LENE KEMPS
...

LENE KEMPSSAVOIR FERHet Riso (Regionaal Instituut voor Samenlevingsopbouw) kondigt de komst van een Strijkwinkel aan in Brussel : Savoir Fer. Uw wasgoed wordt gladgemaakt door professionele strijksters op industriële machines. "We hebben twee jaar gewerkt aan de voorbereiding van dit projekt, " zegt Kristien Vermeersch. "Het is de bedoeling om langdurig werkloze en lager geschoolde vrouwen terug in het arbeidscircuit te krijgen. We hebben een marktonderzoek uitgevoerd en bekeken of ons opzet sociaal, ekonomisch en financieel haalbaar was. Uiteindelijk hebben we besloten het erop te wagen. "Wasserijen zijn ontevreden over wat zij oneerlijke konkurrentie noemen. De strijkwinkel wordt gesubsidieerd en moet de eerste jaren geen winst maken. Daardoor kunnen ze aan lagere prijzen werken. Kristien Vermeersch vindt die reaktie overdreven. "We hebben voorlopig twee dames in dienst en het is de bedoeling naar zes te evolueren. Ik denk niet dat we konkurrentie betekenen voor de wasserijen, zoals ons wordt verweten. Onze grootste konkurrentie ligt in de zwartwerk-sektor. Vergeet niet dat het bij ons enkel om strijken gaat, niet om wassen en strijken. "Prijzen zijn vastgelegd per stuk. Een hemd kost 65 frank, kinderkleding 30 frank per artikel. "We zoeken naar allerlei mogelijke samenwerkingen, " zegt Kristien Vermeersch. "Met sommige bedrijven hebben we een vaste ophaaldag afgesproken. Het personeel brengt de was van thuis mee en krijgt de mand 's avonds of de volgende morgen terug. We denken er ook aan om strijkcheques uit te geven die bedrijven aan hun personeel kunnen geven. We staan open voor alle voorstellen. "De Strijkwinkel, Savoir Fer, Landbouwstraat 63, 1030 Brussel (Helmet), tel. en fax (02) 242.75.01. MANGO"Onze kollekties zijn kleiner en we mikken op een duidelijk afgebakend publiek, " zegt Yolanda Bassat (export-manager van Mango). Ze probeert me duidelijk te maken wat Mango anders maakt dan alle andere ketens. "We zijn niet zo groot als H & M en hebben een andere stijl dan Zara, " zegt ze. "Wij mikken op modegevoelige en prijsbewuste jonge vrouwen van vijftien tot dertig. We splitsen de kollektie op in drie delen : klassiek, sportief en trendy. Voor dezelfde vrouw, maar op drie verschillende momenten van de dag of week. "Voorlopig heeft Mango twee winkels in Brussel (Elsene Steenweg en Nieuwstraat). In Luik gaat er eentje open en in Antwerpen wordt naar een geschikte lokatie gezocht. Alle produkten die onder het label Mango worden verkocht (kleding, accessoires, parfum...) zijn jong en trendy. Gericht op jonge vrouwen die de laatste modetrends volgen. Prijzen worden laag gehouden. "De helft van de produktie gebeurt in Spanje, de rest laten we maken waar het goed en goedkoop wordt gedaan, " zegt Yolanda. Mango startte in 1984 in Barcelona. Vandaag zijn er 144 winkels verspreid over Spanje, Frankrijk, Portugal, Andorra, Zwitserland, Malta, Mexico en nu ook België. "Onze kracht is dat we de trends op de voet volgen, " aldus Yolanda. "Elke week krijgen de winkels nieuwe produkten. Elke maand is er een totaal nieuwe kollektie. "Mango houdt zowel de inrichting van de winkels als het imago van het merk sterk onder kontrole. De winkels zien er overal hetzelfde uit : natuurlijk hout en roestvrij staal, steen en parket, gordijnen in kaki, roest en eendeblauw. Voor foto's en catalogi wordt er enkel met topmodellen en -fotografen gewerkt. Mario Testino en Corinne Day werkten al voor Mango. Claudia Schiffer is al vier jaar een van de vaste gezichten, naast Naomi Campbell, Shanna, Christy Turlington en Nina. Mango : tel. (02) 479.44.14. ZINGENDE KAMELEONS EN CAMELIA'S"Ik ben een groot muziekfan, maar heb er zelf totaal geen aanleg voor. Erg frustrerend is dat, " zegt Eric Dilles. Dilles is uitgever van het studentenblad Studentikoos en bedenker van het koncept achter popgroep The Camelions. "Het blad Studentikoos is een springplank voor beginnende