LENE KEMPS
...

LENE KEMPSEAT YOUR HART OUTOp 51st Street en Rockefeller Plaza in New York hebben drie topmodellen het Fashion Café geopend. Claudia Schiffer, Elle MacPherson en Naomi Campbell stappen hooggehakt en kortgerokt in de horeca. De media-hype wil dat elk model een bijdrage tot het menu heeft geleverd. Claudia zorgde voor Duitse appelkoekjes, Naomi voor typisch Londense "fish and chips" verpakt in krantenpapier en Elle Macpherson voor over-Australische gegrilde garnalen. COUTURE KAMERBREEDToen Vivienne in oktober '93 haar tapijtkleding-kollektie prezenteerde, leek het alsof Westwood en Brintons voor elkaar gemaakt waren : traditioneel Engels vakmanschap met een aristokratisch excentriek kantje. Brintons weeft sinds 1783 tapijten. Er wordt op Brintons gelopen in het Witte Huis, in de kantoren van Boris Yeltsin en in die van Vaclav Havel. Brintons be-tapijtte het luxeschip "Oriana" en 's werelds grootste hotel : de "MGM Grand" in Las Vegas. Toch bleef de firma vrijwel zonder enige naambekendheid. "Dat is niet ongewoon. Vraag aan mensen op straat om vijf tapijtmerken op te noemen en ze zullen niet ver komen, " zegt Sylvia Herbert (pr-dame Brintons). De reklame-campagne met de Vivienne Westwood-ontwerpen moest daar verandering in brengen. "Brintons had in zijn tweehonderdjarig bestaan nooit geadverteerd, " zegt Sylvia. "Omdat het met de tapijtenmarkt in Engeland zo slecht is gesteld, wilden we ons duidelijk profileren. We wisten dat we met iets speciaals moesten uitpakken. Something bold but brilliant. Het reklamebureau kwam met het idee om Vivienne Westwood te kontakteren. Eerst versleet ze ons voor gek. Daarna besloot ze om het toch maar te doen, met het argument dat iemand anders er een rommeltje van zou maken. "De zes Westwood-ontwerpen kenden enorm veel sukses. Met de campagne, gefotografeerd door David Bailey, bereikte Brintons in een klap het vooropgestelde doel. "Iedereen kent onze naam, " zegt Sylvia Herbert. "Er komen elke week felicitaties binnen en natuurlijk ook de onvermijdelijke aanvragen om de kleding te kopen. De stukken zijn zo goed gemaakt dat sommigen niet eens merken dat het om tapijten gaat. Ze zijn ook perfekt draagbaar. Al weegt een baljurk natuurlijk snel zo'n 40 kilo. "Westwood heeft ondertussen voor Brintons een tweede kollektie uitgevoerd : de 1783 collection, geprezenteerd door Viviennes echtgenoot Andreas (hier gekleed in een tapijt, model Dynasty) en aktrice Saffron Burrows (in een jurk van Annabelle-tapijt). De reklamecampagne zal zo'n 18 maanden lopen. "We zien het als een investering op lange termijn, " zegt Sylvia Herbert. "Al heeft ze op dit moment al resultaten. De Britse tapijtenmarkt is kleiner geworden, maar wij hebben er een groter stuk van gekregen. " Alhoewel Brintons meer dan 40 % exporteert, worden de foto's alleen in Groot-Brittannië gebruikt. "We zijn er niet van overtuigd dat ze in andere landen ook zo zouden aanslaan, " zegt Sylvia. "Misschien is het wel een typisch Engelse campagne. Ik weet niet wat ze er in Zwitserland van zouden denken. "AUTO-FLIRTEN"Het is mij ook al overkomen, " zegt Jean-Pierre Herreveld. "Je staat voor een rood licht. Je kijkt naar de vrouw naast je in de auto. Er wordt wat gekeken en gelachen. En dan springt het licht op groen en rijdt ze weg. Het is zo frustrerend. Had ik nu maar iets gedaan, denk je dan, maar daar heb je de tijd niet voor. "Eind vorig jaar introduceerde Herreveld in België het systeem Car Dating. Leden kleven een sticker op hun wagen. Wanneer ze opgemerkt worden door een ander lid, kan deze snel de nummerplaat noteren en bellen naar de Car Dating Centrale die de nodige gegevens doorspeelt om de andere persoon te bereiken. "Twee leden kunnen ook spontaan kontakt leggen, daar heb ik niets op tegen, " zegt Herreveld. "Via de centrale kunnen we de zaken natuurlijk iets beter kontroleren. Ieder lid bepaalt trouwens voor zichzelf welke informatie we kunnen doorgeven. Dat gaat van telefoonnummer, adres, postbus tot semafoon. "Een jaar lang lidmaatschap van het type A (voor iemand met voertuig) kost 1950 frank. Voor een lidmaatschap type B (voor iemand zonder