Vandaag rijden we extra proper, met de Saab cabrio BioPower, toegerust om op E85 te rijden. Dat mengsel bevat 15 procent klassieke benzine, en 85 procent bio-ethanol, gewonnen uit natuurlijke gewassen en daardoor in evenwicht met de hoeveelheid koolstofdioxide die de planten uit de lucht halen. Bio-ethanol kan worden gemaakt van graan, suikerriet, houtafval, stro en andere biomassa. Bij de tweede generatie van bio-ethanol wordt in stijgende mate afval als grondstof gebruikt, zodat het grootste nadeel (voedsel opofferen vo...

Vandaag rijden we extra proper, met de Saab cabrio BioPower, toegerust om op E85 te rijden. Dat mengsel bevat 15 procent klassieke benzine, en 85 procent bio-ethanol, gewonnen uit natuurlijke gewassen en daardoor in evenwicht met de hoeveelheid koolstofdioxide die de planten uit de lucht halen. Bio-ethanol kan worden gemaakt van graan, suikerriet, houtafval, stro en andere biomassa. Bij de tweede generatie van bio-ethanol wordt in stijgende mate afval als grondstof gebruikt, zodat het grootste nadeel (voedsel opofferen voor brandstof) wegvalt. Om zowel op benzine als op E85 (dat meer corrosief is) te rijden heeft Saab enkele technische aanpassingen doorgevoerd aan zijn BioPower-modellen. De auto's krijgen duurzamer kleppen en klepzittingen mee, terwijl ook de brandstoftank, alle leidingen, verbindingsstukken en het motormanagementsysteem werden aangepast. Extra olie en oliefilter om de 10.000 à 15.000 km zijn ook nodig. De resultaten voor het milieu bij het rijden op E85 zijn spectaculair. Bij een verbruik van 10 liter/100 km wordt nog slechts 40 gram fossiele CO2 uitgestoten - inclusief het maken en verdelen van de E85. Dat cijfer moet wat gerelativeerd worden omdat het verbruik en de prestaties hoger liggen dan bij het rijden op klassieke benzine. De 2-literturbo die we reden, haalt 20 procent meer vermogen (200 i.p.v. 150 pk), en 17 procent extra koppel (280 i.p.v. 240 Nm) uit E85, maar verbruikt gemiddeld ook een kwart meer. Daardoor komt de C02-uitstoot op ongeveer 50 gram/kilometer te liggen. Dat is minder dan de helft dan de superpropere, kleine auto's die van een belastingvoordeel genieten, omdat ze maximaal 105 gram/km uitstoten. Milieubewuste wetgevers met een visie trokken hun conclusies en zorgden meteen voor aanmoedigende maatregelen : in Zwitserland, Duitsland en Frankrijk wordt een belangrijke belastingvermindering toegestaan op de brandstof of op de aankoop van de auto. Daardoor kost E85 in Frankrijk maar 84 eurocent per liter, tegenover 1,22 euro voor diesel en 1,34 euro voor benzine. Er werden inmiddels vijfhonderd stations geopend voor de milieuvriendelijke brandstof. Niet bij ons, waar geen verminderingen voorzien zijn, en E85 tanken niet mag, gesteld dat u dat ene tankstation in Oudergem al had ontdekt. Dat betekent dat de bezitter van zo'n BioPower Saab ofwel in het buitenland moet tanken of met gewone benzine verder rijden - wat technisch gezien verder ook geen enkel probleem oplevert. Als alle groene slogans nu even in praktijk worden gebracht en de overheid zich ernstig buigt over een consistent milieubeleid, dan staat niets het verdiende succes van E85 in de weg.