journalisten, " zegt Dilles. "Driekwart van de mensen die bij ons hun eerste kans kregen, werken nu bij radio, tv, kranten en tijdschriften. Het is fijn dat vast te stellen. Op dezelfde manier kan de groep een vertrekpunt zijn voor iedereen die in de muziekbranche wil. "The Camelions bestaat uitsluitend uit studenten wie afstudeert, is Camelion-af , zorgvuldig geselekteerd uit een berg cassettes van 250 kandidaten. Vier zangers, vier gitaristen, drie toetsenisten, twee bassisten, een akkordeonspeler en een saxofonist. "Een hele groep, maar je zal ze natuurlijk niet allemaal samen op het podium zien staan, " zegt Eric. "Omdat ze met zoveel zijn, kunnen ze afwisselen en kunnen we de afwezigheid van iemand want er moet natuurlijk ook nog gestudeerd worden makkelijk opvangen. "Firmin Timmermans van de LSP-band coacht The Camelions. Ze brengen vooral covernummers. Wij hoorden op de repetities energieke uitvoeringen van "Country Boy" van John Denver en "The Glamour Boys" van Living Colour. Maar het is de bedoeling om later ook eigen nummers te schrijven. "We pakken het professioneel aan, " zegt Eric. "Een echte toerbus, deftige kleedkamers en grote zalen. Gastoptredens van bekende Vlaamse artiesten als Bea Van der Maat en Kid Safari zijn al gepland. Het was de bedoeling dat ze zes keer zouden optreden op grote studentenevenementen, maar we hebben al meer aanvragen binnengekregen. Het loopt goed. Voor mij is het belangrijk dat zij zich amuseren tijdens het optreden, en dat het publiek naar hen kijkt en denkt : ik had daar kunnen staan, dit is onze groep. "Optredens op 15 maart VUB Brussel ; 16 maart De Pollepel-Duffel ; 23 maart Sportpaleis-Antwerpen ; 30 maart Vooruit-Gent ; 6 april Diepenbeek, 26 april Louvain-la-Neuve. Info : tel. (03) 238.17.07. TIK TAKOm de honderdste verjaardag van de film te vieren, heeft Swatch drie horloges laten tekenen door beroemde regisseurs : Pedro Almodovar (Despiste), Akira Kurosawa (Eiga-shi) en Robert Altman (Time to Reflect). De horloges worden vanaf 1 april, geen grap, met z'n drie in een koffertje verkocht (11.200 frank) in een internationale oplage van 5555. Genummerde eksemplaren zijn ook apart te krijgen voor 3200 frank. Hun oplage is beperkt tot 36.500 eksemplaren van elk model. OP HET NACHTKASTJE VAN ZJAKKI WILLEMSOmdat ik nauwgezet alles volg wat met Frank Zappa te maken heeft, las ik natuurlijk ook "The negative dialectics of poodle play" van Ben Watson. Het is een biezonder boek. Een flinke brok lektuur waarbij je merkt dat Watson een enorm klank- en tekstarchief over Zappa heeft. Bovendien is de man een marxist die Zappa's werk in een bredere maatschappelijke kontekst plaatst en analyzeert. Hij beschrijft niet alleen het wat, waar en hoe, maar zoekt ook naar het waarom, iets wat ik in andere boeken over Zappa vaak mis. De keerzijde van de medaille is dat het boek moeilijk leest, "heavy stuff" dus. Watson zet alles zeer gedetailleerd uiteen, met zowat 1200 voetnoten, en alle platen van Zappa krijgen een eigenzinnige tekstanalyse. Zo citeert Watson gul uit "You're probably wondering why I'm here. " Voor hem heeft die song het effekt van een toneelstuk van Alfred Jarry of Eugène Ionesco en verwoordt Zappa hier de paradoks van het bestaan van kunst in een konsumptiemaatschappij. Watson maakt vergelijkingen met het "théâtre de l'absurdité", hij gaat uit van invalshoeken die je totaal niet gewoon bent en die je doen nadenken. Het is als het ware een historisch duidende en filozofische benadering van Zappa's werk. Een werk met veel not-lovesongs met drie- en vierdubbele bodems, waarbij de teksten bestaan uit series van woorden die niet meteen tot een konkrete, konventionele songtekst of betekenis leiden. Maar evenmin tot de vrouwenhaat waarvan Zappa vanuit feministische hoek meermaals beschuldigd werd. Kortom, een apart Zappa-boek. (MW) Zjakki Willems is muziekproducer van "Cucamonga" en "Club Tropical" op Radio 1.