Lene Kemps
Lene Kemps Lene Kemps is de hoofdredactrice van Knack Weekend.

LENE KEMPS

BRIONI, JAMES BRIONI

Ian Fleming draait zich om in zijn graf. Omdraaien ? Hij maakt salto’s. James Bond, het boegbeeld van Engelse stijl en verfijning, draagt in Goldeneye geen Engels pak en rijdt niet in een Britse wagen. De Aston Martin werd vervangen door een BMW. Het traditionele maatpak maakte plaats voor een kostuum van Italiaanse makelij : Brioni. Het hoeft niet gezegd dat Savile Row, het bolwerk van Engelse tailoring, daar niet al te opgetogen over is. “Volgens de filmmaatschappij willen ze Bond een internationale en modieuze uitstraling geven”, zegt men bij Chester Barrie. “Waaruit we dan mogen afleiden dat wij totaal uit de tijd zijn. Een troost : hij draagt nog steeds Church-schoenen en Engelse hemden. ” “Een schande”, vindt Brian Lishak van Hunstman & Sons. “Weer een traditie die verdwijnt. ” Ozwald Boateng, de grote vernieuwer van de Savile Row-traditie, is al helemaal niet te spreken over de keuze. “Dit was een goede kans geweest om te bewijzen hoe tijdloos modern het Engelse kostuum is. Gemist ! “

Brioni heeft speciaal voor Pierce Brosnan, de nieuwe 007, een model gecreĆ«erd. Het Bond-jasje heeft een natuurlijke schouderlijn, ronde schouderinzet, drie knopen, is lichtjes getailleerd en heeft de befaamde Engelse ticket-pocket dat derde zakje om het treinticket in te bewaren. De broek is recht en strak. “We hebben in de jaren vijftig en zestig al voor Hollywood gewerkt”, zegt men bij Brioni. “Gary Cooper, Clark Gable en John Wayne kochten hun pakken bij ons. Het is logisch dat James Bond ook komt. ” Het model Bond is een van de drie silhouetten in de zomer ’96-kollektie.

HIP MET HUGO

Je versiert er niet per se mooie meiden mee, passionele omhelzingen bij romantische zonsondergangen zijn niet gegarandeerd. Het gaat gewoon om een lekkere geur, dat is de boodschap. Voor de lanceringscampagne van Hugo, het parfum van de trendy kledinglijn Hugo by Hugo Boss, werd gekozen voor een no-nonsense aanpak. Het parfum is een samenwerking tussen het Duitse Eurocos en het Amerikaanse parfumhuis Giorgio Beverly Hills, sinds enige tijd overgenomen door Procter & Gamble. De ontspannen en onkonventionele look van de kledinglijn wordt doorgetrokken in de verpakking en de geur. De sobere flakon doet denken aan een veldfles “om te overleven in de stadsjungle”, volgens de makers en zit in een groen kartonnen doosje. De geur is een moderne, aromatische houtgeur : een fruitige en kruidige aanzet en een bloemig hart op een grond van subtiele hout- en ledergeuren. Hugo richt zich tot mannen tussen 16 en 28 omschreven als de individualistische en eigenzinnige Generatie X, vandaar de slogan “Don’t imitate, innovate” en wil binnen de kortste keren hĆØt inne parfum worden. En Calvin Klein met z’n cK one van antwoord dienen. Daarbij worden geld noch moeite gespaard. Volgens het blad Women’s Wear Daily zou de Amerikaanse lanceringscampagne (tot eind dit jaar) 8 miljoen dollar kosten. Over de Europese budgetten worden geen cijfers meegedeeld. Werner Schreyer, het Oostenrijkse topmodel, was al het gezicht van de kledinglijn en is nu ook de centrale figuur in de campagne voor het parfum. Hij tekende voor twee jaar een exclusief kontrakt voor Europa met Hugo Boss. Werner zal bij ons te zien zijn in een aantal tijdschriften (onder meer Voetbal Magazine) en in de bioskoop. Natuurlijk worden de X-ers aangesproken via Internet. In oktober sponsort Hugo een avant-garde-poĆ«ziewedstrijd op Internet. Andere parfumhuizen vonden in cyberspace al een marketinginstrument, maar bij Hugo claimt men de organizatie van de eerste artistieke wedstrijd op Internet. (TM)

