers mee naar de sfeer in de paddocks en op het circuit. Zo koos Richards niet uit de honderden wijzers die leveranciers hem voorstelden, maar creëerde hij zelf wijzers. Elk horloge is trouwens uniek en u kunt het helemaal personaliseren. Richtprijs 6600 euro voor de BT12-46 GULF.

www.brm-manufacture.com

DOOR ANJA VAN DER BORGHT

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content