voertuig die oogkontakt legt vanuit een bus of tram) betaal je 1450 frank. Daarvoor krijg je dus de sticker en heb je recht op 20 telefoontjes naar de Car Dating Centrale. Er rijden in België zo'n 350 Car Dating-leden rond. Veel te weinig voor het systeem om echt goed te funktioneren. "Eind '95 wil ik de kaap van vijfduizend eenheden overschrijden, " zegt Jean-Pierre. "Er rijden in België zo'n zes tot acht miljoen auto's rond, dus is een ledenbestand van 350 veel te klein. "Vandaar deze aktie : 25 snelle bellers krijgen een gratis Car Dating lidmaatschap, tel. (016) 44.64.17. LINDALinda Evangelista naar eigen zeggen verslaafd aan het tintelende gevoel van chemische kleuringsmiddelen op haar scalp is van een platinablonde forties vamp in een stijlvolle fifties brunette veranderd. Ze toonde het nieuwe kapsel tijdens de modeweek in New York. MENSEN VAN GOEDE WIL"Bridging the world" heette de internationale wedstrijd naar aanleiding van 75 jaar KLM. Het koncept van de wedstrijd refereert naar de filantropische levensvisie van KLM-oprichter Albert Plesman. Deze jubileumwedstrijd lees : geëngageerde droomfabriek zette heel wat solidaire gesten aan het werk : zo'n 12.000 kulturele en solidaire voorstellen, projekten en levensdromen uit 120 landen waren het resultaat. Daaruit werden er twaalf geselekteerd die de hoofdprijs kregen : de verwezenlijking van het projekt waarbij de vervoersfaciliteiten en andere kosten voor rekening van KLM zijn. De twaalf winnende projekten gaan van tien shoe shine boys uit Istanbul die voor een week naar Nederland en de onvermijdelijke Efteling mogen komen, en de aanleg van een citrusplantage in Thailand tot de bouw van een kliniek in een buitenwijk van Guinea, Conakry. Vijfentwintig Annes van overal ter wereld zullen mekaar volgende zomer in Amsterdam treffen ter nagedachtenis aan Anne Frank en in Kopenhagen, de stad van Hans Christiaan Andersen, komen op initiatief van een Japanner kinderen uit alle wereldstreken samen om hun mooiste kinderboeken te laten zien. Drie van de twaalf winnaars waren Belgen (zie foto, van linksaf) : Liliane De Cooman-Bollaerts gaat met een groep vrijwilligers een gaarkeuken inrichten in Brody, Oekraïne ; Prof. Dr. H. Geysels reist met een groep studenten naar de West Cape University in Zuid-Afrika en Hans Vermeersch gaat met musici van een Belgisch-Indiaas Rajhans-orkest in New York koncerteren voor de Verenigde Naties. (MW) OP HET NACHTKASTJE VAN CHRISTIAN SALEZDoor mijn beroep en de vakliteratuur die ermee gepaard gaat, heb ik soms zin om héél snel in een totaal andere wereld te duiken. Stripverhalen kunnen daarbij helpen. "Het Besloten Land" van Jacques Tardi en Jean-Claude Forest biedt daartoe zeker de mogelijkheid. Niet dat het zo mooi getekend is, maar Tardi en Forest zijn vooral geweldige vertellers, die onder andere het medium "strips" gebruiken. Bij veel strips gaat de verbeeldingskracht teloor, maar in "Het Besloten Land" gebeurt net het omgekeerde. Elke prent is een verhaal op zich. Ook het ritme van het verhaal en de Parijse sfeer van begin deze eeuw die errond hangt, dragen daartoe bij. Het verhaal van "Het Besloten Land" is een satire in de meest "basic" zin van het woord : de avonturen van een man die leeft op een muur, op een aaneenschakeling van muren eigenlijk die een groot domein omringen. Het boek was eerst bedoeld als filmscenario. Dat merk je aan de montage en aan de beelden zelf. Forest, tevens de maker van de cultfilm "Barbarella", wilde dit verhaal verfilmen. Dat is uiteindelijk nooit gebeurd, maar het blijft een fantastisch verhaal. Die muur is een soort labyrinth, maar de mensen leven óp de muur, in de film Barbarella leven ze daarbinnen. Toen de strip uitkwam, is hij jaren hét gespreksonderwerp geweest op de Sorbonne. Voor velen was het een regelrechte aanklacht tegen gevestigde normen en waarden en tegen de drang naar persoonlijk bezit, terwijl Forest en Tardi gewoon een satire hebben gemaakt in de meest Franse zin van het woord. Een verademing, maar dan wel ééntje die biezonder tot de verbeelding spreekt. (MW) Christian Salez is general manager van het reklamebureau Bates.