HYPE

De Evisu jeans was obsessie nummer 9 in de top-tien van The Face. Wat als grap begon, is een grote trend geworden. Hidehiko Yamanu wou de draak steken met de bijna religieuze verering van vintage-jeans in Japan. Hij produceerde er zelf een en nam alle statussymbolen van de grote voorgangers over : het zware workwear denim, de rode naden, de originele kleur katoen enzovoort. Als finishing touch zette hij met de hand een geverfde krul op de achterzak, een soort zwaluw-zeemeeuw-liggende E, in navolging van Levi’s. Zijn model en zijn merknaam leken zoveel op het origineel dat de firma Levi’s hem een proces aandeed. Zij wonnen, maar Yamanu toonde zich onmiddellijk bereid zijn label te veranderen : naar Evisu een verwijzing naar het werkwoord to sue, iemand een proces aandoen. De jeans, made in Osaka, werden negen maanden geleden in Engeland gelanceerd en zijn de laatste must voor denim-liefhebbers. Door de import worden ze prijzig, 150 pond per broek, maar dat mag de hype niet drukken. “Engeland is een land waar jeans echt worden geapprecieerd”, zegt invoerder Peter Caplowe (foto). “We mikken op de denim-fanaat, niet op fashion victims. We zijn ons ervan bewust dat we het verschijnsel Evisu zachtjes moeten opbouwen, anders zijn we gedoemd om de laatste modegril te zijn. “

METAMORFOZE

De anektdote is bekend. Toen een journalist haar vroeg wat ze droeg om te slapen, antwoordde Marilyn Monroe : “Enkele druppels Chanel n 5”. Daarmee deed ze meer voor de verkoop van het beroemde parfum dan een reklamecampagne.

Chanel n 5, gecreĆ«erd in 1921, is anno 1995 nog altijd een best-seller. Dit najaar plaatst het huis Chanel zijn n 5 nadrukkelijk op de voorgrond. Als antwoord op de talrijke lanceringen van nieuwe parfums, die telkens gepaard gaan met grootse campagnes, pakt Chanel uit met een nieuwe spot voor de legendarische klassieker. Regisseur van het ingenieuze spotje is de bekende Franse reklameman Jean-Paul Goude, die eerder al de spotjes maakte voor de Chanel-parfums EgoĆÆste en Coco (met Vanessa Paradis in een vogelkooi).

In een donkere cinemazaal zit het gezicht van Chanel n 5, aktrice Carole Bouquet, gefascineerd naar een zingende Marilyn te kijken. “I want to be loved by you… ” Plots wordt Carole, Marilyn : een vollere boezem, blond haar, de gelaatstrekken van Marilyn en haar puntzak popcorn is een reuzegrote flakon n 5 geworden. Wanneer Marilyn opnieuw begint te zingen, wordt Carole terug zichzelf. Maar de flakon blijft ze stevig vasthouden… Goude maakte met de nieuwste computertechnieken het vergde ellenlange computerberekeningen om van Carole geleidelijk Marilyn te maken een nostalgisch spotje. Te bekijken op de Franse televisiezenders. (TM)

OP HET NACHTKASTJE VAN LINDA VERWIMP

Als kind was ik al gepassioneerd door boeken. Ik maakte van de biblioteek van mijn ouders een uitleencentrum voor de hele buurt, tot groot ongenoegen van mijn moeder. Grasduinen doe ik nog altijd graag : op rommelmarkten, in biblioteken, in boekhandels. Ik ontleen veel in de biblioteek. De juweeltjes die me echt raken, koop ik achteraf, steevast. Fernand Auwera en Alice Hoffman lees ik graag omdat ze met taal spelen. Ik lees klassieke “serieuze” dingen en vakliteratuur, maar dat is een andere manier van lezen. Soms heb ik echt behoefte om pagina’s te verslinden zonder dat het veel moeite kost. Dan heb ik geen toestanden nodig in de aard van : “Eens je de eerste honderd bladzijden doorgeworsteld hebt, is het fantastisch. ” Zo’n boek dat je dagenlang kunt oppakken en weer opzij leggen zonder dat je de draad verliest : dĆ t wil ik. Dat kan deugd doen. Momenteel is dat Jou Krijg Ik Nog Wel ! van Mary Higgins Clark. Simpel hĆ© ! Haar kortverhalen zijn een prima tussendoortje maar ook haar romans spreken me aan. Haar plots zijn geweldig, ze blijven boeien en verrassen tot op het einde. Bij iemand als Agatha Christie krijg je snel een dĆ©jĆ  lu-effekt omdat je haar systeem doorhebt, bij Higgins Clark niet. Haar simplistische titels storen me, zeker in de Nederlandstalige versies, maar je moet slechts Ć©Ć©n boek gelezen hebben om te weten dat de vlag de lading niet dekt. Het verhaal van Jou Krijg Ik Nog Wel ! draait rond een tv-journaliste wier vader een headhuntersbureau heeft. Ze komt te weten dat ze een halfzus heeft, geraakt op het spoor van onheuse toestanden in een bevruchtingslaboratorium waarbij embryo’s werden ingeplant bij jonge draagmoeders en baby’s werden doorverkocht voor adoptie. Het wordt allemaal nog veel ingewikkelder en het blijft enorm spannend. En ja, het komt natuurlijk allemaal goed. Dat is er zo geruststellend aan. Oppervlakkig is het zeker. Populaire nachtkastliteratuur, zoals een goede televisieserie die je niet altijd volgt maar waar je wel blijft naar kijken als je er toevallig op uit komt. (MW)

Linda Verwimp is maatschappelijk assistente bij de Nationale Bank van Belgiƫ.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content