Lene Kemps
Lene Kemps Lene Kemps is de hoofdredactrice van Knack Weekend.

LENE KEMPS

KUNST OP JE BORD

“We hadden gelezen dat je in La Louvière bij Royal Boch zelf je servies kan beschilderen”, zegt Marijke De Clerq. “Het leek ons interessant kontakt op te nemen met een aantal kunstenaars, en hen een servies voor het café te laten ontwerpen. ” Marijke heeft samen met echtgenoot Raf Kafétee, het bruisend meubelcafé van Gent waar je niet alleen kan ontbijten, brunchen en lunchen, maar ook design kan kopen. “Boch was meteen te vinden voor het projekt”, zegt Marijke. “We kwamen overeen dat 40 kunstenaars een setje uit hun Kitchen-reeks zouden beschilderen : een kopje, een klein bord, een ontbijtbord, een groot bord en een onderbord. ” De respons van de artiesten was overweldigend : kunstschilders, tekenaars, juwelenontwerpers, hoedenmakers, meubelmensen…, iedereen stond te trappelen om borden te beschilderen. Uiteindelijk moesten zelfs mensen geweigerd worden. “Voor veel kunstenaars was het echt een ontdekking”, zegt Marijke. “Kunstschilders Bruneau en Injas Devoldere bijvoorbeeld zijn niet meer te stoppen. Ze blijven maar doorschilderen. Ook voor Boch was de ervaring positief. Zij vinden sommige ontwerpen zo mooi dat ze ze in produktie willen brengen. “

Het servies wordt vanaf september permanent gebruikt en tentoongesteld in Kafétee. Het kan in de meeste gevallen op aanvraag worden bijbesteld bij de betreffende kunstenaar. Op de foto ziet u (te beginnen links boven, met de klok mee) de twee handen van grafisch kunstenaar Nikolaas Demoen, de spaarzame kleurige vlekjes van Injas Devoldere, de vogel en het mannetje van Bruneau, de sobere zwarte streep van Bob Van Reeth, het geel-met-paars-setje van meubelontwerper Bart Baccarne, en de kleurige motiefjes van textielontwerpster Germana Tack. “Je moet niet altijd extravagante dingen verwachten”, zegt Marijke. “Sommige kunstenaars vonden de witte borden zo mooi, dat ze zich afvroegen of ze er nog iets aan konden toevoegen. “

Projekt Kafétee, Royal Boch, vanaf 2 september in Kafétee, Annonciadenstraat 23, Gent, tel. (09) 233 30 53.

VOOR VERZAMELAARS

“We zijn amper een maand oud en hebben zonder enige vorm van promotie nu al vijfhonderd leden”, zegt Catherine Verelst van The Swatch Collectors of Swatch. “Wij zijn een klein land, ik verwacht in totaal zo’n drieduizend leden. Vijfhonderd is dus een snelle, positieve start. ” De eerste verzamelaarsklubs werden vijf jaar geleden opgericht in Zwitserland (25.000 leden), Duitsland (26.000 leden) en Italië (30.000 leden). “Het initiatief kwam niet van Swatch, maar van de verzamelaars”, volgens Catherine. “We kregen voortdurend vragen of er een officiële klub bestond, en ondertussen werden her en der kleine verenigingen opgericht. Om wildgroei te vermijden en misbruiken tegen te gaan, besloten we de zaak zelf in handen te nemen. “

Wie lid wil worden van de Swatch Collectors koopt bij een Swatch-verdeler voor 3200 frank een Collectors Package (het exclusieve Club-horloge, de collectors bag, de komplete swatch-catalogus 1994 en de catalogus van de huidige kollektie). “Dan behoor je, zoals wij dat zeggen, tot de Swatch-wereld”, zegt Catherine. “Je ontvangt drie- tot viermaal per jaar het Swatch World Journal, je krijgt inside-informatie in onze newsletters, je wordt uitgenodigd op avant-premières, je krijgt VIP-behandeling op tal van evenementen, en je hebt vanzelfsprekend eerste keuze als speciale reeksen worden uitgebracht. “

Voor tien lezers hebben wij een Swatch Collectors Package klaarliggen. Geef antwoord op de vraag : waarom wilt u zo graag lid worden van de Swatch Collectors of Swatch ? Stuur uw kommentaren naar Weekend Knack – Swatch, Louis Schmidtlaan 97, 1040 Brussel, fax (02) 734.40.18.

