:: Psy(k)é Off The Wall, tot 27 maart in het Musée de la Publicité, 107 rue de Rivoli, 75001 Parijs. Info : +33 1 44 55 57 50, www.museedelapub.org.

Liefhebbers van psychedelica haasten zich naar het Louvre in Parijs. Aan de muren van het Musée de la Publicité, in een verloren vleugel aan de rue de Rivoli, zijn dozijnen essentiële concertposters uit San Francisco te zien. De netjes ingelijste affiches kondigen intussen historische concerten aan van legendarische groepen als Quicksilver Messenger Service, The Charlatans en The Boston Tea Party, in al even mythische zalen als The Fillmore Auditorium en The Avalon Ballroom. De werkjes zijn net zo oogverblindend als decoratieve art-nouveaukunst, waardoor ze duidelijk geïnspireerd werden. De psychedelische grafiek, hevig onder invloed van LSD, munt uit door avontuurlijke kleuren, moeilijk leesbare letters en elementen uit de op art. Psy(k)é Off The Wall verzamelt het werk van een handvol min of meer bekende kunstenaars en grafici : Wes Wilson, Bonnie Maclean, Lee Conklin en het collectief Mouse Studio bijvoorbeeld. Onze favorieten zijn Victor Moscoso, een Spanjaard die nog bij Bauhaus-kunstenaar Joseph Albers studeerde, en Rick Griffin, later medewerker aan de Zap Comix van Robert Crumb en de enige in het rijtje wiens carrière het tijdperk overleefde. Verder worden in Parijs ook concertopnames getoond van The Doors, Jimi Hendrix en Janis Joplin en drie dozijn platenhoezen. Inrichter van dienst is de trendy Franse art director Laurent Fetis, zelf hoezenmaker voor Beck en Marianne Faithfull en één van de betere grafici van zijn stukken minder psychedelische tijd. (JB)

“Volgend jaar begint televisie aan een nieuw tijdperk. Sterke inhoud wordt de focus. Sterke verhalen bijvoorbeeld, waarin mensen zichzelf herkennen.”

Jean Philip De Tender, programmamanager TV1.

“Dankzij draadloze communicatie tussen dingen, niet alleen mensen, zullen we opnieuw vrije tijd veroveren. Bij Wal-Mart, de grootste kruidenier ter wereld, worden je boodschappen straks automatisch gescand aan de uitgang. De klant betaalt maandelijks. Gedaan met het wachten aan de kassa.”

Herman Konings, trendwatcher.

“2005 ? Less Rolex, more time. Less perfume, more feeling. Less leather, more skin. Less skin, more politics. Less stress, more candies. Less logo, more words. Less luxury, more lust.”

Own, ontwerpers.

“Door de toenemende informatiestroom en ons verlangen om behoeften hic et nunc te bevredigen, worden emoties en een persoonlijke aanpak belangrijker in commerciële communicatie. Daarnaast groeit in 2005 de media-aandacht voor het privé-leven van politici.”

Frank Thevissen, hoogleraar VUB.

“Het leven wordt alsmaar drukker. Terwijl iedereen praat over onthaasten, verschijnen dagelijks dingen die het haastige leven nog haastiger maken. Denk aan borstelkast-hotelkamers en plekken waar managers hazenslaapjes kunnen doen.”

Greet De Keyser, VRT-correspondente.

“Zuid-Amerika wordt geherwaardeerd. Niet alleen bij programmatoren, maar ook in de vraag naar cursussen Spaans en de toeristische sector. Mensen willen opnieuw verre reizen maken.”

Jeroen Janssens, cultuurbeleidscoördinator Herent.

“Meer zorg voor het milieu, meer respect voor de medemens, minder Vlaams nationalisme, gratis tram in Antwerpen, minder stomme tv-programma’s, zwembad later open, meer aandacht voor cultuur in België, winkels later open, gratis parkeren op straat, een hete zomer en veel

liefde.”

Christian Wijnants, modeontwerper.

Wim Denolf

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content