LENE KEMPS
...

LENE KEMPSDIE ENE BRIL"Het begon toen ik via postorder een leren pilotenjack kocht, " zegt Joost Dirven. "Het bedrijf zette me op de mailinglist en enkele maanden later kreeg ik een berichtje : now available for the public : the Randolph Aviator. Ik voelde meteen kriebels in mijn buik, zoals altijd wanneer ik iets goeds ontdek. Ik wist meteen dat deze bril een sukses zou worden. "Ondertussen is Dirven invoerder voor de Benelux van de befaamde Amerikaanse pilotenbril, al vijftien jaar standaarduitrusting van Nasa-astronauten en U.S. Air Force ; gedragen door de Canadese, Pakistaanse, Israëlische en Jordaanse piloten en pas aangekocht door de Belgische luchtmacht. "Zelfs het Belgisch koningshuis draagt ze, " zegt Dirven. "Koning Albert en prins Philippe zetten Randolphs op tijdens motorritjes. "De Randolph Aviator herkenbaar aan de rechte zijveren die het mogelijk maken probleemloos een helm of koptelefoon over de bril te dragen is momenteel een populair statussymbool. "Vanwege de associatie met piloten en astronauten heeft de bril een bijna mytisch aura, " zegt Dirven. "Bovendien weet je dat hij aan strenge kwaliteitseisen voldoet, anders zouden de Amerikaanse strijdkrachten hem niet dragen. Elke bril gaat door de handen van 50 verschillende vaklieden en wordt uitvoerig getest. Wij durven het aan om een levenslange garantie te bieden op de soldeerverbindingen, zo overtuigd zijn we van de kwaliteit. "Momenteel is de bril te koop bij 150 opticiens in België, Nederland en Luxemburg. Er is nog ruimte voor uitbreiding, maar Dirven wil niet te ver gaan. "Overdistributie is de doodsteek voor een goed produkt, " zegt hij. "Wij willen exclusief blijven en niet zoals andere brillen ook in kledingzaken enzovoort verkopen. We kunnen het ons veroorloven om selektief te zijn, net omdat we zo sterk staan in de defensie-sektor. "Faster Import : tel. (00-33-40) 11.67.29. DIE ANDERE BRIL"Ray-Ban is altijd populair geweest. Het was al een gekende vliegeniersbril in de jaren dertig, " zegt Kevin Couch, marketingman Ray-Ban. "Maar de grote explosie kwam in de jaren tachtig. Eerst was het een cultsukses, in gang gestoken door de Blues Brothers. Het fenomeen ontplofte met Tom Cruise in Risky Business en later ook Top Gun, en met Don Johnson in Miami Vice. Midden jaren tachtig verdrievoudigde onze omzet. " In de geschiedschrijving zal Ray-Ban ongetwijfeld genoteerd worden als het eighties-hebbeding. "We hebben die romantische naoorlogse uitstraling die ook Lucky Strike-sigaretten en Zippo-aanstekers hebben, " zegt Couch. "We zijn the original pair of sunglasses. Een mooi en sterk imago, maar op uitstraling alleen kan je natuurlijk niet overleven. Ray-Ban kan de beloftes waarmaken. Ook technisch gezien is het een uitstekend produkt. "Volgens Couch is de klantentrouw groot : negentig procent koopt indien nodig weer Ray-Ban. Indien nodig, want : "De brillen zijn moeilijk stuk te krijgen. Meestal verliest men ze gewoon. " Dat overdistributie een gevaar is, ontkent Couch. "In Europa verkopen we voor 90 % via optiekers en voor 10 % via de duty-free kanalen. Als sommige platenzaken of kledingwinkels Ray-Bans verkopen, dan doen ze dat op eigen initiatief en niet via ons. Wij leggen de nadruk op een gekontroleerde verdeling. In de jaren tachtig was het heel goed mogelijk geweest om het produkt uit te melken. We hadden jeans of zonnebrandolie kunnen verkopen onder de naam Ray-Ban, het was ons zeker gelukt. Maar we hebben toen bewust besloten : Ray-Ban maakt brillen en niets meer. "Ray-Ban : tel. (00-31-23) 29.28.28. BLOEMIGNapoleon heeft een cognac. Bismarck een haring. En Karen Mulder een tulp. De Mulder een afgeleide van deTriumph is goudgeel en veertig centimeter hoog. Het eerste eksemplaar werd door het topmodel met champagne overgoten. GUESS WHOIngrid Seynhave, onze eigenste look of the year, poseert voor Guess, een niet onaanzienlijke eer. Paul Marciano, artistiek direkteur van Guess, heeft tal van modellen wereldberoemd gemaakt. Hij bombardeerde Claudia Schiffer tot de nieuwe Bardot en Eva Herzigova tot de nieuwe Marilyn Monroe. Hij maakte van Anna Nicole Smith een glamourmodel en hielp Drew Barrymore