Ze is pas 26, maar Rihanna gaat al bijna tien jaar mee als popster. Haar eerste langspeelplaat dateert van 2005, haar eerste grote hits, Pon de Replay en SOS, van een jaar later. Ze heeft dertien nummer 1-hits gescoord in Amerika, evenveel als Michael Jackson, en Riri's carrière is, naar alle waarschijnlijkheid, nog lang niet voorbij.
...

Ze is pas 26, maar Rihanna gaat al bijna tien jaar mee als popster. Haar eerste langspeelplaat dateert van 2005, haar eerste grote hits, Pon de Replay en SOS, van een jaar later. Ze heeft dertien nummer 1-hits gescoord in Amerika, evenveel als Michael Jackson, en Riri's carrière is, naar alle waarschijnlijkheid, nog lang niet voorbij. Als moderne popster met universeel appeal wordt Rihanna op dit moment eigenlijk alleen geëvenaard door een van haar jeugdidolen, brave Beyoncé, America's sweetheart. Robyn Rihanna Fenty is al lang niet meer braaf. Getuige nummers als Disturbia, Rehab en S&M. De video voor die laatste, toch wel enorme hit werd blijkbaar verboden in dertien landen. Op de hoezen van haar eerste albums ziet ze er nog uit als een onschuldig idool in de Disneytraditie, maar vanaf Good Girl Gone Bad, uit 2007, is ze niet meer te houden - de titel spreekt voor zichzelf. Ze knipt haar haar kort, neemt risico's, verrast en verandert. Ze wilt, zegt ze in verschillende interviews, de zwarte Madonna zijn. De mannenbladen roepen haar uit tot sexiest en hottest,en haar garderobe inspireert tienermeisjes over heel de wereld, en vanzelfsprekend dus ook de ontwerpteams van allerhande populaire merken. Een echte modesirene à la Lady Gaga is Rihanna daarentegen nooit echt geweest. Misschien was haar imago net iets te banaal, te veel winkelwandelstraat voor de gouden driehoek van Parijs, New York en Milaan. Ze trappelt nochtans, zoals nagenoeg elke popster, sinds het begin van haar carrière in de mode. In september 2007 stapte ze op de catwalk van DSquared uit een auto, guest star in een paarse cocktailjurk, half Diana Ross & The Supremes (de bijenkorf op haar hoofd), half iets stouters (haar decolleté). Er waren, heel voorspelbaar, celebrityparfums (Reb'l Fleur, Rebelle en Nude), en reclamedeals met Nivea en Budweiser. In 2011 werd ze door Armani ingelijfd voor campagnes van de nevenlijnen Emporio Armani Underwear en Armani Jeans - ze verving starlet Megan Fox -, gevolgd door drie capsulecollecties bij de populaire Britse keten River Island, en een cosmeticalijn met MAC. In 2014 heeft Rihanna de overstap gemaakt van massa, het terrein van Justin Bieber of Jennifer Lopez, naar luxe, Victoria Beckham achterna, zeg maar. En dat terwijl Beckham als popster vierderangs was, zonder veel talent, terwijl Rihanna, love her or hate her, toch heeft bijgedragen aan het pantheon van onverslijtbare evergreens. Tijdens de Parijse modeweek van maart domineerde ze de front rows van een dozijn shows. Rihanna bij Lanvin, Rihanna bij Comme des Garçons, Rihanna bij Miu Miu, Givenchy, Stella McCartney. Bij Chanel, in de supermarkt van Keizer Karl, liet ze zich fotograferen in een winkelkarretje, uitgedost in een keurig lichtpurperen jurkje en Chanelsneakers van dezelfde kleur. Bij Balmain kwam ze een uur te laat, sexy olijfgroene outfit nog aan toe. Bij Dior, in het Musée Rodin, zat ze amper enkele stoelen van het Knack Weekend-team : oversized zonnebril, little black dress met diep decolleté, felrode winterjas. Ze werd begeleid door een koppel torenhoge, kleerkastbrede body- guards. Een selfie met RiRi ? Of gewoon een portretje voor de Instagramaccount ? No way. De grootste bodyguard schudde zijn hoofd, en plaatste op professionele maar tegelijk toch ook wel dwingende wijze zijn hand voor mijn telefoon. Later die week, bij Jean-Paul Gaultier, kon ik toch nog een snapshot bemachtigen, zij het met zoom. Nog in maart stond Rihanna voor de derde keer op de cover van de Amerikaanse Vogue, gefotografeerd door David Sims, en onthulde het CFDA (Council of Fashion Designers of America) dat de popster dit jaar de Fashion Icon Award zou overhandigd krijgen. Ze treedt daarmee in de voetsporen van onder anderen Gaga en Johnny Depp, die nooit kwam opdagen voor de prijsuitreiking, je bent cool of je bent het niet. Rihanna's make-over van popster tot fashionista is voor een stuk het werk van één man, de Duitse stylist Mel Ottenberg, medewerker van kleine maar invloedrijke magazines als Purple, 032C en i-D. Hij verdiende zijn strepen met een reeks fantastische shows van de intussen gestopte Amerikaanse mannenontwerper Adam Kimmel in Parijs, is consultant voor Nike, en transformeerde James Franco tot dragqueen voor een ophefmakende cover van het Spaanse cultblad Candy. Ster en stylist werkten voor het eerst samen aan de outfits van de Loud-tournee, en vormen sindsdien een hecht team. "Ik zag het potentieel", aldus Ottenberg. Op de tour, met outfits van Jeremy Scott en Adam Selman, Ottenbergs vriend, volgde de met een Grammy Award bekroonde video voor We Found Love, waarin Rihanna veel vintage draagt, gecombineerd met eerder obscure merken als Komakino. Voor de Diamonds-tour vroeg het duo een bataljon grote namen : Raf Simons, Riccardo Tisci van Givenchy en Alber Elbaz van Lanvin. Selman ontwierp ook de Rihannacollecties voor River Island. Het heeft even geduurd, maar de textielsector is intussen helemaal mee, als een blok on message. "Er is niemand die me meer opwindt", zei Alexander Wang in Vogue. Olivier Rousteing van Balmain noemde haar in verschillende interviews het "ultieme icoon van zijn generatie". Dat zal wel, Rihanna was dit jaar de vedette van een reclamecampagne van Balmain, gestyled door Ottenberg en gefotografeerd door Inez Van Lamsweerde en Vinoodh Matadin. Ze poseerde sindsdien ook voor het herrezen Franse mannenblad Lui, voor het objectief van Mario Sorrenti : borsten bloot op de cover, billen bloot binnenin. Rihanna is royalty in modemiddens, en dat zal zo nog wel even blijven. Want ze is dus pas 26. En ze durft. "You will never be stylish," zegt ze in Vogue, "if you don't take risks."DOOR JESSE BROUNS