Over twee jaar zal ik veertig zijn. Niet iets waar ik reikhalzend naar uitkijk, maar toch een stuk minder angstaanjagend dan hoe ik in mijn kindertijd dacht over veertigers en vijftigers. Het zijn allang geen verrimpelde besjes meer, dus dat valt reuze mee. Bovendien is er goed uitzien niet langer synoniem aan jong zijn. Dat beeld is ook moeilijk vol te houden nu we steeds langer leven.
...

Over twee jaar zal ik veertig zijn. Niet iets waar ik reikhalzend naar uitkijk, maar toch een stuk minder angstaanjagend dan hoe ik in mijn kindertijd dacht over veertigers en vijftigers. Het zijn allang geen verrimpelde besjes meer, dus dat valt reuze mee. Bovendien is er goed uitzien niet langer synoniem aan jong zijn. Dat beeld is ook moeilijk vol te houden nu we steeds langer leven. We zien het in de mode, waar oudere modellen, zelfs zeventigplussers, tegenwoordig hot zijn. Dries Van Noten koos voor zijn honderdste defilé vierenvijftig modellen die sinds 1993 voor hem op de catwalk hebben gelopen (interview op p. 36). Een aanzienlijk deel van hen was de veertig al ruimschoots gepasseerd. De vrouwen straalden en er kon zelfs een glimlach af (best ongewoon voor een defilé), de rimpels stonden hen even beeldig als de kleren. Dries Van Noten is lang niet de enige die een beroep doet op oudere modellen. Ook Simone Rocha stuurt gerijpte modellen de catwalk op. De oudste was de drieënzeventigjarige Benedetta Barzini. Zij liep overigens eerder al de show van Antonio Marras. En dan vergeet ik de eveneens drieënzeventigjarige Lauren Hutton nog. Zij schitterde dit voorjaar in de lingeriecampagne van Calvin Klein. Niet alleen in de mode is er een groeiend respect voor de mature vrouw, ook de beautysector houdt zichzelf een spiegel voor. Een van Amerika's grootste beautymagazines, Allure, bant de term anti-ageing voorgoed van zijn pagina's en zette Helen Mirren (72) op de cover om die daad kracht bij te zetten. "Anti-ageing versterkt op een subtiele manier de boodschap dat verouderen iets is wat je moet bestrijden", betoogt de redactie. Het is een term die sinds de jaren tachtig op heel wat verzorgingsproducten prijkt en voor mooie omzetcijfers zorgt, maar zijn populariteit is tanende. Grote merken passen hun communicatie en de namen van hun producten steeds vaker stilzwijgend aan. Anti wordt geschrapt en vervangen door gezond of stralend. Daar is natuurlijk een goede reden voor. De consument ligt simpelweg minder wakker van zijn of haar rimpels. Volgens marktonderzoeksbureau Mintel ging de verkoop van anti-ageingproducten de afgelopen vijf jaar gestaag achteruit. Trendwatchers verklaren dit door onze nieuwe kijk op gezondheid. Net zoals sporten de manier is geworden om langer fit en gezond te blijven, zien we dat beautyproducten zich ook steeds meer richten op preventie en levensstijl. Haast elke crème biedt vandaag zonnebescherming, maar er zijn evengoed beautyproducten die je huid beschermen tegen vervuiling of stressfactoren. Ook onze maatschappelijke visie ten opzichte van oudere vrouwen verandert. Er is een generatie rolmodellen opgestaan die zich niet langer laat wegcijferen. Ze ogen stijlvol, ongeacht rimpels en huidverslapping. Ze gaan met een ongelofelijke panache door het leven en blaken van zelfvertrouwen. En gelijk hebben ze. Het is wat mannequin Dolores Melia (72) me tijdens een interview toevertrouwde: "Als je het geluk hebt zo oud te worden, mag je dat elke dag in stijl vieren." ruth.goossens@knack.be RUTH GOOSSENS"Dries Van Noten koos modellen die de veertig ruimschoots gepasseerd zijn. De rimpels stonden hen even beeldig als de kleren"