Lene Kemps
Lene Kemps Lene Kemps is de hoofdredactrice van Knack Weekend.

LENE KEMPS

DOOR DE REGEN, DWARS DOOR ALLES HEEN

Françoise Pendville is gespecializeerd in regenmantels. “Een typisch Belgische discipline eigenlijk, ” vindt ze. “Wat heb je in dit land meer nodig dan een goede regenjas en een paraplu ? ” In haar kollektie Envers et contre tout vind je alles wat tegen een druppel water kan : trenches, anorakken, capes, jassen. “Mijn voorkeur voor regenkleding is gegroeid vanuit mijn belangstelling voor hoogtechnologische materialen, ” zegt ze. “Er gebeurt ontzettend veel onderzoek op het vlak van stoffen, meer dan wat de vormen betreft. De nieuwe mikrovezels bijvoorbeeld, ze zijn vederlicht en toch sterk, aangenaam om mee te werken en om te dragen. Verder vind ik dat er in de winkels weinig mooie regenmantels te koop zijn. Er hangen hoogstens twee modellen en dat is het dan. Ik heb elk seizoen een kollektie van een twaalftal jassen, uitvoerbaar in drie verschillende materialen en met een ruime kleurkeuze. “

De mantels moeten tegen een stootje kunnen, maar ook mooi zijn. “Ik probeer om het beschermingsaspekt in een elegante vorm te gieten, ” zegt Françoise. “Een kap die vermomd is als sjaalkraag, of een aparte sluiting, dat is typisch iets voor mij. ” Terwijl winkels bij een eerste kontakt niet zo geïnteresseerd waren, nemen ze nu na enkele seizoenen zelf kontakt op. “Ik heb ondertussen een reputatie opgebouwd, ” zegt Françoise. “Wie een regenjas zoekt, komt even bij me langs. Dat is het voordeel van een specializatie. “

Françoise Pendville, tel (02) 771.40.45.

ESSENTIEEL

“Accessoires worden op defilés en in modereportages stiefmoederlijk behandeld, ” zegt Sylvie Louagie. “Op de foto zie je ze haast niet en op het podium verdwijnen ze in het niets. Accessoires zijn immers per definitie bijkomstig. Wij willen ze nu voor een keer als essentieel beschouwen. “

Enkele Belgische accessoiremakers hebben zich verenigd om een gezamenlijk defilé te geven : Sylvie Louagie (handschoenen), Lorenzo Lebon en Saskia Dekkers (handtassen), Nadine Wijnants en Lize Mommaerts (juwelen), Walter Lecompte (bont) en Christophe Coppens (hoeden). “Allemaal mensen die elkaar goed kennen en die op hetzelfde niveau werken, ” zegt Sylvie. “We zien onszelf zo’n beetje als de tweede generatie, degenen die na Wouters & Hendrix en Elvis Pompilio komen. Het is belangrijk dat we tonen dat we niet stilzitten. “

Voor het defilé dat zal doorgaan in Brugge worden modellen gezocht.

De casting vindt plaats op zondag 21 mei bij Sylvie Louagie.

Modellen mogen zich aanbieden op zondag 21 mei, vanaf 14 u. op de Guldenvlieslaan 13 in Brugge, tel (050) 33.35.96.

Defilé op 18 juni (17 u. en 20 u.), 500 frank, slechts 100 plaatsen, kaarten bij L’Heroïne en Bogard in Brugge, bij September in Gent en Nadine Wijnants in Antwerpen.

WEEKENDJE FFAULTY TOWERS ?

Bij Malmédy, in de Hoge Venen, ligt Arimont, een vredig dorp dat opgeschrikt wordt door blauw-witte richtingaanwijzers waarop Ffaulty Towers staat. Het blijkt inderdaad een hotel met gastenkamers te zijn, gehuisvest in een twee eeuwen oude hoeve. Zowat twee jaar geleden liet de Nederlandse Lenny Allan-Kuyper de Navo-kantoren in Brussel voor wat ze waren en begon in Malmédy aan de restauratie van haar guest house. Een twaalftal gasten kunnen er nu logeren in de pastelgetinte en komfortabele kamers met douche of badkamer. Voor het ontbijt en het diner zorgt Lenny, voor aperitieven en hapjes mogen de gasten zichzelf bedienen. “We richten ons naar mensen die er een paar dagen uit willen zijn, die willen wandelen en lezen, maar ook een goed tafelgesprek appreciëren. Nadien kan er nagekaart worden bij de open haard of worden de boeken weer opengeslagen. Wat voor ons telt, is een gemoedelijke sfeer in een huis waar de gasten mekaar niet per se mijden. “

Van Manuel, Polly, Sybil of Basil geen spoor. “Ach, mijn man is een Brit en een grote fan van de serie met John Cleese. De video’s staan in de kast en worden op verzoek bovengehaald. Zelf ben ik eerlijk gezegd niet zo’n Fawlty Towers-fan. Basil jaagt mij na twee minuten al vreselijk op stang. Het is far too much voor mijn zenuwen. Maar met de naam Ffaulty, die teruggaat op de oude spelling van fawlty, mikken we inderdaad op de humoristische snaar van een bepaald publiek. Elke naam die we verzonnen, leek zo ontzettend banaal en met deze hopen we iets wakker te maken bij mensen die een “ander” logeeradres zoeken. Maar bij de naam houdt elke vergelijking op. Het gaat er bij ons lang niet zo chaotisch aan toe. ” (MW)

Ffaulty Towers, route de Hotteleux 45, Arimont, 4960 Malmédy. Tel. (080) 770.43.61.

