ONDER REDACTIE VAN LENE KEMPS
...

ONDER REDACTIE VAN LENE KEMPS Nadat Nico Vandevorst in '94 als laatstejaars bij de Antwerpse modeacademie supersexy gendarmes over de catwalk liet wandelen, leek het erop dat onze eigenste rijkswacht oprechte belangstelling had. Maar toen kwamen de commissies en hun reglementeringen. ?En aan het eind zat ik met het uniform dat ze al hadden.? De onderhandelingen eindigden op een sisser. Even zag het ernaar uit dat het dezelfde weg zou opgaan met het horloge dat Nico vorig jaar voor 's werelds meest trendy horlogemaker, het Japanse Casio, mocht realiseren. Al bij de laatste zitting waren Belgische en Japanse juryleden het grondig oneens. Het ontwerp van Vandevorst, gekozen uit een 40-tal projecten van studenten en afgestudeerden van de academie, was voor een aantal Belgen al een ultieme toegeving aan de commercialisering, terwijl de Japanners lieten verstaan dat ze het project nog veel te ver vonden gaan. Het horloge, dat op de immense populariteit van de Antwerpse modeacademie in Japan wilde inspelen, moest immers kaderen in een nieuwe serie : de G-Cool ; een fijnere en meer gestileerde versie van de reusachtige en schier onverwoestbare G-Shock. Terwijl Vandevorst net de meest plompe G-Shock aller tijden wilde realiseren : de wereldbol zou in reliëf en in multicolor in de vorm van een rubberen polsband worden gegoten, en de wijzerplaat zou ter hoogte van België komen. Wie op de typische lichttoets zou drukken, zou de Belgische landkaart zien oplichten, met een uitgespaard Antwerps handje in het midden. Na nogal wat heen en weer gefax, werd besloten dat van het oorspronkelijke ontwerp slechts één exemplaar zal worden gerealiseerd. En Vandevorst tekende een nieuwe, en behoorlijk afgezwakte versie, die nu als allereerste Special Edition binnen de G-Cool wordt gelanceerd. De wijzerplaat bleef, maar Vandevorst moest zich tevreden stellen met een wereldkaart die met een heel licht reliëf op het gebruikelijke bandje werd geprint, terwijl de kast rond de wijzerplaat onaangeroerd bleef. Bovendien verdween ook de verpakking die hij voorzien had, een plexi kubus, waarin de wereldbol kon worden gedeponeerd. En toch : het resultaat mag er wezen. Wie de Antwerp G-Cool (8995 frank) hier wil vinden, zal snel moeten zijn. In ons land worden slechts 240 exemplaren verdeeld. De rest van de oplage (6000 stuks) blijft in Japan. ?Maar?, zegt Nico, ?ik kreeg onlangs bericht dat Casio Japan zo tevreden is met het project dat men het horloge wereldwijd wil lanceren, en op veel meer exemplaren.? (MB)