Wat

In België zijn er volgens Sophie Soenen van distributeur Neolabo zo'n 3500 schoonheidsinstituten. Het aantal merken dat zich tot dit circuit richt, is gigantisch en onoverzichtelijk. Ondanks dat overaanbod bestaat er toch nog interesse vanuit de salons voor nieuwkomers, vooral als ze in de huidige natuurlijke trend passen van plantaardige ingrediënten en essentiële oliën zoals Pevonia Botanica. Bovendien bevatten deze producten geen kunstmatige kleur- en geurstoffen, minerale oliën, lanoline, bewaarmiddelen of alcohol. Het merk laat ook niets op dieren testen, iets waar steeds meer consumenten belang aan hechten.
...

In België zijn er volgens Sophie Soenen van distributeur Neolabo zo'n 3500 schoonheidsinstituten. Het aantal merken dat zich tot dit circuit richt, is gigantisch en onoverzichtelijk. Ondanks dat overaanbod bestaat er toch nog interesse vanuit de salons voor nieuwkomers, vooral als ze in de huidige natuurlijke trend passen van plantaardige ingrediënten en essentiële oliën zoals Pevonia Botanica. Bovendien bevatten deze producten geen kunstmatige kleur- en geurstoffen, minerale oliën, lanoline, bewaarmiddelen of alcohol. Het merk laat ook niets op dieren testen, iets waar steeds meer consumenten belang aan hechten. Het merk Pevonia Botanica werd in 1992 opgericht door een Frans koppel dat 25 jaar geleden naar Florida emigreerde. Sylvie Hennessy was een schoonheidsspecialiste-dermatologe, en verzorgde samen met haar man Philippe de distributie van een cosmeticamerk. Na tien jaar kriebelde het om zelf producten te ontwikkelen. 'Pevonia' komt van de Griekse god Paion, wiens dokter bloemen ontdekte die verschillende ziekten konden genezen. Botanica werd eraan toegevoegd om duidelijk te maken dat het merk uitsluitend met plantaardige ingrediënten werkt. In de Verenigde Staten is het merk enorm populair volgens Soenen, en ongeveer anderhalf jaar geleden begon de Europese expansie. De verpakkingen doen wat kitscherig aan en vooral de beelden (dames met halskettingen van sinaasappelen, halve maskers van bloemen en kruiden of een halve kilo rozenblaadjes op hun wangen) lijken wat bizar, maar onderhand weet ik al wel dat efficiënte producten er niet noodzakelijk hip uitzien. Mijn gemengde huid, die stress, fastfood en hormonale pieken onmiddellijk vertaalt in pukkels en ander fraais, is momenteel gevoelig : rode plekken op hals en kin wijzen vermoedelijk op een allergie aan de nagellak die ik vorig weekend droeg. Wanneer schoonheidsspecialiste Inge van instituut Laïs me vertelt dat de producten van Pevonia sterke concentraties aan essentiële oliën en activa bevatten, maak ik me even zorgen of mijn huid dat plantaardige geweld nu wel zal appreciëren. Melk en lotion verwijderen het vleugje mascara en de camouflagecrème en stellen me bloot aan een onverbiddelijke huidanalyse. Toch maar een peeling met ananas- en papayaenzymen om de onzuiverheden te verwijderen, zodat de baan wordt vrijgemaakt voor het Plantomer Lift-Off Mask. Inge masseert de fruitig ruikende gel in mijn gezicht en laat hem enkele minuten intrekken. Wanneer hij een beetje is opgedroogd, masseert ze me opnieuw met natte vingers, zodat de enzymen opnieuw geactiveerd worden. "Het is belangrijk om de peeling goed te verwijderen", zegt Inge, terwijl ze met natte doekjes herhaaldelijk en grondig over mijn gezicht gaat. Dus doet ze er nog de Phytogel-reiniger bovenop. Die doet zijn naam eer aan : het schuimende goedje ruikt inderdaad erg 'fyto' en zou onder andere munt bevatten. Helemaal geboend, krijg ik een ampul propolis-serum op mijn gezicht gesmeerd : een stof die bijen verzamelen op de populieren in het Franse Jura-gebergte, en die helend en ontsmettend werkt. Massage met een aangepaste crème helpt het product nog beter indringen en me vooral ontspannen, zalig ! Terwijl ik wegsoes, maakt Inge het masker klaar : ze knipt het zakje met gevriesdroogde zeewieren en ander lekkers open en maakt met warm water een stevige pasta die ze met een spatel op mijn gezicht smeert. "Dit masker wordt vaak gebruikt voor bruidjes omdat het een stralende teint geeft", weet Inge me te vertellen. Trouwplannen heb ik niet meteen, maar wat extra éclat kan geen kwaad. Een gaasje erop, twee watjes met lotion op mijn ogen en ik word een kwartier alleen gelaten. Ondertussen voel ik hoe die warme pasta langzaam verandert in een verfrissende caoutchouc die Inge er zonder veel moeite afhaalt. De groene plastic versie van mijn gelaat verdwijnt in de vuilbak en ik krijg een nevel van fyto-aromatische mist over me heen die naar bloemetjes ruikt. De hydraterende Evolutive-ooggel moet de donkere kringen bezweren en een dagcrème voor gemengde huid maakt het plaatje compleet. De spiegel vertelt me dat ik er puur natuur best wel mee door kan en mijn vingers worden al helemaal misleid door een zacht babyvelletje. De behandeling duurde anderhalf uur en kost ongeveer 70 euro, net zoals de meeste andere gelaatsbehandelingen. Pevonia Botanica biedt ook lichaamsbehandelingen aan, die gemiddeld tussen 20 en 45 euro kosten en drie tot vier kwartier in beslag nemen. Schoonheidsinstituut Laïs, Tramstraat 16, 2350 Vosselaar, 014 61 93 12. SOFIE ALBRECHT/FOTO'S LIES WILLAERT