MODEL VAN DE WEEK

De 16-jarige Jade Parfitt won een modellenwedstrijd van een ochtend-praatprogramma en werd meteen gerekruteerd door het Engelse bureau Models One. “Jade is hét meisje van de jaren negentig, ” zegt haar booker Tori Edwards. “Ze is geen klassieke schoonheid, maar ze heeft een mooi, hoekig gezicht en kan er heel sterk uitzien. ” Jade werd gefotografeerd voor Harper’s Bazaar en liep mee in de Newyorkse shows, hier bij Richard Tyler. “Ze heeft een sterke persoonlijkheid en dat zie je. Ze is anders dan de anderen, ” zegt visagist Lee Piercroft. “Individualiteit is net wat bij de huidige mode past. “

ROND

Lauren Hutton heeft haar eerste produkt op de markt gebracht : een brillenlijn, gemaakt bij de Amerikaanse firma Rem Opticals. Zoals bij elk produkt dat de naam van een vedette draagt, wordt hardnekkig volgehouden dat Hutton voor honderd procent betrokken was bij de ontwikkeling ervan. Haar belangstelling voor de brillenwereld is groot. Al sinds de jaren zestig verzamelt ze er. Ze heeft er voortdurend drie bij zich : een leesbril, een om ver te zien en een zonnebril. Ze tekent de modellen zelf. “Proporties zijn belangrijk, ” zegt ze. “Net als bij kleding kan een centimeter meer of minder het verschil uitmaken tussen een elegante bril en een vorm die totaal niet bij je gezicht past. ” Hutton heeft zelfs een soldeermachine leren bedienen om zelf prototypes van monturen te kunnen maken. Ook het marketingverhaal heeft ze voor elkaar. “Negentig procent van de Amerikanen ouder dan 45 heeft een bril nodig, ” zegt ze. “Ik ben 51 en wordt als een rolmodel voor oudere vrouwen beschouwd. Wie is er beter geschikt om een brillenkollektie te lanceren ? “

OP HET NACHTKASTJE VAN LINDA COOPMAN

“Een passie voor Brussel” van Eric De Kuyper is weer een voorbeeld van hoe hij schijnbaar saaie dingen zo teder, zo mooi en met zoveel zin voor details kan beschrijven. De Kuyper is er echt een meester in. Hij wandelt rond in Brussel en observeert. Hij mengt zich nergens in, hij blijft een toevallige voorbijganger en relativeert alles onmiddellijk. Zelf ken ik Brussel vooral als “werkstad”, maar ik herken dat observeren van een buurt. Toen ik voor m’n job meer op de baan was, nam ik regelmatig niet de kortste weg, maar liet ik Brussel op me afkomen. Dat doet De Kuyper met de meeste dingen.

De sfeer die hij schept rond bepaalde buurten en straten, is zo sterk, dat ze je nooit meer onverschillig zullen laten. Het stukje over de “chaussées” is zo echt. Wie regelmatig in Brussel rondrijdt, zal dit stukje met veel plezier lezen. De Kuyper heeft een ongelooflijk geheugen voor praktische dingen die de tijdgeest weergeven. Van plantenbakken uit Eternit tot de eerste Unox-soepen.

Misschien nog het leukste aan De Kuyper, is dat je z’n boeken rustig kan lezen. Hij vertelt geen spannende verhalen waar je jezelf door laat meeslepen. Meestal beschrijft hij losstaande scènes. Het zijn kleine stukjes literatuur waarbij je kan proeven van z’n stijl, van de manier waarop hij dingen ziet en zijn personages tekent met al hun tics en hun typerende taalgebruik. Puur genieten. Zonder ook maar even moeilijk te willen doen. Zijn teksten zijn als akwarellen : gedempt licht, gedempte kleuren, gedempte stemmen en geluiden.

Toen ik “Een passie voor Brussel” uit had, ben ik meteen begonnen in z’n eerste werk “Aan zee”. Uit pure nostalgie. Hij beschrijft de hele sfeer rond de zomer en die dualiteit van Oostendenaars : in de zomer komen de “vremden” en daar wordt niet altijd met plezier naar uitgekeken. Dat heeft hij, ook al is hij zelf een “vreemde”, uiterst precies weten te schetsen. (MW)

Linda Coopman is general manager van EVA-music.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content