In de Verenigde Staten zijn make-upartiesten even beroemd als

de society-gezichten waarvoor ze werken. Ze brengen met sukses

make-up uit onder eigen naam. En ze geven de stagnerende

cosmeticamarkt terug enige dynamiek.

LINDA RAATS

Make-uplijnen van visagisten zijn in de Verenigde Staten een rage. Visagisten hebben zich daar verplaatst van de rand van de beautyindustrie naar het centrum. Ze beperken zich niet meer tot het opmaken van modellen voor films, modeshows en tijdschriften. Ze maken de trends en sommigen brengen onder eigen naam een make-uplijn uit. Deze nieuwe ondernemers hebben de dynamiek van een stagnerende cosmeticamarkt veranderd.

Wat nu in de States doorbreekt, mogen we wat later in Europa ook verwachten. Namen als Bobbi Brown, Frank Toskan, Vincent Longo, Carol Shaw, Trish McEvoy… mogen ons weinig zeggen, in hun vaderland zijn deze visagisten bijna net zo beroemd als de society-gezichten die ze opmaken. Niet zelden spelen ze handig in op het feit dat ze beroemde klanten hebben. Zo noemt Carol Shaw negen lippenstiften naar de beroemde lippen waarvoor ze gemaakt werden : Demi (Moore), Angelica (Houston), Geena (Davis)…

Het idee is niet nieuw. Want wie kan beter make-upprodukten en -kleuren bedenken, dan mensen die daar beroepshalve mee bezig zijn ? Max Factor is ook zo begonnen. In de jaren dertig en veertig was hij Hollywoods meest gevierde make-up artiest. Hij maakte furore met zijn pancake, foundation in vaste vorm, die hij ontwikkeld had om op filmsets te gebruiken. Maar tegenwoordig gaat het om een ruim verspreid fenomeen dat de grote merken niet zagen aankomen : zeer veel visagisten pakken suksesvol uit met een eigen make-uplijn.

Wie in België iets van een make-upartiest wil kopen, kan voorlopig alleen terecht in de enige Belgische Shu Uemura-boetiek, in Antwerpen. Uemura, een visagist van Japanse origine, opende zijn eerste beautyboetiek al in 1968 in Parijs. “Het idee slaat aan : make-up van visagisten voor visagisten en voor het grote publiek, ” weet Manou Van Treeck, uitbaatster van de Shu Uemura-boetiek. “We kunnen de vraag nauwelijks volgen. Hoewel weinig geadverteerd wordt, we geen geschenk-bij-aankoop geven en er niet elk seizoen een nieuwe look uitkomt. We bieden een uitgebreid gamma produkten in de meest diverse kleuren en een al even brede waaier van applicatoren, sponsjes, borstels en kwasten. “

Het sukses van dergelijke make-uplijnen bewijst dat vrouwen van een eenvoudige en persoonlijke benadering van make-up houden. De visagisten brengen meestal ongecompliceerde produkten van goede kwaliteit, simpel maar praktisch verpakt en verkrijgbaar in een uitgebreid kleurengamma. De grote keuze in kleuren is hun grote troef. Dat geldt ook voor Shu Uemura. Bij hem kan de klant een gepersonalizeerde fond de teint of een gezichtspoeder laten samenstellen. De keuze in blushes is nagenoeg eindeloos en er zijn diverse korrigerende poeders. Manou Van Treeck : “We beschikken over meer dan 1000 verschillende produkten. Dat houdt in dat een klant zonder geleid advies haar weg niet kan vinden. We hechten dan ook veel belang aan make-upadvies. Zo wordt het mogelijk een zeer persoonlijk kleurpalet samen te stellen. De oogschaduwtinten bijvoorbeeld, worden apart verkocht en kunnen samen met andere tinten in een doosje gekombineerd worden. “

Het komt er dus op aan te leren spelen met kleuren, net zoals visagisten dat doen. En waar de traditionele merken de minder goed verkopende dus originele en gewaagde kleuren steevast van de markt nemen, bieden de gamma’s van de make-upprofs een valabel alternatief. Ook het grote aanbod make-up accessoires (borstels en kwasten) in allerlei vormen en kwaliteiten, is een voordeel.