aan een come-back. Bridget Hall, Karen Mulder, Shana Zadrick... Ze passeerden allemaal via Guess. Zijn campagnes ontlokken vaak kritiek omdat de foto's te sexy en vrouw-onvriendelijk zouden zijn. "Ik maak ze niet bewust zwoel, " zegt Marciano. "Ik wil ze gewoon heel vrouwelijk. Ze zijn helemaal niet degraderend, ze laten vrouwen net helemaal tot hun recht komen. Ze verheerlijken vrouwen. "Deze foto waarop Ingrid (rechts) poseert, maakt deel uit van de nieuwe campagne en werd genomen door Dewey Nicks. Zoals altijd in zwart-wit. DE CLINICLOWNS' SONG"Ik kende de Cliniclowns niet, maar ik had niet zoveel overtuiging nodig om mee te doen, " lacht Toots Thielemans bij de prezentatie van de Cliniclowns-cd "Visions of the Heart". Het is een instrumentale cd met komposities van Toots Thielemans en Walter Christian Rothe, ten voordele van Cliniclowns. "Voor ons zijn het de kinderen, zieke kinderen, die primeren, " zegt Michel Swolfs van de vzw Cliniclowns België. "Een glimlach toveren op hùn gezicht, dàt is onze bedoeling. " In zeven Belgische ziekenhuizen zijn daarom al tien klowns (vijf koppels) aan het werk om de kinderen, vaak terminale patiëntjes, op te vrolijken en de pijn wat te verzachten. Zeer binnenkort hoopt men acht koppels aan het werk te kunnen zetten. De nieuwe cd is een van de akties die dat mogelijk moet maken. Voor deze cd schreef Toots Thielemans de gloednieuwe "Cliniclowns' song", een lied dat hij in twee versies speelt. In een derde kompositie vertolkt Toots de solo : "Walter heeft een heel mooie kompositie geschreven, een schema eigenlijk waarop ik geïmprovizeerd heb. Prachtig. " "Werken met Toots Thielemans is voor mij een droom die werkelijkheid wordt, " zegt Walter Rothe. "Hij neemt de muziek en zet die een schuif hoger. "Voorlopig is de cd alleen te verkrijgen via Euro Partners, dat zelfstandige audio-, video- en elektrozaken groepeert en de produktie van de cd mogelijk maakte : wie in een van de aangesloten zaken voor meer dan 2000 fr. aankoopt, krijgt de cd erbovenop. Maar er wordt nog verder gedroomd : "Wij hopen binnenkort een maxi-cd uit te brengen met daarop een gezongen versie van de Cliniclowns' song, " aldus Michel Swolfs. (HV) Vzw Cliniclowns België : tel. (03) 238.11.48. OP HET NACHTKASTJE VAN TINE BRALOntzettend mooi en boeiend is Le voile noir van de aktrice en schrijfster Anny Duperey. Zij werd wees toen ze acht jaar was. Haar jongste zusje was zes maanden oud toen hun ouders allebei, op dertigjarige leeftijd, in de badkamer stikten. Haar vader, Lucien Legras, begon net bekendheid te krijgen als fotograaf, maar het zou meer dan dertig jaar duren vooraleer Duperey zijn negatieven waarvan vele op glas durfde bekijken. Haar leven voor de dood van haar ouders heeft ze lange tijd bewust willen vergeten. Al herinnert ze zich nog wel een aantal situaties, gezichten kan ze er niet meer opplakken. Na het familiedrama, heeft ze nauwelijks geweend. Ze probeerde haar immense verdriet te verdringen door zich als een heel aktief en levendig kind te ontpoppen. Daarom spreekt ze haar lezers rechtstreeks aan als ze het heeft over verdriet en emoties. Volgens haar wordt te snel gedacht dat kinderen geen diepere emoties hebben. Maar kinderen zijn helemaal niet gevoelloos, ook al spelen ze door, ook al zijn ze snel afgeleid en zetten ze hun verdriet niet meteen in tranen om. Le voile noir, de zwarte sluier die ze droeg op de begrafenis van haar ouders, staat dus ook voor de sluier die acht jaar van haar leven bedekt heeft. Ook het feit dat haar jongere zusje bij haar andere grootmoeder opgroeide en van haar gescheiden werd, was voor beiden vreselijk traumatisch. Nadien zijn ze terug naar elkaar toe gegroeid maar het had anders gekund. Vandaar dat het ook zo lang geduurd heeft vooraleer ze een selektie kon maken van de foto's van haar vader. Door dit boek en haar kommentaar bij de foto's probeert ze dat zwarte gat in haar verleden te dichten. Haar teksten veroorzaken rillingen, maar zijn nooit sentimenteel. Het is een analyse geworden, een terapie via de foto's van haar vader. (MW) Tine Bral is co-direkteur van kine[kunst], het Internationaal Festival van de Kunstfilm-Knokke.