ONDERGOED VOOR GENERATIE X

De reklamefoto’s van Uncover mogen er zijn : ondergoed geprezenteerd in streetstyle, zelfs een gepiercede navel ontbreekt niet. Boxershorts, strings, body’s, topjes en T-shirts. Modieus en jong no-nonsense ondergoed, sensueel maar sterk, met de ribbelstoffen een tikje retro, ongedwongen in denim. Dat hadden we van Schiesser niet verwacht. Alfons Borremans, direkteur van Schiesser Benelux : “Schiesser zat met een imagoprobleem bij jongeren. We staan bekend als kwalitatief en degelijk, maar niet als modieus. Je kan dan proberen het imago te modernizeren op het gevaar af de andere klanten af te schrikken, of kiezen voor een totaal nieuw merk. We hebben de markt bestudeerd en gekozen voor een nieuwe lijn, met de vermelding dat ze door Schiesser geproduceerd wordt, als een kwaliteitslabel. “

Uncover is een kleine lijn (19 modellen voor dames, 12 voor heren) gericht op jongeren tussen 18 en 23 jaar ; een leuk en sportief lijf is meegenomen. Bij Schiesser noemen ze het ondergoed voor de Generatie X. En die is niet gek. Alfons Borremans : “Ze beschik-ken over een aanzienlijk budget, maar zijn selektief. Gekke prijzen betalen ze niet. Bij Uncover kost een slip tussen 300 en 400 frank, wat in sommige gevallen maar de helft is van ander trendy ondergoed. ” Bij Schiesser verwachten ze veel van Uncover. “De jongerenmarkt (jonger dan 30 jaar) maakt 15 procent uit van de totale ondergoedmarkt”, aldus Alfons Borremans. “Dat is dus ons potentieel. “

De Uncover-lijn wordt in september in België uitgebracht. (TM)

Uncover : tel. (02) 263.01.70.

GALLIANO FOR GIVENCHY

Zal de man met de dreadlocks doen voor het huis Givenchy wat de man met het staartje heeft gedaan voor het huis Chanel ? Het bericht is officieel : John Galliano volgt Hubert de Givenchy op. Hij zal de haute-couture en de luxe prêt-à-porter tekenen. Hij toont zijn eerste kollektie in januari ’96. De verwachtingen van Bernard Arnault (via het luxekonglomeraat LVMH eigenaar van het huis Givenchy) zijn hooggespannen. Galliano verdient volgens de geruchten meer dan 200.000 dollar per seizoen, en Arnault hoopt vermoedelijk op het soort vuurwerk dat Lagerfeld bij Chanel creëert.

Hubert de Givenchy stichtte zijn huis in 1952, en is het best gekend voor zijn Audrey-Hepburnjurken. Juan Carlos Galliano studeerde elf jaar geleden af aan de Londense modeakademie, en maakte naam met ophefmakende kollekties en een woelige carrière van nakende faillissementen en wisselende financiers. Le grand Hubert is diskreet en verfijnd, kweekt rozen en drinkt tee. Le terrible John staat bekend als een fuifnummer. Ze zullen nog opkijken op de avenue George V.

Uiterlijk bedriegt echter, en onder dedreadlocks schuilt een delikate en lieve persoonlijkheid. Galliano bezit een meesterlijk gevoel voor techniek, en heeft altijd veel bewondering gehad voor couturiers als Charles James, Balenciaga en Givenchy. “Het Givenchy-archief is briljant”, vertelde hij in The Independent. “Ik heb er al uren doorgebracht, gewoon met het kijken naar tekeningen en toiles. Ik wil de geest van het huis voelen, de achtergrond kennen. “

OP HET NACHTKASTJE VAN WHIM PUNK

Van gitarist/bassist Pip Vreede kreeg ik ooit Less Than Zero van Bret Easton Ellis. Ik was direkt verkocht. Zoiets had ik nog nooit gelezen. Typisch aan Ellis is dat hij op een onverschillige en ondramatische manier over geweld en degeneratie schrijft. Het schokeffekt is dubbel zo groot. Na Less Than Zero ben ik meteen in The Rules of Attraction begonnen, en het jaar nadien was American Psycho er. Van een serieuze schok gesproken… Toch blijft American Psycho één van de geweldigste boeken die ik ken. Niet dat ik er zoveel gelezen heb, want ik heb jarenlang alle literatuur vermeden als reaktie op de verplichte en totaal onbenullige boekenlijst op school. Van alle boeken die we moesten lezen, was er geen enkel dat me tot meer lektuur aanzette, integendeel. Eastons laatste boek The Informers is weer een raar, dubbelzinnig maar onweerstaanbaar werk. Van bij de eerste regels, door het ritme en de humor weet je dat Ellis aan het woord is. Het speelt zich net als Less Than Zero af aan de Westkust, in de universiteitswereld van L.A., jaren tachtig. Iedereen is blond en gebruind, en verder is er niets belangrijk. Seks misschien, maar dan wel vrij emotieloos. Gender heeft totaal geen belang, bij sommige hoofdstukken zit je al flink over de helft voor je weet of het personage een jongen of meisje is. Er wordt eindeloos gezeverd maar niks zinnigs gezegd. Cafépraat dus. Mensen zwalpen, verliezen zichzelf. Een meisje trekt naar L.A. en via haar brieven naar het thuisfront zie je de metamorfoze. In de eerste brieven heeft ze heimwee, ze praat nog over haar vroegere school. Naargelang de korrespondentie vordert, wordt ze net als de anderen. Dan zeurt ze over haar drukke dagen, gevuld met aerobics en op het strand liggen. Working on her tan bepaalt voortaan het aktieve gedeelte van haar dagen. (MW)

Whim Punk is zanger/gitarist.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content