Auditechnici noemen de nieuwe Q7 de eerste SUV (sports utility vehicle) van de derde generatie, dynamisch op en naast de weg, veelzijdig en boordevol nieuwigheden. Noem hem een break op hoge poten, maar dat bekt een stuk minder cool. Met een massief front, een lengte van 5,09 meter en luxe alom staat hij in elk geval op de eerste rij in het segment van de zogenaamde premium-SUV's. De smalende opmerkingen van onder meer minister Landuyt hebben dit autotype niet afgeremd, het segment groeide in Europa van 50.000 naar 200.000 stuks, in vijf jaar. Voor de Q7 noteerde Audi al 13.000 Europese bestel- lingen, vóór de klanten er ook maar één...

Auditechnici noemen de nieuwe Q7 de eerste SUV (sports utility vehicle) van de derde generatie, dynamisch op en naast de weg, veelzijdig en boordevol nieuwigheden. Noem hem een break op hoge poten, maar dat bekt een stuk minder cool. Met een massief front, een lengte van 5,09 meter en luxe alom staat hij in elk geval op de eerste rij in het segment van de zogenaamde premium-SUV's. De smalende opmerkingen van onder meer minister Landuyt hebben dit autotype niet afgeremd, het segment groeide in Europa van 50.000 naar 200.000 stuks, in vijf jaar. Voor de Q7 noteerde Audi al 13.000 Europese bestel- lingen, vóór de klanten er ook maar één meter konden mee rijden. Maar mooi kun je de zevenzitter niet noemen. Vernieuwend zijn de adaptieve luchtvering (voor wie van comfort en van het veld houdt), een panoramisch glazen dak van 1,70 meter lengte, een adaptieve cruisecontrol van 0 tot 200 km/uur (voor wie verstrooid is), een brakingguard (voor wie vergeet te remmen), een parkassist (voor wie niet kan parkeren) en vier klimaatzones. Zonder uitzondering allemaal opties. De reusachtige wielbasis en de grote achterpartij vergen een designaanpak die ons niet zo ligt. "We wilden vooral geen camion bouwen", zegt een technicus. Van een vrachtwagengevoel hebben we alvast nooit last met de V6 3 liter turbodiesel en de zestraps-Tiptronic. De prestaties zijn redelijk indrukwekkend, de rijder krijgt geen moment de indruk dat de Q7 zo'n 2200 kg weegt. Op Duitse snelwegen valt bij 220 km/uur windgeruis noch instabiliteit te noteren. Het enige probleem is dat je vergeet hoe snel deze Audi gaat. Maar ook daar hebben de technici over nagedacht : de computer meldt de snelheid in behoorlijk grote, digitale cijfers. Vermeldenswaard is verder het gemiddelde verbruik van 10,5 liter/100 km. Weg van de verharde wegen schuwt de Q7 de obstakels niet : op besneeuwd en beijzeld terrein gaat hij bijna ongehinderd door op zijn elan. Het Torsendifferentieel (een zuiver mechanische zelfsperrende tandwielkoppeling) van de jongste generatie zorgt voor de verdeling van de krachten : van 85 procent naar de achterwielen tot 65 procent naar de voorwielen. Een inschakelbaar off-road-ESP (electronic stability program) tolereert een beperkte slip op onverharde ondergrond. Maar het mooist is de adaptieve, pneumatische ophanging met een dynamische overhellingsstabilisering, nog een nieuwigheid die in snelle bochten het koetswerk waterpas houdt. We onthouden vooral dat de indrukwekkende rij veiligheidsaspecten standaard wordt ingebouwd en dat deze Q7 net geen 50.000 euro kost. Motor : turbodiesel met een slagvolume van 2967 cm3, die via een zestraps Tiptronicautomaat permanent de vier wielen aandrijft. Potentieel : maximumvermogen van 211 pk/155 kW bij 4000 toeren/minuut en maximaal koppel van 500 Nm tussen 1750 en 2750 toeren/minuut. Afmetingen : 508,6 cm (l), 198,3 cm (br), 173,7 cm (h) en 300,2 cm (wielbasis). Koffervolume : 330-775 liter. Verbruik in liter/100 km : 14,6 (stad), 8,3 (buiten stad), 10,5 (mix). C02-uitstoot : 282 gr/km. Prijs inclusief btw : 49.500 euro, vermeerderd met 2478 euro BIV. Jaarlijkse autobelasting : 1078,99 euro. Andere versies : 4.2 V8-benzine (67.000 euro). pierre darge