Uitdagender is de Pregunta van Heuliez, een specialist van hard roof convertible-systemen en fabrikant van de Citroën Xantia break. Deze hardrijder heeft een Lamborghini-chassis en -mechaniek, en oogt in ieder geval mooi. Voor de binnen- en buitenkant lieten de makers zich inspireren door de vliegtuigbouw, en dat is ook te merken aan de prestat...

Uitdagender is de Pregunta van Heuliez, een specialist van hard roof convertible-systemen en fabrikant van de Citroën Xantia break. Deze hardrijder heeft een Lamborghini-chassis en -mechaniek, en oogt in ieder geval mooi. Voor de binnen- en buitenkant lieten de makers zich inspireren door de vliegtuigbouw, en dat is ook te merken aan de prestaties. De Pregunta, voorzien van een 5,7 liter V12-motor, zet zo'n 530 pk over op de achterwielen. Goed voor een top van 333 km/uur. Opel pakte uit met twee concept cars: de Microvan Concept A en de Speedster. De Microvan, die verdacht veel op de Suzuki Wagon R lijkt, wil ludiek en modulair zijn, en maakt gebruik van een driecilinder-twaalfkleppen-turbomotor van 1000 cm3. Opmerkelijk is de dubbele voeding: de motor rijdt zowel op benzine als op natuurlijk gas (niet te verwarren met LPG) en levert daarbij respectievelijk 86 en 88 pk. Het gas dat tot 200 bar wordt samengedrukt en voor zeer propere emissies zorgt, zit verpakt in een lichtgewichtreservoir uit koolstof en aluminium, en garandeert een autonomie van 200 km. De benzinetank van 25 liter doet daar nog 425 km bij. Zowel de beide achterstoelen als de passagiersstoel vooraan, kunnen worden dichtgevouwen, waardoor een vlakke vloer ontstaat - wat laden tot aan het dashboard mogelijk maakt. Een gelamelleerd open dak, zeventienduimswielen, een satellietnavigatie en een hightechaanpak kenmerken de Concept A. Een vergelijkbaar project bij Toyota, waar de Yaris Verso een MPV voor het B-segment wil zijn. De Verso meet 3,86 meter, en heeft achterin twee individuele stoelen met centrale armsteun, die in de vloer kunnen worden weggeklapt - een beetje zoals bij de Opel Zafira. De vlakke vloer die daardoor ontstaat, heeft een lengte van 180 centimeter. De Opel Speedster is een tweezitter, met een koetswerk uit kunststof en een centraal gemonteerde Ecotec-aluminiummotor, die de achterwielen aandrijft. De wagen is slechts 3,79 meter lang, werd in samenwerking met Lotus ontwikkeld en heeft een chassis van gelaste aluminiumprofielen. Bij de 2,2 liter-versie heeft de motor een vermogen van 147 pk, wat in combinatie met een gewicht van amper 800 kilogram voor gensters moet zorgen. Pierre Darge