Sofie Albrecht
Sofie Albrecht Sofie Albrecht is beautyjournaliste en mede-oprichtster van de blog Café Cosmétique

Echte luxe is dure cosmetica kopen, puur voor het plezier. Dat is ook het principe waarop ‘Prestige’ stoelt, de nieuwe super-de-luxe verzorgingslijn van Christian Dior.

Net zoals er in de mode een verschil is tussen prêt-à-porter en haute couture, heeft nu ook de cosmetica zijn haute couture. Dior heeft dit principe al succesvol toegepast in de make-up met de Diorific-lijn: gouden, bolvormige mascara, nagellak en lippenstift van superieure kwaliteit verleiden menige vrouw tot aankoop. ” Prestige is een somptueuze verzorgingslijn die luxe, natuur en schoonheid verenigt”, legt Christel Trösch, persattachee van Dior, uit. “We wilden de dagelijkse verzorging omtoveren tot het ultieme moment van verwennerij, door super-de-luxe producten aan te bieden met zachte, romige texturen, een subtiele bloemengeur en glamoureuze verpakkingen.”

Het belangrijkste ingrediënt is nectar van de Kniphofia, een bloem die op vingerhoedskruid lijkt en ook wel ‘vuurpijl’ wordt genoemd. Patrice André, onderzoeksverantwoordelijke voor de actieve en biologische ingrediënten bij Dior, heeft deze bloem onderzocht en is al zo’n vijftien jaar met etnobotanica bezig. “Etnobotanisch onderzoek spitst zich voornamelijk toe op de diverse aanwendingen van planten in traditionele beschavingen. Oude volksstammen staan veel dichterbij de natuur en weten meer van planten af dan wij. De verschillende manieren waarop en de doelen waarvoor zij ze gebruiken, geven ons inspiratie voor nieuwe toepassingen in onze eigen cultuur. Nectar leek ons interessant, vanwege de link tussen een bloem en de insecten die haar bezoeken. Maar het was lang zoeken naar een bloem die voldoende nectar produceerde om een studie mogelijk te maken.”

In een onderzoek dat niets met cosmetische toepassingen te maken had, las André over de Kniphofia. Deze zeldzame bloem groeit in Madagascar en onderzoek toonde interessante cosmetische eigenschappen aan. De nectar is rijk aan polyfenolderivaten, een krachtig middel tegen vrije radicalen. Een hoog gehalte aan suikers, aminozuren, minerale zouten, oligo-elementen en proteïnes verlenen nectar bovendien een hoge voedende waarde.

In samenwerking met het Franse INRA ( Institut National de Recherche Agronomique) zette het onderzoeksteam van Christian Dior de eerste Kniphofia-plantage op in Zuid-Frankrijk. “Op zich is het geen probleem om deze bloem in Zuid-Frankrijk te telen, aangezien er een gelijkaardig klimaat heerst: relatief warm en vochtig, zodat de bloem zich voldoende kan ontwikkelen. Veel moeilijker was het vinden van een rijke grond die jarenlang niet meer bewerkt was met herbiciden of pesticiden. Nectar is immers het concentraat van de bloem en daarin willen we absoluut geen sporen van dergelijke giftige stoffen. De plantage is bijgevolg georganiseerd volgens de regels van de biodynamische teelt. Ook de oogst is niet vanzelfsprekend: de Kniphofia kent een zeer korte bloeiperiode van één maand – van juni tot juli – waarin de nectar elke dag met de hand geoogst moet worden tussen zes en acht uur ’s morgens, net voor de bijen langskomen. De grote moeilijkheid is om de nectar in dezelfde vorm te bewaren, daarom wordt hij ter plaatse in een formule gestabiliseerd en daarna onmiddellijk verwerkt in de producten. De nectar in de producten is dus identiek dezelfde als die in de bloem.

Naast bloemennectar, bevatten de producten nog andere revitaliserende plantenextracten, die vooral voor een drogere, vermoeide huid een opkikker zijn: verstevigend Herbe de Rosée, verzachtende galamboter, vitaliserend beukenknopextract en stimulerend Centella Asiatica en vitamine C.

Alle producten van het gamma bevatten dezelfde rijke bestanddelen, telkens anders gecombineerd en gedoseerd naargelang de behandeling. De vijfkoppige lijn omvat een reinigingscrème (pot 200 ml: 1895 fr.), een lotion (flacon 200 ml: 1895 fr.) die de huid hydrateert en kalmeert, een regenererend serum (30 ml: 5800 fr.) dat onder de revitaliserende dag- en nachtcrème (pot 50 ml: 5800 fr., vulling: 3895 fr.) gebruikt wordt en een massagemasker (50 ml: 3795 fr.) dat de huid voedt, verzacht en revitaliseert. Het serum en de dag- en nachtcrème zijn het kostbaarst: in hun formule zit de nectar van meer dan honderd Kniphofia‘s. De zeldzaamheid van de bloem en de manuele oogst in zo’n korte periode verklaren gedeeltelijk de hoge prijs. Maar het is ook een kwestie van marketing: “We wilden een prestigieus gamma met de beste ingrediënten”, vertelt André. “Ik noem het graag de Rolls-Royce van de huidverzorging. Het is een algemene lijn, niet echt bedoeld om een specifiek cosmetisch probleem te behandelen, want daar hebben we de andere gamma’s voor. We wilden een groep vrouwen aanspreken die vooral comfort en verwenning verwachten van gelaatsverzorging.”

Het onderzoek van de nectar nam ongeveer zeven jaar in beslag, de ontwikkeling van de lijn een drietal jaar. Toch is Dior al zo’n vijftien jaar aan de slag met etnobotanica, en nu plukt het merk daarvan de vruchten. “We hebben er nooit veel over gezegd”, vervolgt André. “Maar hebben allang onderzoeken lopen in India, Vietnam, Madagascar, Latijns- en Zuid-Amerika. Iedereen heeft nu de mond vol over planten, maar er zijn er maar weinigen die er ook daadwerkelijk iets mee doen.”

Planten zijn volgens Patrice André meer dan een modeverschijnsel in de cosmetica: het zijn de ingrediënten van de toekomst. “Planten zijn oneindig boeiend om te bestuderen; ze hebben veel moleculen en bijgevolg een complexe chemische samenstelling. Bovendien steunt heel het biologisch systeem op planten. Dierlijke organismen zijn afhankelijk van plantaardige: ze hebben de essentiële oligo-elementen nodig, die ze zelf als dier niet kunnen aanmaken. We hebben planten nodig om te overleven.”

Het onderzoek van planten kent de jongste tijd een enorme opmars. Door de recente epidemieën in dierlijke organismen, zoals de gekkekoeienziekte, worden de meeste studies van deze materie gestaakt en legt men zich toe op het onderzoeken van groene alternatieven. “We leren ze steeds beter kennen en aanwenden”, besluit André. “Het is een trend in de cosmetica, die we ook waarnemen in de voeding, farmacie en andere domeinen. We kunnen zoveel in de natuur vinden, we moeten er enkel goed gebruik van weten te maken.”

Sofie Albrecht

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content