Wie van onvervalste Amerikaanse ?camp" houdt, moet het laatste weekend van deze maand in het Brussels Filmmuseum zijn. Op zaterdag 24 en zondag 25 februari is er een klein overzichtje te zien van het wellustig karikaturaal ?uvre van cult-auteur Russ Meyer, door ?The Wall Street Journal" ooit tot ?King Leer" (?Koning Wellust") gekroond. Meyer is namelijk de vader van de zogeheten skin flicks. Dat zijn ...

Wie van onvervalste Amerikaanse ?camp" houdt, moet het laatste weekend van deze maand in het Brussels Filmmuseum zijn. Op zaterdag 24 en zondag 25 februari is er een klein overzichtje te zien van het wellustig karikaturaal ?uvre van cult-auteur Russ Meyer, door ?The Wall Street Journal" ooit tot ?King Leer" (?Koning Wellust") gekroond. Meyer is namelijk de vader van de zogeheten skin flicks. Dat zijn softcore exploitation-prenten, destijds redelijk grappig en gewaagd, maar vanaf de jaren zeventig totaal voorbijgestreefd door de humorloze hardcore. Meyer zal zelf in Brussel de vertoning van enkele van zijn films uit de jaren zestig bijwonen : ?Faster pussycat, Kill ! Kill !", ?Common-law Cabin", ?Vixen", ?Wild Gals of the Naked West", ?Mudhoney". Voorts zijn er twee films uit de vroege jaren zeventig : ?Blacksnake" en Meyers enige productie voor een grote studio (Fox), ?Beyond the Valley of the Dolls", een perverse parodie op de bestseller trash van Jacqueline Susann. De koning van de ?nudies" begon zijn loopbaan als fotograaf op het slagveld van de Tweede Wereldoorlog. Hij werd later een van de eerste Playboy-fotografen, een ideale leerschool voor iemand met een fixatie op buitengewoon grote boezems. Zijn (op één na dus) onafhankelijk geproduceerde low-budgetfilms zijn een merkwaardige mengelmoes van deze twee harde leerscholen. In een doorgaans desolate wereld (een stukje woestijn, een afgelegen hoeve) wordt er een oorlog uitgevochten tussen oude geilaards, jonge hengsten en rondborstige dames. Iedereen wordt gedreven door seks, geweld en hebzucht. De primaire lusten en rauwe handtastelijkheden worden dermate op de spits gedreven dat de films even maniakaal zijn als de ?Road Runner"-cartoons. In de wereld van Meyer zijn de vrouwen altijd sterker, agressiever, intelligenter en driftiger dan het manvolk. Meestal hanteren ze hun enorme borsten als een gespierd wapen waarmee ze het mannetjesdier kunnen overweldigen en tegen de grond kieperen. Als ?camp" is Meyer best genietbaar, vooral in kleine doses (de trailers zijn dan ook beter dan de erg eentonige films). De laatste jaren wordt deze blote-tietenfetisjist door bewonderaars binnengehaald als een pertinent sociaal satiricus en belangwekkend filmauteur. Info : (02) 507.83.70.'Beyond the Valley of the Dolls : wellustig karikaturaal.