Dominique Moncourtois, samen met Heidi Morawetz bepaalt hij elk seizoen de trendkleuren en de nieuwigheden voor Chanel, kan zijn kollega’s visagisten wel begrijpen. “Ze hebben een zekere bekendheid en veel vakkennis. Dat willen ze uitdragen. Hun grote verdienste vind ik het ruime kleurenaanbod. ” Toch heeft hij enige reserves. Dominique Moncourtois : “Ik ben er niet van overtuigd dat je die produkten bestemd voor professioneel gebruik zomaar in handen van elke vrouw kan geven. Stel je voor dat Mansell in samenwerking met een autofabrikant een racewagen ontwerpt. En die dan verkoopt aan wie het kan betalen. Zonder rijlessen. Paars en diepzwart zijn fantastische kleuren. Maar slecht aangebracht, worden ze vulgair. ” Volgens Dominique Moncourtois staan de nieuwkomers op de make-upmarkt voor een enorme uitdaging : niet alleen de produkten verkopen, maar er eveneens de nodige technieken en uitleg bijleveren. “Benieuwd of ze die klus zullen klaren. “

Belgische visagisten mogen dan geen eigen make-uplijn hebben, ervaring en vakkennis bieden ze wel. Weekend Knack vroeg een aantal van hen naar hun favoriete make-upprodukten. Bouzouk, Christel Lieben, Sandro Mastrangelo, Rudi Cremers en Inge Grognard praten of hun voorkeuren en ergernissen, en geven en passant enkele tips weg.

Bouzouk : “Vrouwen gebruiken geen make-up of te veel, dat laatste vooral

waar het niet moet. Op rimpels bijvoorbeeld. Ik hou ook niet van veel blush alsof je

daarmee onmiddellijk een gezonde kleur krijgt , van een dikke laag mascara al die

klonters , en van een te bruine huid dat maakt iemand onnodig ouder. Je bereikt

volgens mij een maximaal effekt door zuinig met make-up om te springen. De poedertextuur

is mijn favoriet. Het beschermt de huid en geeft een fluwelige finish. Lancôme heeft goede

poeders. Ideaal voor een natuurlijke maquillage. Een beetje potlood rond de ogen en wat

mascara maken een vrouw

meteen veel mooier. En veel

tijd kost het niet. “

Christel Lieben : “Ik gebruik veel make-up van Guerlain en van de Amerikaanse en Canadese visagisten. Je kan er veel mee verstoppen en dat is bij make-up voor fotosessies ook de bedoeling. Voor dagelijks gebruik ligt dat anders. Het valt mij op dat vrouwen naar kleur grijpen om hun ogen te aksentueren en dat vind ik fout. Met een dikke laag donkere foundation willen ze rimpels verbergen en ook dat lukt niet. De make-uplijnen van visagisten zijn niet overbodig. Naar mijn gevoel zit er in de traditionele foundations te veel roze en daar bieden die produkten een oplossing. Ik raad een kompaktpoeder fond de teint aan. Daarmee kan je de make-up in de loop van de dag makkelijk bijwerken. “

Sandro Mastrangelo : “Het lukt niet om produkten van verschillende merken en texturen te mengen. Fond de teint en poeder

van een merk zijn op elkaar afgestemd. Ik werk graag met Shiseido.

Vooral de kompaktpoeders aangebracht met een groot penseel geven een

mooi effekt. Een lippenpotlood vind ik onmisbaar om een mooie mond te

tekenen. Wenkbrauwen verdienen ook de nodige aandacht, ze geven een gezicht

karakter. Rebelse wenkbrauwen kan je fixeren met een speciaal produkt en te

dunne wenkbrauwen teken je beter niet na met een potlood. “

Rudi Cremers : “Wie geen geoefende hand heeft,

springt beter spaarzaam om met make-up. Want in een poging iets te bedekken, bereik je snel het tegenovergestelde effekt.

De make-uplijnen van visagisten bieden vooral een uitgebreid kleurengamma. Zelf hou ik me niet bij één merk.

Mijn favoriete oogschaduw is van Christian Dior,

mijn mascara van Maybelline. De Touche Éclat-stift van Yves Saint Laurent is een echte vondst. Je kan deze stift gebruiken om vlekjes en kringen te verdoezelen en om aksenten te leggen.

Ik heb meteen een hele voorraad gekocht. Ik vind het jammer dat vrouwen meestal in routine vervallen. Ze maken zich op net zo op als tien jaar geleden. En ze doen dat zelden in het juiste licht : TL-lampen in de badkamer geven een vertekend beeld. “

Inge Grognard : “Ik werk niet met één bepaald merk,

maar de oogschaduwtinten van Shu Uemura zijn aanraders.

De make-upprodukten van visagisten bestaan niet alleen in een uitgebreider kleurenpalet, ook de texturen en de “smeerbaarheid” verschillen. Je moet er wel

kunnen mee werken. Een verkeerd kleurengebruik stoort mij het meest.

Dat ligt voor een stuk aan de toonaangevende cosmeticamerken : ze gaan met

hun seizoen”looks” vaak de commerciële toer op.

Neutrale tinten zijn nog altijd het mooist voor een natuurlijke make-up. “

Een professionele make-upset van Shu Uemura.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content