De E300 BlueTEC is een heel bijzondere Mercedes, ook al is hem dat uiterlijk niet meteen aan te zien. De ontwerpers hebben het aangedurfd om hem met zijn zescilinder dieselmotor op de Amerikaanse markt te gooien en zich te onderwerpen aan de Californische normen. De technici hebben zich de moeite getroost de uitlaat in zijn geheel een stuk properder te maken - in plaats van zich alleen om de CO2-uitstoot te bekommeren, zoals hier te lande gebeurt.
...

De E300 BlueTEC is een heel bijzondere Mercedes, ook al is hem dat uiterlijk niet meteen aan te zien. De ontwerpers hebben het aangedurfd om hem met zijn zescilinder dieselmotor op de Amerikaanse markt te gooien en zich te onderwerpen aan de Californische normen. De technici hebben zich de moeite getroost de uitlaat in zijn geheel een stuk properder te maken - in plaats van zich alleen om de CO2-uitstoot te bekommeren, zoals hier te lande gebeurt. Er werden dus filters op de uitlaatlijn gemonteerd, elk met een specifieke functie. Van een partikelfilter, naar een opslagunit voor stikstof- oxides (Nox) en een SCR-katalysator die de uitstoot van stikstofoxides vermindert. Het resultaat was zo indrukwekkend dat de Amerikanen de E300 BlueTEC vorig jaar tot World Green Car verkozen, een moedige keuze in een land waar de dieseltechnologie nog aan zijn opmars moet beginnen. Wat leken en groenen weleens vergeten is dat elke filter voor een klein meerverbruik zorgt, zodat de conclusie dat de BlueTEC meer verbruikt, maar het mengsel beter verbrandt geen contradictie hoeft te zijn. In ons geval moet de motor ook 13 pk vermogen inboeten, maar zijn motorkoppel bleef gelijk. In de praktijk valt dat niet op, de E300 accelereert prachtig en zeer beheersbaar. Tijdens onze vele ritten varieerde dat verbruik tussen 7,8 en 9,7 liter/100 km en dat lijkt alleen maar op papier een beetje veel. Eigenlijk zijn het waarden die gemeengoed waren bij een vorige generatie, die veel vervuilender was. Anderzijds moet worden vermeld dat de E300 met zijn lengte van 4,85 meter en zijn gewicht van 1660 kg een buitengewoon comfortabele metgezel is. Het geluid van de motor is nauwelijks te horen, de oneffenheden worden op uitstekende wijze gefilterd en de zeventrapsautomaat is indrukwekkend goed bij het schakelen. Ondanks zijn omvang en zijn interieurruimte bleek de E300 perfect op zijn gemak op de vele bochtige wegen in Frankrijk waar we hem testten. De 3-literturbodiesel reageert alert en geruststellend, zodat het rijplezier vergeleken kan worden met dat van de E320 CDI. Met alle propere eigenschappen daarbovenop. Dat de technologie van de BlueTEC, die moeiteloos de toekomstige Euro5-normen haalt, niet meteen op andere modellen te zien zal zijn, heeft alles te maken met de meerprijs en met de huidige wetgeving die een beetje blind blijft voor de schadelijke emissies en zijn bonussen enkel richt op een lage CO2. In de praktijk dus enkel op kleine auto's. Enkel als de hysterie een beetje is gaan liggen mogen we verhopen dat de wetgever zal gaan inzien dat het vervuilende plaatje in een breder perspectief gezien mag worden.